شناسهٔ خبر: 170842 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

علیرضابیگی:

ارتباط با عربستان بر مبنای منافع مشترک امکان پذیر است

علیرضا بیگی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس بیان کرد: بر مبنای منافع مشترک می توانیم به راهکاری مبتنی بر منفعت دو جانبه با عربستان دست پیدا کنیم، به خصوص که تغییراتی در آمریکا صورت پذیرفته و دولت عربستان نسبت به این موضوع به خوبی توجیه است.

به گزارش «نماینده» احمد علیرضابیگی در واکنش به این موضوع که وزیر امور خارجه کشور برای اعزام سفیر به عربستان اعلام آمادگی کرده است، گفت: به نظر می آید که استراتژی آقای ظریف و دیپلماسی خارجی ما تغییر پیدا کرده است، تا قبل از این دولت آقای روحانی و به دنبال آن وزیر امور خارجه امیدشان سازش با غرب و کنار آمدن با آمریکا بود، معتقد بودند کشورهای پیرامونی ایران در جغرافیای منطقه خورده ریزهایی هستند که اگر با غرب بسازیم، آنها خودشان را با ما هماهنگ خواهند کرد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نوع نگرش به دیپلماسی منطقه ای سبب شد کشورها از ما دور شوند و بسیاری از آنها به دامن اسرائیل بروند که باز مسبب این امر دیپلماسی خارجی این دولت بود. الان که سوت پایان بازی زده شده است و در واقع آینده ای برای دولت روحانی و ظریف متصور نیست حتما کشورعربستان متوجه است که تاریخ انقضای سیاست های آقای ظریف و دولت روحانی فرا رسیده است بنابراین سعودی ها می خواهند با دولتی که حداقل آینده ۴ ساله دارد مذاکره کنند نه با آقای ظریف که در واقع پایان وزارت او فرا رسیده است.

وی اظهار داشت: استراتژیک امنیت منطقه ای ما مبتنی بر حسن همجواری و احترام متقابل به دولت های منطقه است، الان هم تغییرات در قدرت جهانی اتفاق افتاده است و همین طور دولتی که بر مبنای انتخابات ۲۸ خرداد بر سرکار می آید، نگاه ش به غرب نیست و به دنبال دوخت و دوزهای منطقه ای خواهد بود که بتواند امنیت منطقه را بر مبنای تعامل بین کشورها تامین کند.

عضو  کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسامی گفت: طبیعتا رقابت بین ما و عربستان مطلوب آمریکا بود، به واقع این رقابت را اوباما و ترامپ ایجاد کرده بودند و در واقع اقداماتی صورت گرفت که دو کشور را از هم دیگر بسیار دور کرده است، بر مبنای منافع مشترک می توانیم به راهکاری مبتنی بر منفعت دو جانبه با عربستان دست پیدا کنیم، به خصوص که تغییراتی در آمریکا صورت پذیرفته و دولت عربستان نسبت به این موضوع به خوبی توجیه است.

نظر شما