شناسهٔ خبر: 171471 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نوش آبادی:

سعودی ها حق اظهارنظر درباره فعالیت هسته ای ایران را ندارند

نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید دارد که سعودی ها اجازه ندارند در زمینه فعالیت هسته ای ایران اظهارنظر کنند، تنها آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان مرجع قانونی حق اظهارنظر در این زمینه را دارد.

به گزارش «نماینده» حسین نوش آبادی در واکنش به ادعای سعودی ها در زمینه فعالیت هسته ای ایران، گفت:  سعودی ها در جایگاه حقوقی نیستند که بخواهند درباره فعالیت هسته ای ایران اظهار نظر کنند، مرجع تشخیص اینکه چه کشوری از تعهد خود و پروتکل های مربوط به هسته ای عدول کرده آژانس بین المللی انرژی هسته ای است، آژانس می تواند بر اساس واقعیت ها نه فشارهای سیاسی اظهارنظر کند.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سعودی ها اخیرا به فکر ساخت تاسیسات هسته ای افتاده اند و مقدمات کار را شروع کرده اند، آنها نمی توانند درباره فعالیت هسته ای ایران اظهار نظر کنند آن هم اظهارنظرهای خصمانه که در این چند سال سابقه دارد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی بر اساس تعهدات بین المللی پذیرفته و منطبق با تعهدات برجامی پیش می رود و اگر نسبت به افزایش درصد غنی سازی اقدام کرده ایم برای اثبات حقانیت خود و پیشگیری  از زیاده خواهی کشورهای طرف قرارداد برجام بوده است. ما اعلام کرده ایم که اگر قرار است سوخت هسته ای به ایران ندهند، خودمان تولید می کنیم، ایران کشوری در حال توسعه بوده و نیازمند غنی سازی است، بسیاری از بخش های کشور نیاز به انرژی هسته ای دارد و این در گرو اورانیوم غنی شده است.

این نماینده مجلس بیان کرد: ایران حرف و مواضع قانونی و منطقی دارد و نشان داده ایم اگر طرف های برجام بخواهند قصور و بدعهدی داشته باشند کشوری مستقلی بوده و می توانیم نیازهای داخلی خود را تامین کنیم. در برجام کشورهای غربی متعهد بودند که اگر ایران غنی سازی را کنار بگذارد به ما در تامین سوخت هسته ای کمک کنند وقتی نه تنها کمک نمی کنند بلکه ممانعت ایجاد کرده و تحریم ها را اعمال می کنند ایران نمی تواند سکوت کند. وقتی از منافع برجام  بهره مند نمی شویم نباید اجازه دهیم بیش از این ضرر کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بنابراین ایران در چارچوب های منطقی خود و پروتکل های تعریف شده بین المللی و قواعد و ضوابط هسته ای زیر نظر آژانس حرکت می کند، سعودی ها نه مقام ناظر دارند و نه تصمیم گیر هستند همچنین در جایگاهی نیستند که برای جمهوری ایران خط مشی تعیین کنند لذا اظهارنظرهای سعودی ها مردود است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، یکی از مقامات سعودی در مورد اقدام اخیر ایران گفته است که دولت عربستان به شدت نگران افزایش سرعت فعالیت های هسته ای ایران و توسعه توانایی های اتمی آن است که با اهداف صلح آمیز سازگار نیست.

نظر شما