شناسهٔ خبر: 169711 - سرویس مجلس
منبع: خانه ملت

تروریست‌ها به دنبال ایجاد ناامنی در تمام نقاط افغانستان هستند/ اهمیت اعزام نیروهای حافظ صلح چینی به افغانستان

فدا حسین مالکی.jpg عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است اجلاس بین‌الافغان در داخل افغانستان و اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه با همکاری چین و روسیه می‌تواند به بازگشت امنیت به این کشور کمک کند.

به گزارش «نماینده» فداحسین مالکی با اشاره به حملات تروریستی اخیر در افغانستان، گفت: برخی گروه ها در افغانستان به دنبال قدرت نمایی هستند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه حضور آمریکایی ها نیز نتوانست امنیت را برای افغانستان به ارمغان بیاورد، اظهار داشت: حوادث هولناک اخیر در کابل و سایر مناطق افغانستان نشان داد آمریکایی ها نیز نتوانسته اند از پس طالبان برآیند؛ از طرفی داعش نیز قدرت نمایی خود را آغاز کرد.

وی افزود: در نهایت آمریکا تصمیم به خروج از خاک این کشور گرفت چرا که حضور او فایده ای برای آنها و مردم افغانستان نداشت.

مالکی در ادامه با بیان اینکه شیعه و سنی برای تروریست ها تفاوتی ندارد چرا که یک روز مدرسه دختران شیعه را هدف قرار می دهند و روز بعد دانشگاهی که جوانان آن اهل تسنن هستند، عنوان کرد: شیعه و سنی به راحتی در کنار یکدیگر در افغانستان زندگی می کنند چنانچه بعد از احمله تروریستی مدرسه سیدالشهدا، بسیاری از جوانان پشتو که از اهل تسنن هستند برای اهدای خون رفتند و صحنه های زیبایی را رقم زدند که نشان از وحدت میان قومیت ها و مذاهب مختلف در این کشور دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: امروز تروریست ها به دنبال ایجاد ناامنی در مناطق شمال افغانستان که اکثرا فارسی زبانند، هستند چرا که امنیت بیشتری دارد لذا می خواهند معادلات این مناطق را نیز با اینگونه حملات بر هم بزنند و جای امنی برای این کشور باقی نگذارند.

وی در ادامه با بیان اینکه افغانستان باید با برگزاری اجلاس بین الافغان به دنبال حل مسائل امنیتی خود باشد، اظهار داشت: سکوت کشورهای همسایه قابل قبول نیست و دستگاه دیپلماسی ما نیز نباید منفعل باشد همچنین چین و روسیه باید همکاری کنند و اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه و منطقه باید برگزار شود تا این مسائل برطرف شود.

مالکی ادامه داد: بعد از حملات تروریستی اخیر، چین به تروریست ها اولتیماتوم داده و نیز طی مذاکراتی پذیرفته که نیروهای حافظ صلح به افغانستان اعزام کند که اگر روسیه هم در این عرصه حضور پیدا کرده و با پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران نیز می توان افغانستان را به سمت ثبات برد.

سفیر سابق ایران در افغانستان درباره میزان دست داشتن طالبان در حملات تروریستی اخیر یادآور شد: طالبان اعلام کرده کار آنها نبوده است اما نمی توان بی تفاوت از کنار این گروه گذشت چرا که بسیاری از داعشی ها نیز از طالبان شاخه گرفته اند از این رو نمی توان آنها را مبری دانست؛ طالبان می گوید چنین جنایتی انجام نمی دهد اما در حقیقت اینگونه نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به مذاکراتی که میان ایران و طالبان صورت گرفته بود، خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی باید در نوع رفتار خود با طالبان بسیار محتاطانه برخورد کند چرا که طالبان سال ها بود که مردم افغانستان را مورد ترور قرار داده و با دولت این کشور نیز در جنگ بوده اند و به راحتی رفتار خود را تغییر نخواهند داد.