شناسهٔ خبر: 63877 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

اسناد محرمانه دولتی از چه کانالی به دست رسانه ها می رسد؟!

استیضاح/1*

نماینده/ اواخر اولین ماه زمستان و همزمان با تذکرات نمایندگان به وزیر پرحاشیه‌ی کابینه اعتدال بود که معاون آقای وزیر که از قضا رئیس سازمان امور دانشجویان نیز هست سخن از ۳۰۰۰ بورسیه غیرقانونی در دولت گذشته زد. همزمان رسانه‌های معلوم الحال نیز نوای وا اسفاه سر دادند و پرده برداری از فساد ۳۰۰۰ میلیاردی دیگر به تیتر اصلی این رسانه‌ها تبدیل شد.

البته ادعاهای مجتبی صدیقی، که دیگر به سرخط اخبار تبدیل شده بود به قبل از بهار و دریافت کارت زرد فرجی دانا از مجلس ختم نشد و ادامه به قول خود افشاگری‌ها تا خردادماه سال جاری نیز کشیده شد.

جالب آنکه افشاگری‌های ادعایی که همیشه سربزنگاه اعتراضات به عملکرد وزارت علوم، اوج می‌گرفت، حتی وزارت مذکور را نیز به واکنش وا داشت و در روزهای اولیه خردادماه بود که وزارت علوم نیز خود سردرگم از حواشی ایجاد شده اطلاعیه‌ای را صادر کرد.

وزارت علوم در بیانیه خود آورد: «در مصاحبه مطبوعاتی جناب آقای دکتر صدیقی با صراحت و شفافیت بیان شد که از جمع ۳۰۰۲ نفر بورسیه اعلام شده، ۹۳۳ نفر مربیان دانشگاههای کشور هستند و ۱۸۵ نفر هم با استفاده از آیین نامه ایثارگران بورسیه شده اند و ۱۸۸۴ نفر هم دارای قبولی برای خارج از کشور بوده اند که بورس خود را به داخل تبدیل کرده اند.»

این بیانیه همچنین در واکنش به رسانه‌های معلوم الحال که سنگ حمایت از فرجی دانا را عجیب به سینه می‌زدند و در این حمایت از هیچ دروغ پردازی دریغ نمی‌کردند، تأکید کرد: «جا دارد هم از عملکرد رسانه هایی که بدون توجه به آمار و ارقام، با حاشیه سازی موجبات آزردگی کلیه بورسیه شدگان را فراهم آوردند و هم از عکس العمل های شتاب زده و هیجانی برخی دیگر از رسانه ها و افراد، عمیقاً احساس تأسف کنیم. عکس العمل هایی که حاصل آن نام بردن از افرادی است که هرگز پرونده ای در حوزه بورس نداشته اند.»

با این‌حال در این روزها که استیضاح فرجی دانا در مجلس به دلیل عملکرد پرحاشیه وزارت مطبوعش کلید خورده، همانگونه که انتظار می‌رفت بگم بگم‌ها اوج گرفته و شانتاژها و جوسازی‌های گسترده با پوشش بورسیه‌های غیرقانونی هر آن شنیده می‌شود. تا جایی که برخی رسانه‌های همسو با اصلاح‌طلبان چون خبرگزاری ایلنا، سایت انصاف، روز نو و سلام نو، مدارکی با مهر محرمانه را بر روی خروجی خود قرار دادند.

به عنوان نمونه، ایلنا نوشت؛ «خبرگزاری کار ایران " ایلنا" در ادامه افشای تخلفات وزارت علوم در دولت احمدی‌نژاد، به مواردی دست یافته كه براساس آن با توصیه یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس هشتم ۲۰ نفر و با توصیه شهردار یكی از مناطق تهران ۷ نفر برای استفاده از مزایای بورسیه معرفی شده‌اند.»

و همچنین  «با توصیه یکی از معاونان وقت وزارت علوم، ۷۰۰ نفر از افراد عضو برخی تشکل‌های به اصطلاح دانشجویی و سایر کسانی که با این مجموعه‌ها در ارتباط بوده‌اند برای استفاده از مزایای بورسیه معرفی شده‌اند.»

و با افتخار تیتر زد: «ایلنا اسناد متقنی از متخلفان آموزشی و مالی وزارت علوم دولت احمدی نژاد را در اختیار دارد که در روزهای آینده جهت روشنگری از جزئیات پشت پرده استیضاح فرجی دانا منتشر خواهد کرد.»

همزمان و همسو با آن سایت معلوم الحال «روز نو» یکی از اسناد وزارت علوم که نامه‌ای ممهور به مهر محرمانه است را منتشر کرد و در این رابطه ادعاها و اتهاماتی را منتشر کرد

روزنو

 

همچنین سایت انصاف که مطالب منتشره‌اش تناقض عجیبی با عنوان این سایت دارد مفتخرانه ۵ سند از وزارت علوم را منتشر کرد.

انصاف

انصاف

انصاف

انصاف

انصاف

البته ادعای افشاگری‌ها و انتشار چند برگه ادعایی واکنش‌هایی را در پی داشت. جالب آنکه امضا کنندگان استیضاح برخلاف جوساز‌ها خواستار پیگیری جدی و شفاف سازی در این زمینه شدند که تا کنون با پاسخ روشنی از جانب وزارت علوم نبودند.

فارغ از بررسی صحت این ادعاها آنچه مهم می‌نماید اینست که نامه‌ای محرمانه چگونه در دسترس این رسانه‌ها قرار گرفته است؟

آیا افرادی غیر از مدیران وزارت علوم به این نامه‌ها دسترسی دارند؟

چطور نامه‌ای که بین دو معاونت یا دو مسئول داخلی یک وزارتخانه رد و بدل شده امروز در فضای مجازی منتشر می‌شود؟

چه سود پنهانی از انتشار این سند ها که هیچ ادعایی را اثبات نمی‌کند، نهفته است؟

آیا هدف این جوسازی‌ها غیر از گل آلود کردن آب، در روزهای نزدیک به استیضاح جناب وزیر است؟

دولت راستگویان این رویه را اعتدال می‌داند و به نظرش قفل پاسخ عملکرد ضعیف وزیر مطبوعش با کلید بگم بگم باز خواهد شد؟

در این خصوص یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با نماینده تصریح کرد: «کسانی که اسناد و نامه‌هایی را که در وزارتخانه بوده در فضای عمومی منتشر می‌کنند به معامله کثیف روی آورده‌اند و این نشان دهنده فسادی عمیق برای کسب قدرت است. »

وی تأکید کرد: حراج اسناد مردم بدون حکم قضایی توسط چه افرادی انجام می‌شود؟ و این فسادی جدید در کشور ایجاد می‌کند.

این استاد دانشگاه تهران افزود: مسئولین وزارت علوم باید پاسخ دهند به این نوع خروج نامه از یک وزارتخانه. این حرکت مایه ننگ می‌شود و آبروی افراد را بخاطر مقاصد شخصی می‌برند. و باید معلوم شود چه کسانی این نامه ها را در اختیار رسانه قرار داده‌اند. نمایندگان مجلس توجه داشته باشند اگر این کار باب شود فردا نامه‌های مختلف مردم در نهادها امنیت نخواهد‌داشت و آبروی مردم در دست افرادی خواهد‌بود که می‌خواهند به کسب قدرت بپردازند.

 

 

 

نظر شما