شناسهٔ خبر: 172506 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

فداحسین مالکی:

ماموریت «غنی» تحویل افغانستان به طالبان بود

فدا حسین مالکی.jpg عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مأموریت «اشرف غنی» این بود که کشور را تحویل طالبان دهد، به اوامر آمریکایی‌ها عمل کند.

به گزارش «نماینده» فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دیپلماسی دولت تدبیر با همسایگان گفت: دیپلماسی دولت‌های یازدهم و دوازدهم با کشورهای همسایه از جمله افغانستان صفر بود و ما میدان افغانستان را به کشورهای دیگر واگذار کردیم.

وی با اشاره به فرار اشرف غنی از افغانستان گفت: «غنی» با خیانت خودش را به آمریکایی‌ها فروخت و از افغانستان فرار کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ارتش افغانستان در سال‌های اخیر شهامت‌های زیادی از خود نشان داد اما متأسفانه در ماجرای تصرف افغانستان از سوی طالبان، ارتش عملاً کاری نکرد که این امر ناشی از خیانت غنی بود.

مالکی ادامه داد: توئیت بسم‌الله‌خان که از دوستان نزدیک احمد شاه مسعود بود، نشان‌دهنده اوج خیانت غنی به ملت افغانستان بود. در این توئیت اعلام شد غنی خیانت کرده و ارتش را فروخته است.

وی تصریح کرد: مأموریت اشرف غنی این بود که کشور را تحویل طالبان دهد، به اوامر آمریکایی‌ها عمل کند و این شکست و ننگ برای افغانستان است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرعت طالبان در تصرف افغانستان قابل قبول نبود، گفت: سناریوی پشت پرده اجلاس دوحه که بین غنی، رهبر طالبان و آمریکا برگزار شد، تحویل افغانستان به طالبان بود. در آن اجلاس مقرر شد تعدادی از استان‌های افغانستان در اختیار طالبان قرار گیرد و دولت وحدت ملی شکل گیرد، اما در نهایت طالبان با حمله برق‌آسا وارد کابل شد و بدون مقاومت کل افغانستان را گرفت؛ همه این موضوعات برنامه‌ریزی شده بود.

مالکی تأکید کرد: رهبران سیاسی و فرماندهان جهادی افغانستان رو دست خوردند و غنی به همه آنها خیانت کرد.

وی با تأکید بر اینکه برای جمهوری اسلامی، ملت افغانستان مهمتر از طالبان است، گفت: اگر دولت طالبان اجماع بقیه رهبران، اقوام، گروه‌ها و جریانات سیاسی را جلب کند، می‌تواند در قالب دولت وحدت ملی ادامه حیات دهد؛ وگرنه طالبان به تنهایی نخواهد توانست دولتی بادوام تشکیل دهد و در افغانستان حکومت کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با انتقاد از عملکرد دستگاه دیپلماسی دولت تدبیر گفت: دستگاه دیپلماسی در طول سال‌های اخیر افغانستان را از دست داد و این کشور را به سایر بازیگران سیاسی واگذار کرد.

نظر شما