شناسهٔ خبر: 64008 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ارمغان ۵۶ هیئت اعزامی وزارت علوم به دانشگاه‌ها

خطی که "دانا" از "توفیقی" به ارث برد

فرجی دانا/1 پس از اینکه استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با وجود کش و قوس‌هایی از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی رسماً اعلام وصول شد، فرایند استیضاح این وزیر یک‌کارته دولت یازدهم در مسیر قانونی قرار گرفت.

به گزارش نماینده، پس از اینکه استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با وجود کش و قوس‌هایی از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی رسماً اعلام وصول شد، فرایند استیضاح این وزیر یک‌کارته دولت یازدهم در مسیر قانونی قرار گرفت.

نمایندگان استیضاح کننده علاوه بر دلایل مختلف خود برای این استیضاح، چهار موضوع را از محورهای اصلی استیضاح می‌دانند که در این بین اعزام گروه‌های سیاسی  برای ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌ها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاه‌ها فراهم کرده و تغییر شیوه انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها به‌خلاف رویه‌های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از این محورهاست.

تشکیل و اعزام هیئت‌های سه‌نفره برای تغییر رؤسای دانشگاه‌ها پدیده‌ای بود که در وزارت علوم دولت یازدهم رونمایی شد، اقدامی که در نوع خود بدیع بود و عواقبی را به‌همراه داشت.

**آغاز فعالیت هیئت‌های سه‌نفره وزارت علوم **

فعالیت این هیئت‌ها در زمان سرپرستی توفیقی در وزارت علوم کلید خورد اما در مدت سرپرستی وی حضور این هیئت‌ها چندان مورد توجه قرار نگرفت.

وقتی حضور این هیئت در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مورد مخالفت قاسمی رئیس سابق و هیئت رئیسه این دانشگاه قرار گرفت برای اولین بار واکنش‌ها به این هیئت‌ها صورت گرفت. پس از استقرار فرجی‌دانا در وزارت علوم و تغییر پی‌درپی رؤسای دانشگاه‌های کشور حضور این هیئت‌ها در کانون توجه قرار گرفت و نمایندگان مجلس و دانشگاهیان را به واکنش واداشت.

فرجی دانا در حاشیه مراسم تقدیر از برگزیدگان و نخبگان کشور در ۱۷ دی‌ماه ۹۲ در تنها واکنش خود به اعزام هیئت‌های بازرسی وزارت علوم به دانشگاه‌ها از اعزام  ۵۶ هیئت به دانشگاه‌های کشور  خبر داد که گزارش‌های آنها در حال پردازش قرار دارد.

**اعضای هیئت‌های سه‌نفره چه‌کسانی هستند؟ **

اعضای هیئت‌های سه‌نفره، سؤالی بود که فریدون مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم و مشاور وزارت علوم به آن این‌گونه پاسخ داد: این افراد از اعضای هیئت علمی هستند. برخی از آنها محدودیت زمانی دارند. ممکن است بعضی کارشان زودتر انجام شود و بعضی دیرتر، این هیئت توسط کمیته‌ای از معتمدین که تشکیل شده است، تعیین می‌شود.

وی همچنین به تسنیم گفت: ما تقریباً برای همه دانشگاه‌ها این هیئت‌ها را تعیین کرده‌ایم که با حضورشان در دانشگاه‌ها مسائل را بررسی می‌کنند، در آن مواردی که احتیاج به تحول داشته باشد، تحول ایجاد می‌شود و آن دانشگاه‌هایی که تحول لازم نداشته باشند، تذکراتی به مدیریت برای هماهنگی‌های مسائل دانشگاه‌ها داده می‌شود و البته این مسئله کلی است.

این  اظهارات مسئولان وزارت علوم درحالی بود که حضور این هیئت‌ها در دانشگاه‌های مختلف کشور حواشی متعددی را برای آنها به‌همراه داشت و برای مدتی وضعیت آنها را از حالت عادی خارج کرد.

**ارمغان هیئت‌های سه‌نفره برای دانشگاه‌ها **

در حالی که وزیر علوم اعزام هیئت‌های سه‌نفره رابه ۵۶ دانشگاه رسماً تأیید کرد حضور این هیئت‌ها بعضاً در دانشگاه‌ها التهاباتی را برای آنها در پی داشت. دانشگاه‌هایی که شاهد حضور هیئت سه‌نفره بودند در پاییز و زمستان سال گذشته روزهای پرتنشی را به‌واسطه این مسئله پشت سر گذاشتند.

