شناسهٔ خبر: 71812 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مخالفت تشکل های دانشجویی با وزیر پیشنهادی علوم:

نیلی گزینه افراطیون برای وزارت علوم است/ تلاش‌های نیلی احمدآبادی در فتنه ۸۸برای تعطیلی کلاس‌ها

نیلی تشکل های دانشجویی به مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری پرداختند و تاکید کردند: فتنه ۸۸ خط قرمز جنبش دانشجویی است و متاسفانه در این دولت وزارتخانه دست افرادی افتاد که این خط قرمز را حفظ نکردند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، محمد نوروزی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران، در نشستی که پیرامون معرفی وزیر پیشنهادی علوم به مجلس برگزار شد، گفت: وزارت علوم یکی از وزارتخانه‌های حساسی است که متاسفانه شاهد تنش و جنجال‌هایی در آن هستیم. چه از زمانی که توفیقی معرفی شد تا وزارت فرجی‌دانا و استیضاح وی و همچنین زمانی که نجفی به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی شد ما شاهد حاشیه‌هایی در این نهاد حساس و مهم بوده‌ایم.

وی گفت: متاسفانه در دولت یازدهم رویکردی نسبت به وزارت علوم وجود دارد که این رویکرد این شائبه را تقویت می‌کند که وزارت علوم سهم جریان افراطی دوم خرداد است.

نوروزی ادامه داد: کسانی که به عنوان سردمدار وزارت علوم چه در لباس وزیر و چه در لباس سرپرست معرفی شدند، مواضع محکمی نسبت به فتنه ۸۸ نداشتند و حتی این جریان از زمان توفیقی شروع شد و در زمان فرجی‌دانا هم مواضع روشنی در این رابطه مشاهده نشد. در زمان سرپرستی نجفی نیز ما موضع روشنی از وی ندیدیم.

وی با بیان اینکه برای جنبش دانشجویی فتنه ۸۸ یک خط قرمز است، گفت: متاسفانه وزارت علوم در این دولت به دست کسانی افتاد که خط قرمز ما را حفظ نکرد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: امروز که نیلی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی شده، نیز ما مرزبندی مشخصی در رابطه با فتنه ۸۸ از وی نمی‌بینیم.

وی ضمن اشاره به دورانی که نیلی سرپرست دانشگاه تهران بود، ‌ گفت: نیلی پس از ورود به دانشگاه تهران ثابت کرد که در رابطه با فتنه عکس‌العملی نشان نمی‌دهد و متاسفانه دیدیم کسانی که در سال ۸۸ به نظام و مردم ضربه زدند برای ورود به دانشگاه تلاش کردند که با مقاومت جریان‌های دانشجویی انقلابی روبرو شدند.

وی خاطرنشان کرد:‌ در جلساتی که با نیلی داشتیم ما مواردی را در رابطه با فتنه بیان کردیم ولی متاسفانه عکس‌العمل خاصی از سرپرست دانشگاه تهران ندیدیم و امیدواریم مجلس شورای اسلامی نسبت به عملکرد نیلی در دانشگاه تهران توجه کند و رویکردی اتخاذ شود که با آموزش عالی صدمه وارد نشود.

نوروزی تصریح کرد: نباید این شائبه ایجاد شود که وزارت علوم تحت یک حزب یا گروه خاص است که متاسفانه تا به حال اینگونه بوده است.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: جریان افراطی در وزارت علوم در دوره اصلاحات و بحثی که ایجاد کردند باعث ایجاد اغتشاش، تجمع و ناآرامی شدند و دانشگاه حیات خلوتی برای جریان‌های خاص شده بود که متاسفانه در این دولت نیز این موضوع در حال تقویت شدن است.

وی در خاتمه به نزول دو پله‌ای پیشرفت علمی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی به دانشگاه یک نگاه ابزاری شود، چنین مسائلی پیش خواهد آمد. امیدواریم با تصمیماتی که گرفته می‌شود راه برای پیشرفت علمی و فعالیت دانشجویان در این عرصه هموار شود.

همچنین رضا نظری دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در نشست خبری تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه که پیرامون معرفی وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت علوم برگزار شد، گفت: رویکرد دولت به وزارت علوم از همان ابتدا درست نبود. گویا رئیس جمهور اولویت وزارت علوم که جهش علمی و تداوم پیشرفت علمی است را نادیده گرفته است.

