شناسهٔ خبر: 53261 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

برگی از خاطرات هاشمی

هاشمی : تلاش برای عدم اجرای حکم رهبر اشکال شرعی دارد / باید از فتوای رهبر اطاعت کنیم

آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات روز 23 اردیبهشت 1360 به موضوع بسیار جالبی اشاره می کند. او می گوید : تلاش برای تغییر نظر و حکم امام اشکال شرعی داشته و فایده ای هم ندارد.

به گزارش نماینده در خاطرات ۲۳ اردیبهشت ۱۳۶۰ هاشمی می خوانیم : ساعت‌ ۱۱ صبح‌ احمد آقا خمینی‌ تلفن‌ کرد که‌ امروزبناست‌ دستوری‌ از امام‌، در اخبار ظهر پخش‌ شود که‌ هر گونه‌ آهنگ‌ موسیقی‌ را گرچه‌ همراه‌سرود، ممنوع‌ می‌کند؛ از من‌ می‌خواست‌ به‌ همراه‌ آقای‌ بهشتی‌ به‌ خدمت‌ امام‌ بروم‌ واز امام‌تقاضا کنم‌ که‌ مانع‌ پخش‌ این‌ دستور شوند.
من‌ به‌ دلیل‌ لزوم‌ حضور در کمیسیون‌ و به‌ دلیل‌ شبهه‌ شرعی‌ در جلوگیری‌ از اجرای‌ نظری‌ که‌امام‌ و مرجع‌ تقلید داده‌اند ـ و شبهه‌ شرعی‌ از این‌ جهت‌ که‌ اگر فتوا است‌، چرا اطاعت‌ نکنیم‌ ـ وبه‌ دلیل‌ عدم‌ مساعدت‌ استخاره‌ و به‌ خاطر احتمال‌ ضعیف‌ تاثیر ما در اراده‌ امام‌، در صورت‌ رأی‌ قطعی‌ امام‌، از رفتن‌ خودداری‌ کردم‌؛ ولی‌ آقای‌ بهشتی‌ رفتند و نتیجه‌ هم‌ گرفتند و منتشرنشد. صحیح‌ هم‌ این‌ است‌ که‌ اگر نظر امام‌ است‌، بدون‌ اعلام‌ رفته‌ رفته‌ اجرا گردد.

جدای از این که می توان به رهبر و امام جامعه اسلامی مشاوره داد و این مشاوره در صورت صلاحدید ولی فقیه عملی می شود و در این امر کسی شبهه ای نداشته و تاسیس نهادی به عنوان مجمع تشخیص مصلحت نظام در این راستا است بایستی به این نکته مهم اشاره کنیم که آیت الله هاشمی از آن دیدگاه که تلاش برای تغییر نظر ولی فقیه به عنوان رهبر و امام جامعه اسلامی را دارای اشکال شرعی می دانست و بر ضرورت اطاعت از این نظر و فتوا تاکید داشت به جایگاهی رسیده است که در فتنه 88 مقابل نظرات و احکام صریح رهبری عزیز انقلاب ایستاده و در خطبه های نمازجمعه از فتنه گران حمایت کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما