شناسهٔ خبر: 173432 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

همتی:

جمهوری اسلامی به دنبال تعامل سازنده با عربستان/ سعودی‌ها باید عملکرد گذشته خود را جبران کنند

حسن همتی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات ایران و عربستان، گفت: جمهوری اسلامی دنبال تعامل سازنده با عربستان است و مقامات این کشور باید نسبت به جبران عملکرد گذشته خود اقدام کنند.

به گزارش «نماینده» حسن همتی در خصوص مذاکرات ایران و عربستان، گفت: سیاست گذاری‌های نظام توسط مقام معظم رهبری تعیین شدند و وزارت امور خارجه مجری این سیاست‌ها است، شرایط مانند دولت قبل نیست و دولت انقلابی شرایط مذاکرات را به خوبی می‌داند، تعامل و گفت‌وگو نمی‌تواند مانند گذشته یکطرفه باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود:  مذاکرات باید بر حسب احترام متقابل، حُسن همجواری و عدم دخالت در امور یکدیگر انجام شود. سعودی‌ها بدون توجه به دخالت بیگانگان باید پای میز مذاکره با ایران بنشینند و نسبت به جبران عمل گذشته اقدام کنند.

نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس یازدهم در ادامه اظهار کرد: عربستان باید بخشی از  مشکلات گذشته را جبران کند. در مورد کشورهایی که عربستان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به آنها حمله کرده نیز باید گفت‌وگو شود، جمهوری اسلامی ایران قائل به حمایت از حقوق این ملت‌ها است و سعودی‌ها باید قول دهند که دست از مواضع متخاصم خود در منطقه بر خواهند داشت.

همتی یادآور شد: مذاکرات دو طرفه است و هر کدام از طرف‌ها شرایط خود را تبیین کرده‌اند، در صورتی که عربستان نتواند شروط جمهوری اسلامی را بپذیرد، امکان اطمینان و اعتماد فراهم نخواهد شد. روابط متقابل و دوجانبه است لذا اخلاق اسلامی و حُسن همجواری باید در این مذاکرات رعایت شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران دنبال تعامل سازنده با عربستان است و اگر شرایط ما را بپذیرند و نسبت به جبران عملکرد گذشته خود بپردازند، مذاکرات به سرانجام خواهد رسید. عربستان باید به ایران اطمینان دهد که دنبال برقراری روابط سازنده و مبتنی بر احترام متقابل است

برچسب‌ها:

نظر شما