وی افزود: روحانی انگار جاده جهش علمی را بر عکس نگاه می‌کند.  درباره به همه مسائل گزارش داده می‌شود اما گویا کسی به جهش علمی کاری ندارد و حق ندارد در رابطه با پیشرفت علم صحبت کند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: متأسفانه در این دولت، وزارت علوم پادگان اصلاح‌طلبان شده وجه مشترک  تمام چند نفری که تصدی وزارت علوم را در این دولت به دست گرفتند، این بوده است که به نوعی در فتنه ۸۸ دخیل بودند ما اصرار روحانی را در این موضوع درک نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: اصرار به حضور عناصر فتنه در دانشگاه‌ها چیست؟ و این اصرار مخالف با توصیه‌های مقام معظم رهبری است.

دبیر جامعه  اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران تصریح کرد: ما یک سوال ساده از رئیس جمهور داریم و این سوال این است که چرا ۵ نفری که متعلق به جریان  افراطی اصلاح‌طلبان هستند را برای این وزارتخانه در نظر گرفتند و دلیل اصراری که در این موضوع وجود دارد چیست؟

نظری افزود: مخالفت دانشجویان دانشگاه تهران با معرفی نیلی دلیلی برای عدم صلاحیت وی است زیرا ما معتقدیم اصحاب فتنه انگار با چراغی خاموش می‌خواهند وارد دانشگاه شوند.

وی ادامه داد: ما نسبت به حضور عناصر فتنه در وزارت علوم هشدار می‌دهیم و مجلس باید مراقب حضور چراغ خاموش جریان فتنه باشد.

نظری تاکید کرد: تجربه فرجی‌دانا نباید تکرار شود و وزارت علوم نباید وارد معامله سیاسی شود و باید از تجربه گذشته عبرت بگیریم و به هشدارهای مقام معظم رهبری توجه کنیم و آن را جدی بگیریم.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان تهران اضافه کرد: نیلی گزینه دلخواه فرجی دانا است موافقت با بازگشت استاد محکوم در فتنه برای رد نیلی کفایت می‌کند.

نظری یادآور شد: چطور فردی که صلاحیت لازم را برای ریاست دانشگاه تهران کسب نمی‌کند برای وزارت علوم معرفی می‌شود؟ چطور فردی که از شورای عالی انقلاب فرهنگی که رئیس جمهور مسئول آن است صلاحیت لازم را دریافت نمی‌کند به مجلس برای تصدی وزارت علوم معرفی می‌شود.

این فعال دانشجویی افزود: معرفی فردی که از شورای عالی انقلاب فرهنگی رای نمی‌آورد توهین به مجلس است.

نظری گفت: مطالبه ما از مجلس این است که به همه نشان دهد با بصیرت عمل می‌کند. مجلس از رئیس جمهور معرفی فردی علمی بدون گرایش‌های خاص سیاسی را مطالبه کند.

وی ادامه داد: ما به عنوان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران از نمایندگان مجلس می‌خواهیم در دیداری حضوری شنونده صحبت‌های ما باشند.

نظری تصریح کرد: عزم گسترده مدیران انقلابی در دانشگاه تهران تغییر ۸ معاون، مدیر کل و رئیس دانشکده در عرض ۲ ماه و ایجاد تشکیلات موازی و در سایه در دانشگاه تهران از اقداماتی است که می‌توان به عنوان دلیل عدم صلاحیت نیلی ذکر کرد.

نظری ادامه داد: رشد علمی مورد نظر رهبری با آمدن نیلی محقق نمی‌شود. انتظار داریم رئیس جمهور در معرفی گزینه وزارت علوم با مجلس مشورت کند.

نظری تصریح کرد: تحلیل ما از اقدام رئیس جمهور این است که خود روحانی می‌داند نیلی از مجلس رأی نمی‌آورد و با معرفی این گزینه به دنبال تحمیل گزینه بعدی است.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان تهران در خاتمه اظهار داشت: در پایان از نمایندگان مجلس انتظار داریم اقدامی انقلابی در مورد گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم اتخاذ کند. امیدواریم بار دیگر دانشگاه محلی برای جولان احزاب سیاسی نشود.

ساجد موسوی نماینده بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران هم در نشست خبری تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه پیرامون معرفی وزیر پیشنهاد علوم به مجلس برگزار شد، گفت: از دو ماه پیش انتظار داشتیم که با معرفی وزیر علوم یک جو رسانه‌ای مطرح شود ولی با توجه به اینکه آقای نیلی چهره نسبتا معروفی نیست این جو ایجاد نشده است.

