شناسهٔ خبر: 95498 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

جلیلی در مشهد:

گزینه نظامی،بلوفی بیش نیست

سعید جلیلی عضو شورای راهبردی روابط خارجی می گوید: اینکه بیان می‌کنند گزینه نظامی روی میز است یک بلوف است، نخستین گزینه‌ای که انتخاب کردند گزینه نظامی بودند.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم،  سعید جلیلی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: ۵۲ سال قبل امام بزرگ این انقلاب اسلامی حرکتی را شروع کرد، شجره طیبه‌ای را در این سرزمین بنا نهاد که امروز این شجره طیبه به یک درخت تنومند و پربار تبدیل شده است، امام ما منادی اسلام ناب در عصر حاضر بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: ما در این سال‌ها حرکتی که امام بزرگوار شروع کرد و مردم لبیک گفتند حرکتی بود که بسیاری از قدرت‌های بزرگ جهانی به مقابله با آن برخاستند، این حرکت را ظالمان و بزرگان برنمی‌تافتند و هر چه توانستند علیه این حرکت مبارک به کار گرفتند، اینکه بیان می‌کنند گزینه نظامی روی میز است یک بلوف است، نخستین گزینه‌ای که انتخاب کردند گزینه نظامی بودند.

جلیلی بیان کرد: هر چه داشتند برای کشتار مردم به کار گرفتند و نمونه آن را در سال‌های قبل انقلاب و ابتدای انقلاب شاهد بودیم، امروز بسیاری از مردم جهان و بسیاری از مردم منطقه یک سوال اساسی را از شما می‌پرسند که با این همه فشار و دشمنی علیه ملت ایران با تمام امکاناتی که آنها بسیج کرده‌اند چرا امروز ایران در منطقه و دنیا یک قدرت مثال زدنی است؟

وی افزود: سوال می‌کنند چگونه با این همه فشار، امنیت ایران یک امنیت بی نظیر و مثال زدنی است؟ مردم منظقه شاهد هستند که تمام کسانی که امروز منشا ناامنی هستند کسانی هستند که بیشترین دشمنی‌ها را با ایران دارند اما چرا با وجود میل آنها و با وجود همه توانی که به کار می‌گیرند ایران چنین امنیتی دارد و البته فقط موضوع امنیت نیست، در پیشرفت هم همین است و اینکه چرا جمهوری اسلامی ایران در کنار فشارها، علاوه بر مقاومت، پیشرفت هم کرده و به اهداف خود رسیده و نظام مردمسالار دینی را به دنیا نشان داده و پیشرفت‌های مهمی در فناوری داشته است. چرا؟

جلیلی تاکید کرد: آنها بیان می‌کنند اقتدار ایران بی نظیر است، چرا دشمنان بیان می‌کنند بسیاری از مشکلات بدون ایران قابل حل شدن نیست؟ سوال بسیاری از شما شاید این باشد که چه اتفاقی در ایران افتاده است و چه اتفاقی افتاده که شش قدرت دنیا در یک طرف هستند و ایران در طرف دیگر؟ چرا وزرای خارجه شش قدرت چند روز با جمهوری اسلامی ایران درباره چند سانتریفیوژ صحبت می‌کنند؟ چه اتفاقی افتاده است؟ هر یک از این قدرتها اذعان دارند دارای هزاران کلاهک هسته‌ای هستند و چرا از اقدامات صلح آمیز یک کشور زیر نظر آژانس این قدر نگران هستند و چند روز بحث می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: چرا هرچه در توان دارند در برابر یک پدیده مبارکی مثل انقلاب به کار می‌گیرند؟ در موضوع هسته‌ای دنیا شاهد است که خیلی از کشورها که متحد آنها هستند و حتی سلاح هسته‌ای دارند اما این شش قدرت از ناحیه آنها احساس خطر نمی‌کنند و حتی روابط نزدیکی با آنها دارد اما برای یک فعالیت صلح آمیز هسته‌ای در چارچوب آژانس این گونه حساس هستند و این یک سوال مهم است که باید پاسخش را دانست تا رفتارها تحلیل شود.

وی گفت: عده‌ای از قدرت‌ها نزدیک ۷۰ سال مناسباتی را در دنیا تعیین کرده‌اند و می‌گویند ما باید امتیازاتی داشته باشیم و دیگران نباید داشته باشند و در موضوع حق وتو نیز همین مسئله است و یک انحصاراتی را شکل داده‌اند و این مناسبات را ۷۰ سال است دنبال می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه سه ماه قبل ایالات متحده آمریکا سندی را منتشر کرد که در آن رهبری آمریکا بر جهان بیان شده بود گفت: در این سند عنوان شده آمریکا در قرن بعدی هم باید این رهبری را داشته باشد و اینها را امروز هم بیان می‌کنند و در همین سند به صراحت بیان شده که چون رهبری ما اجتناب پذیر است باید از قدرت نظامی به شکل یک جانبه استفاده کنیم و اگر کسی بخواهد در برابر این آرمان ما بایستد می‌توانیم از سلاح هسته‌ای استفاده کنیم و به صراحت می‌گویند ارزش‌هایی داریم که باید در دنیا تسری یابد و باید نظم ۷۰ سال اخیر را به دلیل حفظ منافع ما حفظ کنیم و این مناسباتی است که تعریف کرده‌اند، چه کسی اجازه داده خود را کدخدای جهان بدانند و چنین مناسباتی را شکل دهند؟

جلیلی افزود: شما امروز نگاه کنید در دنیا، برخی به صراحت بیان می‌کنند این مناسبات غلط است اما می‌گویند نمی‌توان کاری کرد زیرا قدرت دارند، در سفری به ژاپن نخست وزیر این کشور همین مسئله را مطرح می‌کرد و می‌گفت بیش از ۶۵ سال است آمریکا در کشور ما پایگاه نظامی دارد و می‌گویند هنوز باید در این کشور باشیم زیرا هنوز اعتمادسازی نشده و امروز هم هنوز آمریکا در ژاپن حضور دارد.

