شناسهٔ خبر: 91722 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

گزارش خبری، تحلیلی«نماینده» از وضعیت انتخاباتی ایلام؛

اختلاف اصلاح طلبان در ایلام برای سازوکار انتخاباتی/ یاران احمدی نژاد در حاشیه

انتخابات/431 تاکنون سه کاندیدای احتمالی اصولگرایان درکنار سه کاندیدای اصلاح طلب در استان ایلام قصد ورود به خانه ملت دارند.

گروه سیاسی نماینده - انتخابات مجلس دهم، هفتم اسفند سال جاری(۹۴) برگزار می شود و هنوز احزاب، تشکل های سیاسی و چهره های شاخص به مصادیق انتخاباتی ورود پیدا نکرده اند اما کنش و واکنش های سیاسی در برخی از استان ها می تواند به تکمیل پازل احتمالی انتخابات کمک کند.

استان ایلام، این روزها شاهد تلاش و رایزنی کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس از دو جریان شناخته شده یعنی اصولگرایان و اصلاح طلبان است، اصلاح طلبان با تشکیل حلقه ۱۰۰ نفره، چتر انتخاباتی خود را از هم اکنون باز کرده اند اما در عین حال صداهای مختلف از این اردوگاه شنیده می شود. برخی بر فعالیت شورای مشورتی اصلاح طلبان تاکید دارند و برخی دیگر از شورای راهبردی انتخابات سخن می گویند.

اصولگرایان نیز در ساختار وحدت و همگرایی قرار گرفته اند و در حال بازخوانی سناریویی "همدلی و رسیدن به فهرست واحد" در انتخابات هستند، این سناریو در استانها منجمله استان ایلام نیز دنبال می شود.

** ترکیب فعلی ایلام در مجلس

احمد شوهانی، عمران علیمحمدی و علی محمد احمدی نمایندگان کنونی استان ایلام در قوه مقننه هستند و با فراکسیون رهروان ولایت  هم همکاری می کنند، البته عمران علیمحمدی در انتخابات میان دوره ای مجلس راهی خانه ملت شد. در این استان نماینده ای تا کنون دو دور حائز اکثریت آرا نشده، فقط داریوش قنبری در انتخابات میان دوره ای وارد مجلس هفتم شد که در دوره هشتم نیز توانست اقبال مردم را بدست آورد.

یک منبع آگاه به نماینده،گفت: فعالیت انتخاباتی اصلاح طلبان و اصولگرایان برای فتح پیروزی در حوزه انتخابیه ایلام آغاز شده است و برخی از آنها در برنامه ها و حتی مراسم ختم شرکت می کنند که در این بین حضور نمایندگان ادوار مجلس به وضوح دیده می شود.

** یاران احمدی نژاد در حاشیه

براساس آخرین اخبار دریافتی، چینش یاران احمدی نژاد در استان ایلام چشم گیر نیست و فعالیتی از خود بروز نداده اند و فقط در دوره هشتم فهرستی تحت عنوان"رایحه خوش خدمت" منتشر شد که این فهرست انتخاباتی در آن دوره با اقبال و استقبال مردم روبه رو نشد و دو، سه هزار رای بیشتر نتوانست در صندوق به نام خود ثبت کند از این رو یاران رئیس جمهور پیشین در انتخابات پیش رو حاشیه را به متن ترجیح داده اند.


** وضعیت اصولگرایان در ایلام، حضور چهره های جدید

اصولگرایان برخلاف اصلاح طلبان ترجیح می دهند فعلا سازوکار انتخاباتی را اعلام نکنند و در زمان معین از سازوکار انتخاباتی خود رونمایی و به تشریح آن بپردازند، البته در این بین برخی از چهره های اصولگرا در استان ایلام تحرکاتی را انجام می دهند به طوری که می توان از آنها به عنوان کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه ایلام نام برد. دکتر نوریان "استاد دانشگاه" به عنوان یکی از گزینه های اول در بین اصولگرایان شناخته می شود پس از او سردار نوراللهی که هم اکنون معاون دانشگاه امام حسین(ع) است قرار دارد. این دو چهره تاکنون به عنوان چهره های شاخص در بین اصولگرایان شناخته شده اند.

"عباسی" از فعالان فرهنگی هم سومین چهره اصولگرا در استان ایلام است که به احتمال زیاد قصد کاندیداتوری در انتخابات را مجلس دارد.

** وضعیت اصلاح طلبان در ایلام با سازوکارهای دو و چندگانه

اصلاح طلبان از مدت ها پیش خود را برای آوردگاه انتخابات مجلس دهم آماده کرده بودند، سید محمود میرلوحی عضو شورای راهبردی انتخابات اصلاح طلبان اواخر سال گذشته در گفتگو با یکی از روزنامه های اصلاح طلب از سازوکار انتخاباتی اصلاح طلبان خبر داد و گفته بود: تلاش اصلاح طلبان اين است كه اساسا ديگر عناويني مثل شوراي مشورتي و شوراي هماهنگي نداشته باشيم و تصميم گيري ها به نحوي ديگر عملي شود. ما مجمع اصلاح طلبان استان را خواهيم داشت كه هم اكنون در بعضي استان ها شكل گرفته است.

سال جدید همان روزنامه ای که با این چهره اصلاح طلب مصاحبه کرده بود از تشکیل حلقه ۱۰۰ نفره اصلاح طلبان برای تعیین نامزدهای انتخاباتی خبر داد، شورایی که ریاست آن را موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات و عضو مجمع روحانیون مبارز برعهده گرفته است اما این سازوکار با تائید چهره های اصلاح طلب بخصوص کاندیداهای احتمالی مواجه نشد چرا که یکی از کاندیداهای احتمالی اصلاح طلبان در استان ایلام برای انتخابات مجلس دهم شورای مشورتی را حلقه اصلی اصلاح طلبان در انتخابات معرفی کرد.

در بین اصلاح طلبان ایلام تاکنون سه چهره به عنوان کاندیداهای احتمالی شناخته شده اند، سارا فلاحی، داریوش قنبری و رستمی زاد به احتمال زیاد می خواهند دوباره در رقابت انتخاباتی شرکت کنند، فلاحی و قنبری پیش از این در انتخابات مجلس ثبت نام کرده بوده اند اما بخت با آنها یار نبود و نتوانستند راهی مجلس شوند.

سازوکار اعلام شده اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات هنوز با اجماع چهره های اصلاح طلب روبه رو نشده و همان طور که گفته شد داریوش قنبری نامزد احتمالی اصلاح طلبان از شورای راهبردی عبور و به شورای مشورتی رسید و در خصوص تعیین نامزدهای اصلاح طلبان، گفت: در هر استان، شورای هماهنگی استان شکل می گیرد و نظر شورای هماهنگی استان، تعیین کننده است. در هر حوزه انتخابیه افراد داوطلب، نظرات خود را به شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان مربوطه عرضه می کنند و در نهایت با توجه به نظرات ارائه شده نامزدها انتخاب می شوند.

** ائتلافی که شکل نخواهد گرفت

همچنین منبع آگاه در ایلام، ائتلاف اصولگرایان با اصلاح طلبان در این حوزه انتخابیه را رد کرد و می گوید: جریان ها و چهره ها خود را برای انتخابات اماده می کنند، در این بین برخی چهره های جدید و جوان حضور دارند و از سوی دیگر رد پای نمایندگان ادوار مجلس دیده می شود، اصولگرایان و اصلاح طلبان نیز می خواهند بخت خود را برای ورود به بهارستان امتحان کنند.

نظر شما