شناسهٔ خبر: 42902 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تاجگردون :

پیشنهاد انحلال مجلس توسط دولت در تقابل با ساختار قانون اساسی است

تاجگردون 4 یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مطرح کردن بحث ارائه حق انحلال مجلس به دولت را در تقابل با ساختار قانون اساسی عنوان کرد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به پیشنهاد حجاریان برای انحلال مجلس از سوی دولت با اصلاح قانون اساسی گفت: من به یاد دارم که این پیشنهاد در زمان آقای هاشمی رفسنجانی و بازنگری قانون اساسی توسط یکی از حقوقدانان مطرح شد.

وی افزود: در آن زمان این استدلال مطرح می‌شد که در بسیاری از کشورها این حق به یکی از قوا داده شده است که دیگری را منحل کند.

این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت ادامه داد: اما در همان زمان هم این مسئله با مخالفت‌های فراوانی روبرو شد. چراکه قانون اساسی ما فاقد چنین ساختاری است. به طور کلی چنین ظرفیتی را برای اجرای این قانون ندارد.

تاجگردون گفت: در قانون اساسی ما دولت و قوه مقننه، دو قوه مستقل از یکدیگر هستند که قوه مقننه توانمندی نظارت بر کار این قوه را دارد.

وی افزود: در کشورهایی که این حق به قوه مجریه داده شده است، به طور کلی سیستم رای‌گیری و رای‌دهی متفاوت است و در آن احزاب هستند که رای مردم را به خود جلب می‌کنند و از همین رو می‌توانند درباره انحلال پارلمان نیز تصمیم بگیرند.

این عضو فراکسیون رهروان ولایت ادامه داد: به همین دلیل چنین تصمیماتی به هیچ عنوان درباره شرایط فعلی ایران صدق نمی‌کند و به هیچ عنوان هم اجرایی نیست.

نظر شما