شناسهٔ خبر: 171007 - سرویس بین‌الملل
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مالکی:

امکان وقوع جنگ داخلی در افغانستان وجود دارد/ آمریکا مسبب اصلی تحولات اخیر این کشور است

فدا حسین مالکی.jpg عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تحولات اخیر افغانستان و اقدامات طالبان را نگران کننده خواند و گفت: مسبب اصلی این قضایا آمریکاست و امکان وقوع جنگ‌های داخلی وجود دارد.

به گزارش «نماینده» فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تحولات اخیر کشور افغانستان را برای همسایگان این کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران و همچنین جهان اسلام بسیار نگران کننده خواند و گفت: مسبب اصلی این قضایا را آمریکایی‌ها می دانم، با توجه به شرایط شکننده دولت در افغانستان و سستی و سهل انگاری آمریکایی‌ها در تجهیز ارتش همسایه شرقی ایران، بحران جدی را می توان متصور شد؛ به همین دلیل ممکن است جنگ‌های داخلی در افغانستان شروع شود.

سفیر پیشین ایران در افغانستان تصریح کرد: این تحولات قابل قیاس با گذشته نیست و می‌تواند اثرات نامطلوبی روی معادلات کلان منطقه بگذارد.

مالکی اضافه کرد: آمریکا سالها به هدف جنگیدن با تروریست وارد خاک افغانستان شد ولی نه تنها کاری در این راستا نکرد، بلکه به تروریسم ماهیت و مشروعیت داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکایی ها با اقدامات خود مردم مظلوم افغانستان را گرفتار کرده اند، گفت: آمریکا به ویژه در دوره پایانی ریاست جمهوری آقای ترامپ به نتیجه رسید که در طول دو دهه اخیر هیچ کاری در افغانستان انجام نداده‌ و باید خود را از این باتلاق خارج کند، این دلیل اصلی تحولات اخیر به شمار می رود.

وی افزود: پیشروی طالبان و به تبع آن، سقوط شهر به شهر در افغانستان و برخی شهرهای نزدیک مرزهای شرقی ایران باید مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد.