شناسهٔ خبر: 171124 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

خاندوزی در وبینار بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی:

اقدامات آمریکا در غرب آسیا صلح و ثبات را از منطقه سلب کرده است

خاندوزی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات ایالات متحده آمریکا صلح و ثبات را از منطقه غرب آسیا سلب کرده است.

به گزارش «نماینده» سیداحسان خاندوزیدر نشست بین المللی حقوق بشر آمریکایی که صبح امروز (سه شنبه ۸ تیرماه) برگزار شد، گفت: یکی از اصلی‌ترین مبانی حقوق بین الملل حق حاکمیت و احترام به آن است. همانطور که می‌دانید این حق در جای جای اسناد مهم حقوقی به ویژه منشور ملل متحد مورد اشاره قرار گرفته است.

 نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در سایه احترام به حاکمیت‌هاست که صلح محقق می‌شود و در سایه تحقق صلح است که حقوق بشر امکان ارتقاء دارد. متاسفانه صلح و آرامش در غرب آسیا به پدیده‌ای نادر بدل شده است. با نگاهی به تمامی درگیری‌های  منطقه، متوجه وجود یک نقطه اشتراک در آنها می‌شویم؛ و آن  نقش مخرب آمریکا است. عملکرد این کشور صلح و ثبات را از منطقه غرب آسیا سلب کرده است.

وی ادامه داد: حفظ و صیانت از حقوق بشر در هر  وضعیتی و تحت هر شرایطی حتی در هنگام مقابله با تروریسم، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این اهمیت تا بدانجاست که در میثاق حقوق مدنی و سیاسی ترتیبات خاصی برای محدود کردن تعدادی از آزادی‌ها و نه همه آنها، پیش بینی شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: علاوه بر این، شورای حقوق بشر نیز رویه ویژه‌ای با عنوان «ارتقاء و صیانت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در هنگام مبارزه با تروریسم» بوجود آورده است. این رویه ویژه در سال ۲۰۰۵ یعنی همان آغاز تأسیس شورای حقوق بشر بوجود آمده است.

خاندوزی گفت: بموجب اساسنامه دادگاه بین المللی کیفری که امروزه مرجع رسیدگی به جنایت جنگی شناخته می‌شود، اَعمال ارتکابی از سوی نیروهای آمریکایی از قبیل حبس غیر قانونی، حمله به غیرنظامیان و حمله به مناطق بی‌دفاع را می‌توان جنایت جنگی بحساب آورد.

 نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین اقدامات دولت آمریکا همچنین در ترور مخالفانش از طریق حملات پهپادی قتل فراقضایی بحساب می‌آید زیرا اساساً هیچ تصویر روشنی از روند صدور حکم برای افرادی که کشته می‌شوند وجود ندارد. معلوم نیست این روند دادرسی تا چه اندازه منصفانه و عادلانه است. در واقع انسان‌ها کشته می‌شوند بدون آنکه امکان حضور در دادگاه و دفاع از خود را داشته باشند. البته این موارد مربوط به اهداف انسانی این حملات است و نه غیرنظامیان بی‌گناهی که بواسطه این حملات کشته شدند.

وی ادامه داد: با نگاهی به عملکرد ایالات متحده در باصطلاح جنگ علیه ترور، و با توجه به مطالبی که خدمتتان عرض کردم، متوجه می‌شویم عملکرد این کشور نه تنها ناقض تعهدات حقوقی این کشور در صیانت از حقوق بشر در هنگام مبارزه با تروریسم است، بلکه جزء قتل‌های فراقضایی و شبه تروریستی به حساب می‌آید.

خاندوزی اظهار کرد: همچنین این حملات که عموماً از طریق پهپادها صورت می‌گیرد دارای عوارض و خسارات جانبی بوده و معمولاً باعث کشته شدن غیرنظامیان بی‌گناه نیز می‌شود؛ و از این منظر مشمول تعریف جنایت جنگی نیز می‌گردد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قربانی تمامی نقض‌های حقوق بشری که به آنها اشاره کردم، مردم پاکستان هستند. از سال ۲۰۰۴، دولت ایالات متحده، هزاران هدف در شمال غربی پاکستان را با استفاده از پهپادها تحت کنترل عملیاتی بخش فعالیت‌های ویژه آژانس اطلاعات مرکزی (سیا)، مورد حمله قرار داده است.

