شناسهٔ خبر: 63859 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

استیضاح فرجی، استیضاحی فراجناحی

فرجی دانا ساعات پایانی لحظاتی حسّاس است، ساعاتی که فعالیت رانت‌بازان و لابی‌گران برای وعده و وعید افزایش می‌یابد و فضاسازی رسانه‌های اصلاح‌طلب و سربازان دوم خرداد فعّال شده تا نمایندگان را تحت فشار قرار دهند، تا وزیر از پرتگاه سقوط نجات یابد.

نماینده / امیرابراهیم رسولی - کمتر از دو روز تا استیضاح وزیر علوم باقی مانده است، استیضاح یکی از پرحاشیه‌ترین‌ها در دوران اخیر مجلس است. درحالیکه مجلس محترم در آغاز دولت یازدهم با دیدی مثبت به این کابینه رأی داد و فرجی‌دانا نیز با خوش‌بینی بعضی از بزرگان، با رأفت موفق به کسب رأی اعتماد شد اما پس از نشستن بر صندلی وزارت چنان عمل کرد که به تدریج رأی نمایندگان را از دست داد و با افزایش نارضایتی‌های عمومی به ایستگاه استیضاح رسید. نمایندگان ملّت اگرچه دلایل قابل‌قبول و منطقی همچون انتساب افراد منتسب به فتنه در ستاد این وزارتخانه، رؤسای مسأله‌دار دانشگاه، عدم فضای علمی و ایجاد فضای سیاسی و بازگشت دانشجویان اخراجی و از این جمله را از دلایل خود برای استیضاح عنوان کرده‌اند اما باید استیضاح را از نگاهی دیگر دید.

دولت روحانی به گفته خود ایشان از تمام سلیقه‌ها تشکیل شده و به نوعی هر کس با هر تفکری در این دولت سهمی دارد. شاید بتوان با قاطعیّت تجمیع تفکر اصلاحات و سربازان آن را در وزارت علوم دید. آنجا که توفیقی و میلی‌منفرد به عنوان لیدر این جریان در رأس امور وزارت علوم قرار دارند. به نظر می‌رسد با وجود تشکیل بسیاری جلسات علنی، غیرعلنی، دو نفره، سه نفره، چندین نفره، فراکسیونی و غیرفراکسیونی، حتّی با حضور رئیس مجلس و با پادرمیانی ایشان اما این جریان حاضر به اصلاح رفتار خود نبود و تبلور آن به استیضاح فرجی‌دانا رسید.

نمایندگان محترم در واقع به استیضاحی فراجناحی و غیرسیاسی رسیده‌اند. جایی که عیار نمایندگان ملّت را به نمایش خواهد گذاشت. مجلس نهم که همواره مدعی اصولگرایی بوده، امروز در معرض امتحانی سخت قرار گرفته، این ادعای است که با استیضاح وزیر علوم و برکناری وی به اثبات خواهد رسید. اقدامات غیراصولی فرجی‌دانا در وزارت علوم اگر با واکنش مجلس اصولگرا مواجه نشود آنگاه سیر خود را با شتاب و شدّت بیشتری طی خواهد کرد و فضای دانشگاه ملتهب خواهد شد. پس شرایط حساس پس از استیضاح نباید مورد غفلت نمایندگان قرار گیرد و بدانند که تاریخ چنین روزهایی را به خود دیده است، آنجا که مهاجرانی ملعون در مجلس پنجم با سیاسی‌کاری عدّه‌ای موفق به رأی در استیضاح شد و بعدها مجری اقداماتی شد که هیچکس پاسخگوی آن روز مجلس پنجم نشد. مجلس پنجم نیز مدعی ارزشها بود و راست سنّتی ادعایی پررنگ داشت. امروز نمایندگان ملّت با تحلیلی واقع‌بینانه و منصفانه که شاهد آن مهلت‌دادن برای اصلاح وزیر بوده، باید تصمیمی قاطع و اصولی بگیرند تا حوادث تلخ تاریخی تکرار نشود و اصحاب فتنه بدانند، نمایندگان در صحنه امتحان، کوچکترین تردیدی نخواهند داشت. به نظر می‌رسد ساعات پایانی لحظاتی حسّاس است، ساعاتی که فعالیت رانت‌بازان و لابی‌گران برای وعده و وعید افزایش می‌یابد و فضاسازی رسانه‌های اصلاح‌طلب و سربازان دوم خرداد فعّال شده تا نمایندگان را تحت فشار قرار دهند، تا وزیر از پرتگاه سقوط نجات یابد. هوشیاری و بصیرت، ابزار مبارزه با این سودجویان است و ان‌شاءالله نمایندگان مردم از این آزمون دشوار سربلند بیرون خواهند آمد.

نظر شما