وی افزود: اگر از سال ۹۰ به بعد به بیانیه‌های بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران نگاه کنیم متوجه می‌شویم که به صورت تخصصی به موضوعات نگاه کرده البته فارغ از آن بعد سیاسی که وجود داشته است.

وی ادامه داد: دانشگاه برای پیشرفت و تعالی نیاز به آرامش، باشگاه سیاسی نشدن و مسائلی اینچنینی دارد و در رابطه با وزیر پیشنهادی برای وزارت علوم این بحث وجود داشت که آیا وی می‌تواند یک دانشگاه آرام ایجاد کند و آیا می‌توانست فضا را طوری کنترل کند که شاهد پیشرفت آموزش عالی باشیم.

وی در خاتمه با بیان اینکه باید با دیدی تخصصی نسبت به معرفی و انتخاب نیلی به عنوان وزیر علوم داشته باشیم، ‌گفت: مجلس باید در رابطه با انتخاب وزیر علوم با دقت عمل کند و طوری تصمیم بگیرد که به نفع دانشجویان، اساتید و دانشجویان و پیشرفت علمی کشور باشد.

نماینده بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که طبق تعریف سرپرست وزارت علوم «نیلی از اساتید برجسته و دارای هشتاد مقاله علمی است»، پس چرا شما مخالف انتخاب وی هستید، افزود: به فرض که این موارد درست باشد اینها چه ربطی به وزارت علوم دارد؟ رشته تحصیلی ملاک نیست چه برسد بخواهیم مقاله با موضوع ریخته‌گری و متالوژی را موید صلاحیت فرد پیشنهاد شونده برای وزارت علوم بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید برای معرفی وزیر علوم به مجلس اهتمامش حل مشکلات نظام آموزش عالی نظیر عدم ارتباط صنعت و دانشگاه، آی‌اس‌آی زدگی، ناکارآمدی ارتقای اساتید و غربی بودن علوم انسانی باشد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: نیلی نمی‌تواند محقق کننده جهش علمی مورد نظر مقام معظم باشد، دولت باید گزینه‌ای معرفی کند که بتواند تحول ایجاد کند.

علاوه بر تشکل های دانشجویی، مسئول بسیج دانشجویی دانشکده فنی در سال ۸۸ به جزئیاتی از همسویی وزیر پیشنهادی علوم با فتنه ۸۸ پرداخت.

علیرضا امامی مسئول بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۸۸ در گفت‌وگو با تسنیم، درباره مدیریت محمود نیلی احمدآبادی در دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۸۸، گفت: دکتر نیلی احمدآبادی به اصطلاح خودش جزو انقلابیون اوایل انقلاب بوده که تحت تأثیر جریان دوم خرداد، به طور کامل تغییر مسیر داده است.

وی با اشاره به اینکه تجربه نشان داده آسیبی که از ناحیه این‌گونه افراد متوجه اسلام، انقلاب و نظام است، به مراتب از سایرین بیشتر است، افزود: قرار گرفتن چنین فردی در موقعیت حساسی به نام دانشگاه و وزارت علوم، با توجه به اهمیت این حوزه  بسیار خطرآفرین و تهدیدآمیز است.

*دوره مدیریت نیلی احمدآبادی بر دانشکده فنی تلخ‌ترین دوران فرهنگ و دین در دانشگاه بود

این فعال سابق دانشجویی درباره شخصیت‌کاری، روش‌ها و رویکردهای مدیریتی نیلی احمدآبادی، تصریح کرد: در این باره حرف‌های زیادی هست که مطرح کردن همه آنها در رسانه جایز نیست، اما دوره مدیریت نیلی احمدآبادی بر دانشکده فنی جزو تلخ ترین و تاریک‌ترین دوران برای فرهنگ و دین در دانشگاه بود. در این دوره، سنگ بنای فعالیت‌های مخربی در دانشگاه گذاشته شد که هنوز دلسوزان فرهنگ و دین دانشگاه تهران با آسیب‌های ناشی از آن دست به گریبان هستند.

وی خاطرنشان کرد: بودجه فرهنگی دانشکده در این دوره صرف امور صنفی می‌شد. بودجه‌های انجمن‌های علمی دانشکده‌ها برای فعالیت‌های مخرب و گاها برای امور صنفی به کار گرفته می‌شد و مبلغی که به تشکل‌های دانشجویی اختصاص می‌یافت، حتی برای چاپ یک دوره نشریه هم کافی نبود. در مقابل، بودجه انجمن‌های علمی و تنخواه‌های دانشکده‌های مختلف برای امور ضدفرهنگی به کار گرفته می‌شد  و چون در کارنامه معاونت دانشجویی و فرهنگی قرار نمی‌گرفت، هیچ‌گونه پاسخ‌گویی هم نسبت به آنها وجود نداشت.

