شناسهٔ خبر: 40041 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

چه کسی دارد امام را از خانه اش بیرون میکند؟ (۲)

ذهنیت سازی اطرافیان برای امام (ره)

امام و هاشمی 1 آیا هاشمی رفسنجانی و سایر اطرافیان حضرت امام، توانایی این را داشتند که ذهنیت خاصی را به امام القا کنند؟ آیا موسسه، با شبهه پراکنی اکبر گنجی درباره امام موافق بود که در مقابل آن سکوت کرد؟

نماینده - محمدعلی الفت پور؛

اشاره: آقای حاج حسن آقا خمینی ... یک خوابی دیده بودند ... حدود دو ماه قبل، بعضی از بزرگان اطلاع دارند، ایشان گفتند که من خواب دیدم امام (ره) به من فرمودند که؛ حسن! من را دارند از این خانه بیرون می کنند. [سید حسن خمینی] گفتم: آقا چه کسی شما را از این خانه بیرون می کند؟ بازخواب دیدم دوباره که امام (ره) فرمودند: حسن! من را دارند از این خانه بیرون می کنند! تا سه مرتبه من این خواب را دیدم ...

 

این چند سطر بخش‌هایی از آخرین حرف های «آیت الله توسلی» قبل از فوت در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

 

این نوشتار در پی آن است که زوایای جدیدی از اتفاقات، رویکردها و منش مسئولین موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) را بازنمایی کند. برای اینکه خوانندگان بتوانند صادقانه درباره آنچه در این بیست و پنج سال بر موسسه رفته است قضاوت کنند ناچاریم کارنامه ای از عملکرد موسسه را در پیش دیدگان آنها بگشاییم.

 

ادعای صادق طباطبایی درباره بی تدبیری امام

صادق طباطبایییکی دیگر از ادعاهای بی اساس پیرامون اندیشه حضرت امام خمینی (ره) که موسسه تنظیم و نشر آثار امام درباره آن سکوت می کند انتساب بی تدبیری و تحت تاثیر بودن امام (ره) است که از طرف صادق طباطبایی مطرح می شود. وی در این باره چنین می گوید: «معتقدم که ذهنیت سالمی برای امام ایجاد نکردند ... وقتی ما ۱۴ معصوم را قبول داریم یعنی بقیه انسان ها جایز الخطا هستند ...»

 

در ادامه نیز وقتی خبرنگار خبرآنلاین موضوع القاپذیری امام از برخی اطرافیان مانند هاشمی رفسنجانی را با استناد به خاطرات سراسر دروغ حسینعلی منتظری مطرح می کند، طباطبایی در سخنانی دو پهلو ابتدا به نفی این مساله پرداخته و سپس در تایید آن می گوید: «اینجور نبود که امام خدای نکرده مذبذب باشد. ولی خوب این اتفاق می افتاد که یک موقع یک تصمیمی گرفته می شد و بعد مطالب جدیدی به ایشان گفته می‌شد و بر اساس آن مطلب جدید نظر ایشان عوض می‌شد. حالا اینکه این مطالب چقدر درست بود یا نه بحث دیگری است اما همین را هم در همین حد بگویم که آن ذهنیتی را که برای ایشان می‌ساختند کارساز بود. ضمن این که امام برای نظرات آقای هاشمی و نیز سید احمد آقا ارزش زیادی قائل بودند.»

 

این در حالی است که در یک میزگرد مطبوعاتی حجج اسلام روحانی، رحیمیان، ناصری و اختری که بعضا ارتباطشان با حضرت امام (ره) اگر بیشتر از طباطبایی نبوده باشد کمتر هم نیست به صراحت بیان می کنند: «احدی قدرت تأثیرگذاری بر امام را نداشت.»

 

با این حال هیچ گونه اعتراض و کنشی از موسسه امام درباره سخنان بی اساس طباطبایی گرفته نشد. آیا آقای طباطبایی ارزش موضع گرفتن ندارد که بعید است یا ملاحظات خانوادگی و سیاسی در این امر موثر است؟ شاید هیچ کدام و آن چیزی که انفعال موسسه را در پی دارد همراهی ایشان با این ادبیات است؟

 

بازی اکبر گنجی با «میراث روح ا...» در بی بی سی و سکوت موسسه

اکبر گنجیاکبر گنجی در دی ۱۳۸۹ و در برنامه پرگار در شبکه بی بی سی فارسی که با موضوع «میراث روح ا…» برگزار شد، به اتهامات و اهانت های جدیدی به رفتار و گفتار امام خمینی دست زد. او با بیان اینکه امام خمینی دو تئوری ولایت فقیه داشت که در نظریه اول اختیارات ولی فقیه را مشروط به اجرای احکام اسلام می دانست و در نظریه دوم خود، حکومت را اصل فرض کرده است و معتقد است که دولت می تواند تمام احکام اولیه اسلام را تعطیل کند، اظهار کرد: «هیچ کافری هم جرأت گفتن چنین حکمی را ندارد. هیچ کافری این را نمی گوید که برای حفظ نظام می توان دروغ گفت، جاسوسی کرد یا حتی شرب خمر کرد.»

 

 بیان اینگونه مطالب درباره مسائل فقهی حکومت در حالی با سکوت موسسه مواجه می شود که اکثر آقایان خود را مدرس حوزه فقه و اصول و دارای کتب معتبر در این حوزه می دانند.

 

 

انتشار کتاب کینه توزانه گنجی در آلمان توسط انتشارات گردون با عنوان «بود و نمود خمینی» واکنش بسیاری از دوست داران امام راحل را در برداشت، به واسطه های مختلفی از موسسه خواسته شد تا پاسخ این نویسنده معلوم الحال برای تنویر افکار عمومی داده شود اما تا کنون هیچ پاسخی از موسسه تنظیم و نشر آثار امام در این مورد منتشر نشده است. این کار در حالی با سکوت مراجع قانونی و متولی در این حوزه روبروست که کتاب هایی از این دست در حال گسترش روز افزون در داخل و خارج از کشور است.

نظر شما