وی گفت: اغلب مناطق مورد هدف این حملات، قبایل در نواحی مرزی شمال غربی پاکستان و افغانستان بوده‌اند. این حملات از دوران ریاست جمهوری جرج بوش آغاز و به طور قابل توجهی در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما افزایش یافت. برخی رسانه‌ها به این حملات عنوان «جنگ پهپادها» را داده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: اسناد نظامی فاش شده آمریکایی نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق کشته شدگان در حملات پهبادی، اهداف از پیش تعیین شده نبوده‌اند. تقریباً ۱۳% از آنها اهداف مورد نظر، ۸۱% سایر نظامیان و ۶% شهروندان غیر نظامی بوده‌اند. هرچند منابع بی طرف سهم غیرنظامیان را بسیار بیشتر عنوان می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دسامبر ۲۰۱۳، شورای ملی پاکستان به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را علیه حملات پهپادهای آمریکا در پاکستان تصویب کرد و آن را نقض «منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین المللی و هنجارهای بشردوستانه» خواند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نخست وزیر پیشین پاکستان نواز شریف، بارها خواستار پایان دادن به حملات شده بود و بیان داشت: «استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین نه تنها نقض مستمر تمامیت ارضی ما است بلکه عزم و سعی ما جهت از بین بردن تروریسم از کشورمان را با آسیب جدی مواجه می‌کند». دادگاه عالی پیشاور این حملات را غیرقانونی، غیرانسانی، نقض اعلامیه جهانی حقوق بشر و به منزله جنایت جنگی دانسته است.

وی ادامه داد: با این حال دولت آمریکا ضمن مخالفت با این خواست مشروع مقامات پاکستان، اعلام داشت «این حملات به هیچ عنوان ناقض حقوق بین الملل نبوده و حملات از روشی بسیار دقیق و موثر بهره مند بوده است». هرچند آمار موجود، صحت ادعای مقامات آمریکایی  را رد می‌کند.

این نماینده مردم در قوه مقننه افزود: بنابر آمار ارائه شده از سوی منابع آمریکایی، طی دوران ریاست جمهوری جرج بوش پسر، ۴۸ حمله هوایی و پهپادی به پاکستان صورت گرفت که در نتیجه آن ۵۴۰ نفر جان خود را از دست دادند. از این تعداد ۳۲۶ نفر نظامی، ۱۳۷ نفر غیرنظامی، و ۷۷ نفر دیگر وضعیت نامشخصی داشتند. در دوران اوباما این حملات به نحو چشمگیری افزایش پیدا کرد و قتل‌های هدفمند از طریق حملات پهپادی تبدیل به سیاست رسمی دولت آمریکا شد. در آن سال‌ها مجموعاً ۳۷۵ حمله پهپادی به پاکستان صورت گرفت که در نتیجه آن ۳۰۹۴ نفر کشته شدند. از این تعداد ۲۶۸۳ نفر نظامی، ۱۶۲ نفر غیر نظامی و ۲۴۹ نفر وضعیت نامشخصی داشتند.

خاندوزی اظهار کرد: طی دوره ترامپ این حملات بنحو چشمگیری کاهش پیدا کرد و به کمتر از ده حمله رسید. در نتیجه این حملات ۶۸ نفر کشته شدند که ۶۲ نفر از آنها نظامی، ۴ نفر غیر نظامی و ۲ نفر وضعیت نامشخصی داشتند. با توجه به گزارشات رسمی ایالات متحده در گذشته، ذکر این نکته حائز اهمیت است که افرادی که عنوان شده وضعیت نامشخصی داشتند نیز در واقع غیرنظامی بوده‌اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همانگونه که پیداست بنابر آمار منابع آمریکایی بیش از ۱۷% از تلفات حملات پهپادی ایالات متحده به پاکستان را غیر نظامیان تشکیل داده‌اند، بنابراین انتظار می‌رود آمار حقیقی بیش از این مقدار باشد. لازم به ذکر است ایالات متحده‌ای که به بهانه غرامت به قربانیان تروریسم از کشورها دزدی می‌کند، هیچگونه غرامتی به غیرنظامیان پاکستانی که توسط نیروهای این کشور جان خود را از دست دادند پرداخت نکرده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همه این موارد در شرایطی اتفاق می‌افتد که  آمریکا مزورانه خود را حامی حقوق بشرمعرفی می‌کند. ایالات متحده در شرایطی بدون دادن امکان دفاع به متهمان آن‌ها را به قتل می‌رساند که در گزارشات خود از وضعیت حقوق بشر در دیگر کشورها از جمله پاکستان آنها را به نقض حق دادرسی عادلانه متهم می‌کند. در شرایط از عملکرد نیروهای امنیتی و قانون انتقاد می‌کند که وخیم‌ترین وضعیت‌های حقوق بشری ناشی از عملکرد یا بهتر بگویم سوء عملکرد سازمان امنیتی این کشور (سیا) رخ داده است. در شرایطی از وضعیت زندان‌ها انتقاد می‌کند که نه فقط ابوغریب، بگرام و گوانتانامو که حتی زندان‌های داخلی این کشور نظیر  ای دی ایکس (ADX)، سن کوئنتین و آنگولا نیز وضعیت فاجعه باری دارند.

نظر شما