جدای از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و علم و صنعت که حضور این هیئت‌ها مورد مخالفت رؤسای این دانشگاه‌ها قرار گرفت فضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر به‌واسطه حضور این هیئت‌ سه‌نفره در اواخر آذر ماه سال گذشته دچار التهاباتی شد. برگزاری تجمعات دانشجویی و حضور دانشجویان و عناصری که به‌دلایل مختلفی از تحصیل تعلیق و یا اخراج شده بودند در این تجمعات تنها گوشه‌ای از این ماجرا بود.

در این میان واکنش‌های مختلف نسبت به حضور این هیئت از سوی اساتید و دانشجویان این دانشگاه دیده شد و حوادث این دانشگاه را تا چند روز در تیرس رسانه‌ها قرار داد، در نهایت وقتی خود هیئت اعزامی متوجه شد در این شرایط امکان تصمیم‌گیری و ارزیابی وضعیت این دانشگاه مهیا نیست بدون نتیجه کار خود را در این دانشگاه پایان داد.

در نهایت در خرداد ماه سال جاری یعنی در زمانی که دانشگاه در حالت نیمه‌تعطیل بود با حضور هیئت پنج‌نفره درباره ریاست دانشگاه امیرکبیر تصمیم گیری شد و معتمدی به‌عنوان رئیس دانشگاه امیرکبیر انتخاب شد.

اما حاشیه‌های حضور این هیئت در دانشگاه امیرکبیر به همین‌جا ختم نشد و مراسم تودیع و معارفه معتمدی را نیز در بر گرفت تا جایی که حضور برخی از چهره‌های تندروی جریان دانشجویی خاص باعث شکسته شدن در سالن جلسه و مجروح شدن یکی از اساتید شد.

حضور هیئت سه‌نفره در دانشگاه تربیت مدرس نیز که به‌واسطه تغییر ریاست مدتی درگیر مسائل حاشیه‌ای شده بود به‌شکل دیگری بود. در این دانشگاه نظرسنجی از اساتید به‌شکل الکترونیک رقم خورد و ۱۰ روز به طول انجامید و در نهایت رئیس دانشگاه تغییر کرد.

حضور هیئت سه‌نفره در دانشگاه‌های مازندران، بابل، چمران اهواز و بین المللی امام خمینی(ره) قزوین، با برگزاری تجمعات غیرقانونی و حضور عناصر افراطی شناخته شده همراه بوده و فضای دانشگاه را به التهابات دوران اصلاحات، بازگرداند.

دانشگاه مازندران پس از حضور هیئت سه‌نفره شاهد برگزاری تجمع یکی از تشکل‌های غیرقانونی این دانشگاه بود، تجمعی که با در دست داشتن تصاویر محکومان فتنه ۸۸ و درخواست عده‌ای برای آزادی زندانیان سیاسی همراه شد.

در دانشگاه چمران اهواز اما برگزاری جلسه دانشجویان با هیئت سه‌نفره با حضور برخی از دانشجویان دعوت شده توسط هیئت سه‌نفره به تشنج انجامید. در این جلسه تعدادی از دانشجویان به حضور دانشجویانی که در سوابق انضباطی آنها محکومیت زندانی به‌دلیل مباحث مختلف اعتقادی و انضباطی دیده می‌شد اعتراض کردند و این مسئله باعث درگیری لفظی و فیزیکی دانشجویان شد و این در حالی بود که این دانشجویانی که مورد اعتراض واقع شده بودند، خود را دعوت شده هیئت سه‌نفره می‌دانستند.

 ایجاد فضای تقابلی بین دانشجویان و نا‌آرامی ارمغان هیئت سه‌نفره وزارت علوم به دانشگاه‌های کشور بود برای ارزیابی یا بهتر بگوییم تغییر رئیس دانشگاه بود، ارمغانی که از دید نمایندگان دور نماند و زمینه‌ساز استیضاح وزیر علوم شد.

بر این اساس این گزارش، در پیش‌گیری چنین رویه‌ای برای تغییر رؤسای دانشگاه‌ها از سوی وزیر علوم، از جمله مواردی بود که گفته می‌شود حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، رئیس جمهور، نیز نسبت به آن معترض بوده است.

نظر شما