شناسهٔ خبر: 172445 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مالکی:

توطئه آمریکا موجب سقوط دولت افغانستان به دست طالبان شد

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: توطئه آمریکا و خروج غیرمسئولانه از افغانستان موجب سقوط دولت افغانستان و پیشروی نیروهای طالبان در این کشور شد.

به گزارش «نماینده» فداحسین مالکی که صبح امروز در برنامه «سلام تهران» در خصوص آخرین تحولات افغانستان و سقوط دولت مرکزی این کشور سخن می گفت، خاطر نشان کرد: اتفاقاتی که در افغانستان افتاده است، نشان می‌دهد که صحنه اتفاقات از زمان حضور آمریکا در افغانستان به شکلی متفاوت پیش رفته، آمریکا برای مبارزه با تروریست و مواد مخدر در این کشور حضور پیدا کرد اما ما می‌بینیم بعد از ۲۰ سال هیچ کدام از این اهداف به نتیجه نرسیده است.

وی افزود: در اجلاس دوحه نیز شاهد بودیم که آمریکا تمام تلاش خود را کرد تا به نحوی خود را از مهلکه افغانستان نجات دهد و ناگهان به طالبان مشروعیت سیاسی بخشید و طالبان به قدری در این مذاکرات قدرت گرفته بودند که تعیین‌کننده این موضوع بودند که چه کسانی از دولت افغانستان در مذاکرات شرکت کنند.

مالکی ادامه داد: طالبان با هدف بر هم زدن معادلات و دامن زدن به مسائل قومیتی در دور اخیر فعالیت خود در افغانستان تمرکز خود را به مناطق شمالی این کشور معطوف کرد، مناطقی که استاد عطا و ژنرال دوستم و اسماعیل خان در آنجا مستقر بودند و با برررسی همه تحولات ما درمی‌یابیم که توطئه آمریکایی در کار است.

سفیر سابق کشورمان در افغانستان با اشاره به ضعف اشرف غنی در اداره افغانستان گفت: اشرف غنی گرایشات قوی آمریکایی داشت و ما در ملاقاتی که با حضور دکتر قالیباف با ایشان داشتیم، اخطار دادیم که با طناب آمریکایی‌ها کشور را به خطر می‌اندازید که پاسخی قانع کننده دریافت نکردیم البته دکتر عبدالله در ملاقات‌هایی که پیشتر با ایشان داشتیم اشتباهات خود را پذیرفت و بر این موضوع تأکید کرد که به آمریکایی‌ها بیش از اندازه اعتماد کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در توافقات دوحه ۱۸ استان افغانستان به طالبان واگذار شد و توافق شد برای آن که طالبان در مذاکرات حضور پیدا کنند بدون جنگ و خونریزی این ۱۸ استان به این گروه واگذار شود که این کار خیانت بود. همچنین ما معتقدیم با توجه به تنوع قومیتی و جریان‌های مختلف در افغانستان این امکان وجود ندارد که یک جریان در این کشور حاکم شود و طالبان نیز این کار را نمی‌توانند انجام دهند و سقوط سریع برخی شهرها مانند هرات و سیر شتابان تحولاتی که امروز شاهدیم نشان‌دهنده یک توطئه آمریکایی‌ است.

وی افزود: از زمانی که آمریکا افغانستان را ترک کرد، ملت افغانستان یک صدا اعتقاد داشتند که آمریکا به این کشور خیانت کرد و قطعاً همین طور است. پادگان هرات، پادگانی نبود که به همین راحتی سقوط کند و این سوال مطرح است که چه اتفاقی برای آن افتاده که اینچنین شده است و یا ارتش افغانستان به وضعی افتاده است که توان مقاومت را ندارد.

مالکی با اشاره به تشکیل شورای مصالحه توسط ۳ نفر از بزرگان افغانستان گفت: اگر این شورا را که توسط حامد کرزای، گلبدین  حکمتیار و دکتر عبدالله تشکیل شده را طالبان به رسمیت بشناسد و به تدریج تبدیل به یک لویه جرگه شود و طالبان عاقلانه رفتار کند، می‌توان امیدوار بود که انتقال قدرت از طریق انتخابات اتفاق بیفتد و از خونریزی و درگیری‌ها پرهیز شود.

سفیر سابق کشورمان در افغانستان ادامه داد: در بسیاری از مناطق افغانستان امروز شاهد هرج و مرج و بی‌ثباتی هستیم و حتی در برخی از شهرها قدرت از دست نیروهای طالبان نیز خارج شده است و هیچ سامانی در این کشور وجود ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که چرا لشکر فاطمیون در مقابله با طالبان وارد نشد، تصریح کرد: همان طور که ارتش افغانستان مقاومتی در برابر طالبان نداشت لشکر فاطمیون نیز به موضوع افغانستان ورود نکرد، همان طور ما شاهد بودیم روسیه، هند و ترکیه در بعد سیاسی به موضوع وارد شدند و ضعف و ناکارآمدی دولت اشرف غنی نیز مزید بر علت شد که نارضایتی‌های مردمی به حدی برسد که حمایتی از سوی مردم برای بقای این دولت شاهد نباشیم البته در حال حاضر درگیری‌های شدیدی در برخی از مناطق وجود دارد.

نماینده در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه و درگیری با ویروس کرونا گفت: پس از آن که مشخص شد ادعاهای آقای نمکی در مورد تلفات کرونا صحیح نیست و ما شاهد تعداد بالای فوتی‌ها در منطقه سیستان و بلوچستان هستیم، با ورود ارتش و سپاه کمی از مشکلات کاسته شد اما ما هنوز در بحث واکسن و اکسیژن مشکلاتی داریم که لازم است این نواقص مرتفع شود.

نظر شما