شناسهٔ خبر: 40187 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

چه کسی دارد امام را از خانه اش بیرون میکند؟ (۴)

نظر امام درباره مصدق چه بود؟

امام 1 من در منزل یکی از علمای تهران بودم که شنیدم سگی را عینک زده اند و به اسم «آیت اللّه» توی خیابانها میگردانند. این در زمان آن [محمد مُصدّق، رهبر جبهۀ ملّی] بود که اینها فخر میکنند به وجود او. او هم مُسلِم نبود.

نماینده محمدعلی الفت پور؛

اشاره: آقای حاج حسن آقا خمینی ... یک خوابی دیده بودند ... حدود دو ماه قبل، بعضی از بزرگان اطلاع دارند، ایشان گفتند که من خواب دیدم امام (ره) به من فرمودند که؛ حسن! من را دارند از این خانه بیرون می کنند. [سید حسن خمینی] گفتم: آقا چه کسی شما را از این خانه بیرون می کند؟ بازخواب دیدم دوباره که امام (ره) فرمودند: حسن! من را دارند از این خانه بیرون می کنند! تا سه مرتبه من این خواب را دیدم ...

 

این چند سطر بخش‌هایی از آخرین حرف های «آیت الله توسلی» قبل از فوت در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

 

این نوشتار در پی آن است که زوایای جدیدی از اتفاقات، رویکردها و منش مسئولین موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) را بازنمایی کند. برای اینکه خوانندگان بتوانند صادقانه درباره آنچه در این بیست و پنج سال بر موسسه رفته است قضاوت کنند ناچاریم کارنامه ای از عملکرد موسسه را در پیش دیدگان آنها بگشاییم.

 

محمد مصدقتحریف نظر امام درباره مسلمان نبودن مصدق

محسن بهشتی سرشت که از اساتید پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی (وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی)  می باشد در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در مورخ ۱۳۹۱/۸/۳ با تحریف نظر و موضع حضرت امام (ره) نسبت به مصدق اظهار می کند: «آسیب این است که نسل جوان ما رهبری امام و جامعیت رفتار امام را ندیده‌اند. به همین دلیل هم بود که من موضوع جبهه ملی و جمله‌ای که در مورد مصدق گفتند (مصدق مسلم نبود) را در کتاب باز کردم. زیرا اگر کسی پیشینه موضوع را بازگو نکند، مخاطبان از این بیان امام تعجب می‌کنند. درگفت و گوی من با آقای جلال الدین فارسی،  او می‌گفت حدود یک‌سال بعد از اینکه امام آن جمله را گفتند به اتفاق اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به دیدن امام رفتیم تا اینکه بعد از اتمام جلسه من و آقای شریعتمداری در اتاق ماندیم و گفتم که شما با وجود آن‌که این جمله را در مورد مصدق گفتید، در مدرسه کمال که در آن تدریس می‌کردم، سندی وجود دارد که دکتر محمد مصدق اجازه گرفته است تا از محل وجوهات شرعی به مدرسه کمک کند. امام هم گفتند یکی از علمای اصفهان مطلب را این جور به من رسانده بود و اگر این‌گونه است که شما می‌گویید، من از حرفم برگشتم. در کتاب نیز این موضوع را به تفصیل نقل کرده‌ام و شرایط قبل از سخنرانی امام در مورد جبهه ملی و مصدق را گفته‌ام و با سخنان امام به  آقای فارسی هم بحث را به پایان رساندم.»

 

موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) که فلسفه وجودی اش پاسداری و صیانت از آثار و اندیشه های حضرت امام(ره) می باشد و برای این امر سالانه میلیاردها تومان بودجه از بیت المال دریافت می کند، چرا خود بانی تحریف مواضع قاطع و مستند حضرت امام(ره) شده است؟!

 

آقای بهشتی سرشت با ذکر این خاطره بصورت زیرکانه ای از قول امام(ره) می گوید: من از حرفم(نسبت به مصدق) برگشتم! با کدام معیار و سندی چنین چیزی را به حضرت امام(ره) نسبت می دهید؟

 

بجاست برای روشن شدن بیشتر این موضوع به بخشی از سخنان حضرت امام (ره) در خصوص جبهه ملی و مصدق اشاره کنیم که فرمودند: «یک گروهی که با اسلام و روحانیت اسلام سر سخت مخالف بودند. از اولش هم مخالف بودند. اولش هم وقتی که مرحوم آیت اللّه کاشانی دید که اینها خلاف دارند می کنند و صحبت کرد، اینها [این] کار کردند [که] یک سگی را نزدیک مجلس عینک به آن زدند و اسمش را «آیت اللّه » گذاشتند! این در زمان آن [محمد مُصدّق، رهبر جبهۀ ملّی] بود که اینها فخر می کنند به وجود او. او هم مُسلِم نبود. من در آن روز در منزل یکی از علمای تهران بودم که این خبر را شنیدم که یک سگی را عینک زده اند و به اسم «آیت اللّه » توی خیابان ها می گردانند. من به آن آقا عرض کردم که این دیگر مخالفت با شخص نیست؛ این سیلی خواهد خورد. و طولی نکشید که سیلی را خورد. و اگر مانده بود سیلی بر اسلام می زد.» (صحیفه نور، جلد ۱۵)

 

 موضع گیری های قابل تحسین موسسه امام خمینی (ره)

البته از ذکر این نکته نیز نیابد غفلت کرد که این موسسه در چند مورد هم به دفاع از شخصیت حضرت امام پرداخته که از اقدامات خوب این موسسه تلقی و قابل تشکر است. از آن جمله می توان به موضع گیری درباره ادعای کذب عدم اجازه امام درباره درمان آیت الله شریعتمداری توسط کدیور، ادعای کذب نوری زاد درباره جعلی بودن نامه امام درباره نهضت آزادی، ادعای دروغ فرزند منتظری درباره جعل امضای نامه ۶۸/۱/۶ امام توسط حاج احمد خمینی درباره آقای منتظری و پاسخ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به نوشته حسین مکی، در کتاب خاطرات اش اشاره کرد.

 

ادامه دارد ...

برچسب‌ها:

نظر شما