شناسهٔ خبر: 69796 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

چند سوال پیرامون اظهارات جدید هاشمی درباره احزاب؛

آیا راهبرد «حمایت از احزاب کوچک» هاشمی در راستای «پروژه آشتی و همزیستی» خاتمی است؟

خاتمی و هاشمی

به گزارش نماینده، «اگر شرایط برای تشکیل احزاب بزرگ فراهم نیست، احزاب کوچک همسو و هم‌فکر می‌توانند با تشکیل جبهه در جهت نهادینه شدن دموکراسی تلاش کنند»

 این جمله را از دل صحبت‌های هاشمی رفسنجانی در دیدار با جمعی از اعضای حزب اعتماد ملی استان تهران که سه روز پیش برگزار شد، یافتیم. جمله‌ای که خود را لا‌به‌لای خاطرات هاشمی از تحزب در ایران پنهان کرده بود. این روزها از احزاب خبرهای زیادی شنیده می‌شود. تشکل‌های تازه تاسیس و کوچک با اعضایی که به مقتضای سن‌شان کم تجربه‌اند. مسئله‌ای که دل پیرتران را نگران ساخته و دستشان را لرزان. و چه سرنوشت ناخوشایندی که بنا به محافظه‌کاری شروع نکرده تخطئه شده‌اند.

شرایطی که هاشمی از آن صحبت گفته اما مطابقت زیادی با یکی از این تشکل‌های تازه تاسیس دارد. تشکلی کوچک، همسو با اصلاحات، که در اولین بیانیه‌ی خود به تقویت و نهادینه شدن هر چه بیشتر فصل سوم قانون اساسی - که به تعبیری دلالت بر دموکراسی و حقوق مردم دارد - تاکید کرده است.

تشکل تازه تاسیس ندای ایرانیان در اولین بیانیه‌ی خود گفته بود: «ما با آموختن از گذشته معتقدیم صبوری می‌بایست بخش جدایی‌ناپذیر از عمل اصلاح‌طلبانه‌مان باشد و به دور از هیجانات زودگذر از آزادی، دموکراسی و حقوق مردم دفاع ‌کنیم ... ندای ایرانیان در فضای سیاسی این روزهای کشور بیش از آنکه به افتراق‌ها و مرزبندی‌ها بیاندیشد در جستجوی شباهت‌ها است؛ شباهت‌هایی که ما را فارغ از قومیت، جریان و نسل، حول منافع ملی کشور گرد هم آورد. از این رو برای ارتقا و بهبود شرایط زندگی و منزلت شهروندان ایران اسلامی در تمام حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و همچنین تقویت مردم سالاری و نهادینه شدن هر چه بیشتر فصل سوم قانون اساسی و پیام ۸ ماده ایی حضرت امام خمینی (ره)، بر این باور است طی کردن همدلانه این مسیر، آینده‌ایی روشن برای نظام و مردم در پی خواهد داشت».

و در بخشی دیگر آمده بود: «آنچه که امروز این افراد را در غالب حزب نوخاسته «ندای ایرانیان» در کنار یکدیگر جمع کرده است مجموعه‌ای از تجربیات تلخ و شیرین گذشته و آزمودن استراتژی‌ها و تاکتیک‌های متعددی است. در فضای سرد و سنگین اولین انتخابات پس از انتخابات ۱۳۸۸ یعنی انتخابات مجلس نهم که بخشی از تشکل‌های اصلاح طلب، ناامید و سردرگم، چندان رغبتی برای حضور نداشتند، تدبیر، مسئولیت‌شناسی و دوراندیشی حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی، با وجود مخالفت‌های بسیاری، آغازگر دوران جدیدی برای اصلاحات و اصلاح طلبان بود؛ در یک کلام خاتمی دوباره به ما یادآور شد که راه پیشبرد دموکراسی و توسعه کشور هنوز هم از صندوق رای می‌گذرد».

پرسش اول: اما براستی آیا مطالب جمله‌ی مذکور هاشمی تشکل ندای ایرانیان و همتایان تازه تاسیس این تشکل بوده است؟ و آیا هاشمی در قالب نقش حمایتی از این تشکل‌ها رفته است؟ آیا ارتباط نزدیک برخی افراد حاضر در این تشکل‌ها با هاشمی بر این نقش حمایتی تاثیر داشته است؟

پرسش دوم: آیا مخاطب این جمله هاشمی که می‌گوید: «شرایط جدیدی پیش آمده حاصل انحصارطلبی بعضی از جریانهاست»؛ همان ژنرال‌های در راس جریان اصلاحات هستند که این جریان را در بدو ورود به فضای جدی سیاسی تخطئه کردند؟ و آیا هاشمی در حال ایفا کردن نقشی میانجی‌گرانه در این خصوص است؟

پرسش سوم: پیش‌تر صادق خرازی، لیدر تشکل ندای ایرانیان، در مصاحبه‌ی خود با روزنامه الحیات پرده از تلاش‌های خود برای ایفای نقش میانجی‌گرانه برای بازگشت خاتمی به نظام برداشته بود. آیا می‌توان اینطور پنداشت که هاشمی نیز به این معادلات پیوسته است و به دنبال احیای جایگاه اجتماعی خاتمی از طریق حمایت از تشکل‌های جدید است؟ و در مجموع آیا راهبرد «حمایت از احزاب کوچک» هاشمی در ادامه «پروژه آشتی و همزیستی» خاتمی است؟

نظرات مخاطبان 1 1

  • ۱۳۹۳-۰۷-۲۴ ۰۰:۳۴مقدسي 0 0

    يكي از آفات بزرگ دوري از مردم همين است كه متاسفانه شخصيتي كه مردم حزب اللهي كشورمان به وجودش افتخار ميكردند،امروز به ورطه هذيان گويي و نقل خاطرات جعلي روي آورده و روز به روز از امت اسلامي و ارزش مدار دور ميشود و چنان عرصه فعاليت ايشان كاناليزه شده كه تنها عده اي فرصت طلب و بادمجان دور قاب چين وي را احاطه كرده و اخبار دروغين و  جهت دار وهم چنين تحليل هاي غلط را به اطلاع ايشان ميرسانند....اللهم جعل عواقب امورنا خيرآ
                                

نظر شما