شناسهٔ خبر: 64012 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

از رئیس سازمان منحله مجاهدین تا قاری بیانیه تحصن فتنه

منصوبان فرجی‌دانا چه سابقه‌ای دارند؟

فرجی دانا/1 "مهدی قمیشی که به‌عنوان نماینده وزیر در دانشگاه شهید چمران اهواز حضور دارد، آخرین رئیس سازمان جبهه منحله مجاهدین انقلاب در استان خوزستان بوده است که تا زمان انحلال رسمی این سازمان، ریاست آن را در خوزستان عهده‌دار بوده است".

به گزارش نماینده، رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اولین وزیر دولت یازدهم است که با درخواست تعداد زیادی از نمایندگان، چهارشنبه در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس شرکت خواهد کرد.

استیضاح کنندگان مواردی را از جمله "عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی ضدانقلاب و ضدنظام برخی عناصر فعال در دانشگاه‌ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایشات شدیداً قومی و تجزیه طلبانه در محیط‌های دانشگاهی و احیای برخی تشکل‌های افراطی و آشوب‌طلب" از انگیزه‌های خود برای استیضاح وزیر عنوان کرده‌اند.

در همین زمینه گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم به مواردی که می‌تواند جزو مصادیقی از میدان دادن وزیر علوم به عناصر خاص سیاسی و به حاشیه‌کشاندن دانشگاه‌ها قلمداد شود، در ذیل اشاره می‌کند:

بر اساس این  گزارش، فرجی‌دانا پس از کسب رأی اعتماد در مجلس شورای اسلامی، بلافاصله جعفر میلی‌منفرد را به عنوان معاون خود در این وزارت‌خانه منصوب کرد، میلی‌منفردی که تنها چند هفته پیش از آن با رأی عدم اعتماد نمایندگان از جلوس بر کرسی ریاست این وزارت‌خانه جا مانده بود. نمایندگان منتقد در مجلس، سوابق نامناسب سیاسی وی را اصلی‌ترین دلیل برای عدم رأی اعتماد به وی عنوان و تأکید می‌کردند که با رویکرد سیاسی و مخرب میلی‌منفرد دانشگاه‌ها قطعاً از رشد علمی باز خواهند ماند.

همچنین فرجی دانا پس از وزارت خود، از افرادی همچون توفیقی، ظریفیان و خانیکی نیز در هدایت وزارتخانه کمک گرفت که همگی به‌دلیل سوابقشان در فتنه و یا عملکرد نامناسب در دوران دوم‌خرداد زیر تیغ نقد نمایندگان قرار داشته و جملگی از جمله گزینه‌های احتمالی دولت یازدهم برای پیشنهاد به مجلس به‌منظور تصدی وزارت‌ علوم بودند اما پس از مشخص شدن نظر منفی اکثریت نمایندگان نسبت به ایشان، از معرفی آنان خودداری شد.

نمایندگان اینک چنین انتصاباتی از سوی وزیر علوم در داخل وزارتخانه و همچنین سپردن برخی امور به افراد فوق‌الذکر را نشانه‌ای از دهن‌کجی فرجی‌دانا به نظر نمایندگان ملت دانسته تأکید می‌کنند که این گونه اقدامات کاملاً خلاف وعده‌های فرجی‌دانا در نطق وی هنگام رأی اعتماد در مجلس است.

بر اساس این گزارش، هوشنگ طالبی، فردی است که از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای ریاست دانشگاه اصفهان در نظر گرفته شده است؛ وی که در دوران دولت دوم‌خرداد نیز ریاست‌همین دانشگاه را با حکم وزیر علوم وقت به‌عهده داشته است، از جمله شخصیت‌های سیاسی رادیکال و نزدیک به حزب منحله مشارکت در اصفهان محسوب می‌شود.  

هوشنگ طالبی پس از انتصاب به ریاست دانشگاه اصفهان، دو تن از معاونان خود را از چهره‌های اصلی رادیکال سیاسی و مرتبط با حزب منحله مشارکت انتخاب کرده است.

برخی سایت‌های خبری استانی پس از معرفی هوشنگ طالبی به‌عنوان سرپرست دانشگاه اصفهان در گفت‌وگوهایی با اعضای هیئت علمی این دانشگاه تأکید کرده بودند که بازگشت طالبی به‌عنوان رئیس دانشگاه اصفهان، احتمال بروز درگیری‌ها و اغتشاشات در دانشگاه اصفهان را بسیار افزایش داده است.

 پس از غائله ۱۸ تیر ۷۸، تنها دانشگاهی که به‌صورت رسمی و در راستای اغتشاشات ۱۸ تیر مراسمی در آن برگزار شد، همین دانشگاه اصفهان بود که هوشنگ طالبی در آن زمان  نیز ریاست دانشگاه را به‌عهده داشت و هیچ مخالفتی با این برنامه از خود بروز نداد.

اما در دانشگاه شهید چمران اهواز نیز محمد رعایایی از سوی وزیر علوم به عنوان سرپرست دانشگاه منصوب شده است که بر اساس برخی اخبار وی فردی است که بیانیه تحصن تعدادی از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز را در ماجراهای فتنه ۸۸ قرائت کرده بود (فیلم قرائت بیانیه توسط رعایایی موجود است).

همچنین پس از انتصاب رعایایی، دادخواه، دبیر انجمن منحله مدرسین، به سمت مدیر حوزه ریاست این دانشگاه منصوب شده است. دادخواه چندی پیش و پس از اعتراض آیت‌الله مکارم شیرازی به وزیر علوم در نامه‌ای به ایشان با بیان "شما از تشخیص مصلحت نظام ناتوانید و تشخیص شما نادرست است و به‌مصلحت آن نیست" گفته بود: ما با شما حوزویان در مسائل بنیادی علمی و دانشگاهی اختلاف نظر اساسی داریم و هیچ گاه به وحدت و یگانگی نمی‌رسیم.

همچنین مهدی قمیشی که به عنوان نماینده وزیر در دانشگاه شهید چمران اهواز حضور دارد، آخرین رئیس سازمان جبهه منحله مجاهدین انقلاب در استان خوزستان بوده است که تا زمان انحلال رسمی این سازمان، ریاست آن را در خوزستان عهده‌دار بوده است.

در یکی دیگر از دانشگاه‌ها نیز فردی به عنوان سرپرست این دانشگاه از سوی وزیر علوم منصوب شده است که به‌گفته تعدادی از اساتید و کارمندان دانشگاه، تا ۶ ماه بعد از ۹ دی ۸۸ نیز با دستبند سبز در کلاس‌های درس  خود در دانشگاه حضور یافته بود.

بر اساس این گزارش، علاوه بر موارد یادشده، موارد عمده دیگری نیز درباره انتصابات صورت گرفته در دانشگاه‌ها پس از تصدی وزارت علوم توسط فرجی دانا وجود داشته است.

همچنین درباره مدل و بدعت جدید در انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها نیز اعتراضات و انتقادات بسیاری توسط کارشناسان و نمایندگان ملت در مجلس و حتی شخص رئیس‌جمهور صورت گرفته است که پیش از این در گزارشی به آن پرداخته بودیم. (اینجا)

 

منبع: تسنیم

نظر شما