شناسهٔ خبر: 98075 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

قادرمرزی در حمایت از استیضاح وزیر آموزش و پرورش:

بیشتر بودجه‌ وزارت آموزش و پرورش صرف امور غیر آموزشی می‌شود/ برخی مدارس به گدایی افتادند

قادرمرزی نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی گفت: پنج ششم بودجه‌ وزارت آموزش و پرورش صرف امور غیر آموزشی می‌شود و تنها یک ششم بودجه‌ این وزارتخانه حقوق معلمانی است که به مدارس‌ می‌روند.

به گزارش نماینده حامد قادرمرزی نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به عنوان موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس (چهارشنبه ۳ تیر ۹۴) گفت: وزیر آموزش و پرورش در جلب رضایت و اعتماد جامعه آموزش و پرورش ناتوان بوده، قشر فرهنگی ما از صداقت و رفتار عالمانه اعتماد می‌کنند و همه ما و همه فرهنگیان اوضاع فعلی اقتصادی کشور را می‌دانیم.

وی با اشاره به تحصن تعدادی از فرهنگیان به دنبال مشکلات در حوزه کاریشان افزود: آقای فانی ای کاش در یکی از این اجتماعات و تحصن‌ها حاضر می‌شدید و شرایط را برای تحصن کنندگان توضیح می‌دادید تا خوراک مخالفان و رسانه‌های ضد انقلاب نشوند، عدم حضور شما در این اجتماعات به معنای بی محلی به معلمان و جامعه فرهنگیان بود.

نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: وزیر در جلب توجه و عنایات دولت در اختصاص منابع مالی لازم جهت تامین منابع مالی مورد نیاز برای هزینه‌های مختلف مدارس موجود کشور ناتوان بوده و تبدیل مدارس کشور به مدارس خود گردان برخلاف اصل ۳۰ قانون اساسی از دیگر موارد ناتوانی وزیر آموزش و پرورش است، امروز مدارس ما برای تامین هزینه‌های جاری خود هم با مشکل مواجه هستند، مدیران مدارس در حوزه انتخابیه اینجانب به گدایی افتاده‌اند و از مردم پول قند و چای و کاغذ مورد نیاز مدرسه را مطالبه می‌کنند.

قادرمرزی خاطرنشان کرد: ناتوانی وزیر در جلب توجه و عنایات عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم کشور که سرانه فضای آموزشی آنها به مراتب از سرانه متوسط کشور کمتر است از دیگر موارد قابل اشاره در این بحث است، بیش از ۵۰ درصد حوزه انتخابیه من و ۱۰ استان دیگری که من دیده‌ام نه در شأن معلم است و نه در شأن دانش‌آموزان و هر لحظه ممکن است تا ساختمان مدرسه فرو بریزد. آقای وزیر شما می‌دانید که چند درصد از دانش‌آموزان ما در کپرها، چادرها و مخروبه‌ها درس می‌خوانند؟

وی افزود: از دیگر انتقادات وارده به وزیر، ناتوانی وزیر در جلب نظر دولت جهت تامین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته و اعطای امتیازات مشابه سایر ارگانها و دستگاه‌ها به فرهنگیان است؛ رئیس جمهور در یکی از جلسات خود در ایام انتخابات سال ۹۲ که من هم در آن حضور داشتم گفت «معلمان به اینکه همواره ما با ادبیات عاشقانه آنها را مورد تقدیس قرار دهیم نیازی ندارند، معلمان نیاز دارند تا وضعیت معیشتیشان بهبود پیدا کند.» چقدر در انجام تحقق این امر تلاش شده است؟

نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: متاسفانه شاهد هستیم که وزارت آموزش و پرورش و در رأس آن وزیر و ساختار مدیریتی نتوانسته‌اند دیدگاه مقایسه معلم با کارمند را در کشور پاک کنند و به کسانی که مخالف ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان هستند بفهمانند که اهمیت کار معلم با کار یک کارمند متفاوت است.

قادر مرزی خاطرنشان کرد: امروزه معلمان با مدرک کارشناسی ارشد یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند و این در حالی است که با طرح تحول سلامت پزشکان بیش از ۱۰ میلیون حقوق دریافت می‌کنند، آیا این ضعف وزیر آموزش و پرورش نیست؟ همه می‌دانیم که وزارت آموزش و پرورش برای توسعه کشور از وزارت بهداشت مهمتر است.

وی افزود: نداشتن برنامه مدون موثر و عملیاتی برای غنی‌سازی و ارتقای بهره‌وری، برنامه‌های آموزشی و پرورشی و کیفیت بخشی به محتوای آموزشی و استقرار توسعه و عدالت آموزشی از دیگر انتقادات وارده به وزیر است؛ چرا در وزارت آموزش و پرورش که دچار بزرگ‌سری اداری شده بیش از ۵۰ درصد کارمندان در بخش غیر آموزشی فعال هستند در حالیکه دولت باید کوچک می‌شد و آموزش و پرورش هم یکی از این بخش‌ها است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهارداشت: براساس تحقیقی که توسط گروه علوم تربیتی دانشگاه تهران انجام شده پنج ششم بودجه‌های وزارت آموزش و پرورش صرف امور غیر آموزشی می‌شود و تنها یک ششم بودجه‌های این وزارتخانه حقوق معلمانی است که به مدارس‌ می‌روند.

قادرمرزی خاطرنشان کرد: امروز هدف وزارت آموزش و پرورش در امور پرورشی چیست؟ امروز باید هدف از پرورش، پرورش دانش‌آموزان امروز برای مسئولیت گرفتن در زندگی فردا و برای رویارویی با اوضاع فردای کشور باشد، بطور روزانه ۱۷۶ هزار مطلب جدید وارد فضای علمی و فضاهای مجازی می‌شود، نقش وزارت آموزش و پرورش ما در تولید این ۱۷۶ هزار صفحه مطلب جدید چیست؟

وی افزود گفت: هیچ ساماندهی ملی و منطقه‌ای در مورد تقسیم کار معلمان صورت نمی‌گیرد، مدیران استانی هرطور که بخواهند و بدون هیچ ضابطه‌ای معلمان را بین شهرستانها تقسیم می کنند که این باعث کاهش بهره‌وری است.

نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به ترکیب تیم استیضاح کننده، این استیضاح سیاسی نیست، بنده طرفدار دولت بوده و هستم اما این باعث نمی‌شود که ما نسبت به وظایف نظارتی خود بی‌توجه باشیم.

فارس

نظر شما