شناسهٔ خبر: 170628 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رحیمی جهان آبادی مطرح کرد؛

شکل‌گیری دیدگاه مشترکی از صلح، ثبات و امینت با سند راهبردی ایران و افغانستان

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه انعقاد سند راهبردی بین ایران و افغانستان می‌تواند همکاری دو کشور را توسعه دهد، گفت: این سند می‌تواند دیدگاه مشترکی از صلح، ثبات و امینت را در منطقه ایجاد و ضمن تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی و رفت و آمد شهروندان به صلح افغانستان کمک کند.

به گزارش «نماینده» جلیل رحیمی جهان‌آبادی در خصوص سند راهبردی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و افغانستان، گفت: ایران و افغانستان به دلیل داشتن مرز مشترک جغرافیایی و اشتراکات تاریخی، فرهنگی و زبانی تقریبا شبیه‌ترین ملت‌ها و فرهنگ‌ها به یکدیگر هستند. امنیت و شرایط افغانستان همیشه برای جمهوری اسلامی ایران مهم بوده و افغانستان هم نگاه ویژه به ایران به عنوان کشور همسایه قدرتمند در تحولات سیاسی داشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: سند راهبردی بین ایران و افغانستان به دو کشور که در حوزه همکاری‌ها دو جانبه، صلح افغانستان، انتقال تجربه ایران در حوزه اقدامات عمرانی و معادن و فعالیت‌های اقتصادی یا توسعه روستایی می‌تواند اثرگذار باشد. این سند در زمینه‌های مختلف می‌توان به انتقال تجریات قابل انتقال ایران به افغانستان کمک کند.

نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس یازدهم، افزود: همچنین در خصوص آموزش نیروی مختلف دانشگاهی و مختلف تحصیلی این توانایی در جمهوری اسلامی وجود دارد که به افغانستان در حوزه بهداشت، درمان، پزشکی و مهندسی کمک کند.

وی یادآور شد: ایران و افغانستان بخشی از نیازهای متقابل یکدیگر را هم می‌توانند تامین کند و ایران می‌تواند پل ارتباطی افغانستان با آب‌های آزاد در بند چابهار و ترکیه و مسیر اروپا باشد البته در حال حاضر هم بخش عمده نیاز از طریق گذر از بندر چابهار یعنی از خاک ایران به افغانستان می‌رسد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سند راهبردی بین ایران و افغانستان می‌تواند همکاری دو کشور را توسعه دهد، گفت: دیدگاه مشترکی از صلح، ثبات و امینت را در منطقه ایجاد کند و سرمایه گذاری بخش خصوصی و رفت و آمد شهروندان را تسهیل کند تا هر دو دولت و ملت همکاری بهتری را در همسایگی داشته باشند.

نظر شما