شناسهٔ خبر: 52242 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

برگی از خاطرات هاشمی ؛

ماجرای تعطیلی روزنامه اطلاعات و شفاعت بی نتیجه هاشمی !

هاشمی آیت الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات 14 اردیبهشت 1362 به تعطیلی روزنامه اطلاعات به دستور امام خمینی اشاره کرده و از شفاعت بی نتیجه خود در این رابطه پیش امام سخن می گوید.

به گزارش نماینده در خاطرات این روز هاشمی می خوانیم  امام‌ امروز روزنامه‌اطلاعات‌ را به‌ خاطر چاپ‌ مطالب‌ نوشته‌ شهید مطهری‌ ـ که‌ امام‌ گفته‌ بودند، منتشر نشود ـ ممنوع‌الانتشار کردند. شفاعت‌ کردم‌، اثر نداد.

اما حقیقت ماجرا چه بود؟!

روزنامه اطلاعات با مدیر مسئولی دعایی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۲ به دستور مستقیم امام خمینی (ره) به علت چاپ مطلبی از کتاب مباحث اقتصادی استاد شهید مطهری که  امام از قبل دستور داده بودند ، که تازمان تجدید نظر در این کتاب از آن بهره برداری نشود ، رسما توقیف شد .

گفته می شود دعایی بعد از انتشار این مطلب برای اینکه امام از این امر مطلع نشوند ، دچار اشتباه بزرگتری شده   و تلاش کرده بود  ” لایی روزنامه ” به دست امام خمینی نرسد ، به نحوی که لایی های پخش شده  در مناطقی از قبیل شمیران و تجریش و اقدسیه جمع آوری و لایی جدیدی را جایگزین کرده بودند  در حالی که پخش لایی مخدوش قبلی در سطح کشور را  که طبعا از نظر ولی فقیه غیرقانونی و  توزیع آن ممنوع بوده ، به حال خود رها کرده‌ بود !

دعایی در مصاحبه ای می گوید : جریان توقیف روزنامه اطلاعات به دستور مستقیم امام هم در زمان خودش کمی پیچیده  شده بود. ماجرا از این قرار بود که ما در بخشی از مطلبی که در لایی روزنامه چاپ شده بود، از دو عبارت ” رژیم منحوس پهلوی” و ” رژیم مقدس اسلامی” در کنار هم استفاده شده بود، با این تفاوت که در این عبارتها دو کلمه ” منحوس” و “مقدس” جابه جا شده بودند. به همین خاطر تصمیم به جمع آوری لایی روزنامه از کل تهران گرفتیم. اما اشتباهی که در این رابطه صورت گرفت شکل جمع آوری بود. برای اینکه این لایی به دست امام(ره) نرسد ابتدا به جمع آوری لایی ها از کلیه دکه های خیابان های اطراف جماران کردیم. بنابراین وقتی روزنامه به دست امام رسید بدون لایی بود. همین مسئله باعث کنجکاوی ایشان شده بود و فردی را فرستاده بودند تا علت مشخص شود. فرد مزبور پس از جستجوی زیاد بالاخره  توانسته بود لایی آن روز را در چندخیابان آن طرف تر ازجماران پیدا کند.

مدیر مسئول اطلاعات در باره این که آیا توقیف اطلاعات به دلیل انتشار آن مطلب گفته شده بود یا به دلیل دیگر نیز می گوید : بله، به همین خاطر بود و این همان اشتباه دوم ما بود و امام اشتباه اول ما را ندیده بودند یا متوجه آن نشده بودند.

دعایی ادامه می دهد : ما آن مطالب را برای دفاع از مبانی اقتصادی دولت وقت چاپ میکردیم. چون دولت مواجه شده بود بایک سری مخالفت ها و مواضع اقتصادی اشخاص منتقدی مثل احمد توکلی. نظر امام این بود که کتاب شهید مطهری در باب اقتصاد از ایراداتی برخوردار است و چاپ آن را منوط به نتیجه ارزیابی آیت الله مهدوی کنی کرده بودند که ایشان هم دربررسی های خودشان فقط به ۴ مورد اشاره داشتند. این نتیجه برای امام راضی کننده نبود، به طوری که  دستور عدم چاپ آن را داده بودند. امام به این نتیجه رسیده بودند که در این رابطه باید شیطنتی از طرف ما صورت گرفته باشد. بقیه ماجرا هم تا رفع توقیف روزنامه همانگونه بود که خودتان میدانید. امام به همین خاطر ۴۸ ساعت اجازه هیچگونه ارتباطی را به ما ندادند تااینکه از طریق حاج احمد آقا شنیدیم، امام از فرط ناراحتی تعبیر ” لنین و استالین ” را در مورد خودشان و روزنامه اطلاعات مطرح کرده اند.

اما ماجرای لنین و استالین چه بود؟!

ظاهرا بر اساس اعتراف شخص آقای دعایی امام خمینی در باره تخلف روزنامه اطلاعات در آن روز این تعبیر را به کار برده بودند  : من لنین نیستم که استالین یک روزنامه مخصوص او چاپ می‌کرد و می‌گذاشت جلویش و در سراسر شوروی ، روزنامه دیگری را منتشر می‌ساخت!. یک جایی من می‌بایست بایستم تا بدانند من بازی نمی‌خورم .

برچسب‌ها:

نظر شما