شناسهٔ خبر: 171525 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تقوی مطرح کرد:

کارآمدشدن قوانین در گرو کمیسیون محور شدن قوه مقننه است

سید رضا تقوی رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس اعتقاد دارد کمیسیون محور شدن فعالیت های قوه مقننه موجب کارآمدشدن قوانین می شود.

به گزارش «نماینده» سیدرضا تقوی در رابطه با اهمیت کمیسیون محور شدن فعالیت های قوه مقننه، گفت: رهبر انقلاب در پیامشان برای مجلس یازدهم تاکید جدی بر کمیسیون محور شدن فعالیت ها در راستای پیشبرد امور داشتند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع این تاکید رهبری، دیدگاه تخصص محور است که موجب عمق بخشی و جامع تر شدن قوانین می شود.

وی با اشاره به اینکه وقتی کمیسیون ها محور امور قرار بگیرند شاهد افزایش حضور کارشناسان و متخصصان در جریان بررسی طرح ها و لوایح هستیم، ادامه داد: اکنون بسیاری از نمایندگان بر اساس اعتماد به نیروهای متخصص کمیسیون ها به طرح ها و لوایح رای می دهند؛ بر این اساس وقتی کمیسیون ها محور کار قرار بگیرند شاهد کارآمدشدن قوانین خواهیم بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه طبق آیین نامه داخلی مجلس فرصت بررسی طرح ها و لوایح در صحن علنی محدود است، افزود: بنابراین کمیسیون ها یکی از ارکان مهم قانونگذاری بشمار می روند و در این راستا باید از نظرات کارشناسان بهره بیشتری برده شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عبارتی کمیسیون ها در بررسی طرح ها و لوایح می توانند از صاحبنظران متعددی دعوت کنند اما این ظرفیت برای صحن علنی وجود ندارد.

تقوی با اشاره به اینکه متاسفانه بهای خوبی به فعالیت کمیسیون ها داده نشده است، گفت: بر این اساس هیات رییسه مجلس باید کمیسیون ها را تقویت و جلسات عمومی را کاهش دهد. اکنون جلسات علنی هفته ای سه مرتبه برگزار می شود در حالی که شاید گاهی در یک هفته نیاز به جلسه نباشد و باید در کمیسیون ها به بررسی قوانین پرداخته شود تا مشکلات و نیازهای مردم برطرف شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کمیسیون های مجلس، نشست های علنی را تغذیه می کنند لذا اگر تعداد جلسات کمیسیون های تخصصی افزایش یابد، شاهد بررسی های عمیق تری خواهیم بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جلسات عمومی بیشتر سبب تولید قوانین زیاد می شود که چنین روشی صحیح نیست، تصریح کرد: بر این اساس وقتی فردی می خواهد فعالیت اقتصادی انجام دهد باید از افراد زیادی امضاء و تاییده دریافت کند زیرا برای هر قانونی آیین نامه و دستورالعمل های متعددی وجود دارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وقتی فعالیت کمیسیون ها افزایش یابد، شاهد تقویت بعد نظارتی مجلس نیز خواهیم شد، اظهار کرد: در واقع نظارت نمایندگان بر امور باید موثر شود و سبب جلوگیری از انحرافات و برطرف شدن مشکلات شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه سیستم قانونگذاری باید تغییر کند و در این راستا نیاز به اراده جدی است، بیان کرد: به عنوان مثال هر ساله لایحه بودجه در صحن علنی بررسی می شود اما در پایان شاهد جمع بندی مناسب نیستیم؛ می توان در چند فراز سیاست های کلی بودجه تصویب شود و مابقی امور به دولت واگذار شود و نهایتا مجلس نظارت بیشتر داشته باشد.

وی گفت: اکنون قوانین اضافی و موانعی وجود دارد که نیازمند تنقیح قوانین هستیم لذا این موارد می تواند با افزایش فعالیت کمیسیون ها برطرف شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم شاهد فعالیت بیشتر کمیسیون ها در مجلس یازدهم شورای اسلامی باشیم تا امور کشور بهتر مدیریت شود.

نظر شما