امامی به برخی از این برنامه‌ها اشاره و تصریح کرد: سلسله برنامه‌هایی با عناوین مختلفی از جمله اردوی علمی، اردوی آشنایی، جشن عیدانه، جشنواره بازی‌های رایانه‌ای و مسابقه طناب‌کشی به صورت مختلط برگزار می‌شد که اثر بسیار مخربی در رفتارهای دانشجویان دختر و پسر می‌گذاشت. ما حدود ۴ سال متوالی نسبت به این موضوع معترض و پیگیر بودیم و حتی این مسئله به وزارت هم منتقل شد، اما با پافشاری دکتر نیلی احمدآبادی بر ادامه یافتن این‌گونه برنامه‌ها، همچنان با مشکل مواجه بودیم. هنوز هم علیرغم تغییراتی که در ریاست دانشکده، معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشکده رخ داده و کارهای مثبتی که انجام شد، این مشکلات تحت تأثیر سنت‌های به جای مانده از آن دوره  ادامه دارد.

وی با بیان اینکه نیلی احمدآبادی در زمینه‌های سیاسی کارنامه سیاه‌تری دارد، گفت: در شرایطی که در تالار شهید چمران دانشکده فنی، به هاشم آغاجری(شخص هتاک به مقدسات مذهبی و ملی) تریبون داده می‌شد و برای حضور یکی از سران فتنه ۸۸ کلاس‌ها تعطیل و فضای دانشکده امنیتی و سیاسی می‌شد، بسیج دانشجویی برای برگزاری یادبود شهید عماد مغنیه به مشکل مجوز برخورد کرد و نهایتاً با اعتراض ما به ریاست وقت دانشگاه و محرز شدن کارشکنی حوزه ریاست دانشکده فنی، معاون روابط عمومی دانشکده فنی با دستور مستقیم رئیس دانشگاه اخراج شد و دکتر نیلی احمدآبادی تذکر جدی در این زمینه گرفت.

*تلاش‌های نیلی احمدآبادی در فتنه ۸۸ برای تعطیلی کلاس‌ها

امامی با اشاره به اینکه مراجعه به بیانیه‌ها و نامه‌هایی که بعد از فتنه ۸۸ از طرف گروه‌های مختلف اساتید به رهبری نوشته شد، نشان می‌دهد که ادعای ما در مورد مخالفت دکتر نیلی احمدآبادی با اساسی‌ترین اصول قانون اساسی کشور و ارزش‌های اسلام و انقلاب، واقعیت است، ادامه داد: تمام رفتارهای دکتر نیلی احمدآبادی در روزهای قبل و بعد از انتخابات به گونه‌ای بود که باعث به هم خوردن آرامش دانشگاه و متشنج شدن فضا می‌شد. وی به همراه دکتر فرجی‌دانا و چند نفر دیگر در هیئت‌رئیسه دانشکده فنی تلاش‌های جدی برای نوشتن بیانیه‌ها، نامه‌های خاص و تعطیل کردن کلاس‌ها و امتحانات داشتند که بیشتر این تلاش‌ها با شجاعت و کیاست سایر اساتید خنثی شد، اما مواردی مثل نامه ۸۸ نفر از اساتید به رهبری رخ داد و شاید حکمت این اتفاق این بود که سوابق این افراد و عملکردشان برای آیندگان روشن شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۸۸ تاکید کرد: شیوه سخن گفتن دکتر نیلی احمدآبادی که همواره با کنایه‌های توهین‌آمیز، تمسخر نسبت به نظام و مسئولین کشور همراه است، زبان زد دانشجویان و اساتید بود.

وی با اشاره به اینکه به واسطه انتخاب نیلی احمدآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، باید به حال دولت تدبیر و امید تاسف خورد، تصریح کرد: رئیس‌جمهور در جریان انتخابات ادعا می‌کرد داشتن منطق و تدبیر در تصمیم‌گیری‌ها و استفاده از نیروهای مجرب و متخصص مزیت این دولت است، اما امروز برای تصدی وزارتخانه حساس و حیاتی شخصی را انتخاب کرده که حتی از عهده مدیریت منطقی و منصفانه یک دانشکده هم بر نیامده است. در این صورت حتما امور این وزارتخانه از جای دیگر مدیریت می‌شود.

 

 

 

نظر شما