وی بیان کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی هم همین را بیان می‌کردند و می‌گفتند این مسئله وجود دارد و نمی‌توانیم در برابر این مسئله بایستیم، این را آمریکا می‌خواهد برای قرن آینده هم حفظ کند و پدیده‌ای به نام ایران برابر اینها ایستاده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اکید کرد: امروز ایران فقط مقاومت نکرده است بلکه نگاه خود را نیز محقق کرده است و در برابر همه آنها نگاهش را تحمیل کرده است، همه اینها می‌گفتند شاه باید بماند، صدام باید پیروز شود و همه آنها می‌خواستند ایران هسته‌ای نشود اما در مقابل عکس این مسائل اتفاق افتاد.

جلیلی افزود: نخست وزیر سابق ایتالیا در سفر به ایران گفت شما فقط مقاومت نکردید بلکه پیشرفت کردید و این پیشرفت برای آنها خیره کننده بود و یکی از همین دولت‌های اروپایی می‌گفت اگر فشاری که به ایران وارد شد به ما وارد می‌شد شش ماه هم دوام نمی‌آوردیم، آنها می‌بینند شجره طیبه‌ای ایجاد شده که هر روز میوه جدید می‌دهد و برکات جدید دارد. فقط پیشرفت نمی‌کند بلکه تکثیر می‌شود.

وی بیان کرد: می‌بینند شما فقط خرمشهر را آزاد نکردید بلکه الگویی برای غزه و جنوب لبنان ساخته‌ایم و دیگر استکبار در این شرایط نمی‌تواند منافع خود را حفظ کند و یا در موضوع فلسطین می‌بینید هر وقت اراده می‌کردند مقداری از فلسطین را اشغال می‌کنند اما این روز دائم در فلسطین شکست می‌خورند و حتی در چند ماه پیش دیدید وقتی رژیم صهیونیستی جسارتی کرد حزب الله مقتدرانه ایستاد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: این شجره طیبه در ۳۶ سال تنومند شده است و موفقیت‌های خود را روز به روز به رخ جهان می‌کشد و این فقط در عرصه دفاعی نیست و الگوی جدیدی از مردمسالاری دینی ارائه شده است و کلوپ‌های قدرت تعیین کننده نیستند و مردم تعیین کننده هستند و جریان و تمدن جدیدی در حال شکل گیری است که یک قدرت بزرگ در منطقه است. چرا این گونه شده است؟

جلیلی گفت: در بحث‌های راهبردی می‌گویند پیروزی یعنی تحمیل اراده خود بر دیگری، طرف مقابل می‌بیند در ۳۶ سال گذشته هرگاه صحنه رویارویی بود و هرگاه تقابل دو دیدگاه بود کدام دیدگاه پیروز شده است.

وی خاطرنشان کرد: رمز موفقیت ما چیست؟ اسلام ناب امام(ره)، کشتی متوقف نیست بلکه یک کشتی پویا است و آنها این را می‌فهمند، این کشتی این قدرت را دارد که در موج‌های سنگین حرکت می‌کند و شکست نمی‌خورد، اسلام ناب را امام برای ما به ارمغان آورد.

جلیلی تاکید کرد: این اسلام و انقلاب از جنس شوروی و مارکسیسم نیست که بر سر مردمش خراب شود بلکه یک پناهگاه مطمئن است و از جنس قدرت‌های پوشالی نیست و طرف مقابل این را می‌فهمد و می‌داند تفکری ایجاد شده که می‌داند چه می‌خواهد و می‌داند که چه چیزی را نمی‌خواهد و می‌داند چه چیزی را نباید انجام دهد و می‌داند چه ارزش‌هایی را باید داشته باشد.

وی تصریح کرد: امروز این تفکر دشمنش را به خوبی می‌شناسد، این مکتب بزرگ امام بود که برای ما این همه موفقیت آورد، ویژگی مکتب امام این بود که دشمن را به خوبی می‌شناسد و بی اعتمادی به دشمن برای وی آشکار است. چه چیزی این موفقیت را شکل داده است؟ اهرم آنها ترساندن است و می‌خواهد از این طریق راه خود را برود و منطق غلط را مستولی کند و این منطق چیست؟

جلیلی افزود: اگر به وی گفته شود چرا باید ۵ کشور حق وتو داشته باشند می‌گوید زور ما بیشتر است، اگر بگویی چرا باید اینها باشد و چرا باید اجازه داشته باشید راجع به فعالیت‌های تحقیقاتی ورود کند همین منطق را بیان می‌کند که اساس این منطق ترساندن است.

وی افزود: آنها می‌گویند در قرن آینده باید رهبر جهان باشیم و حتی اگر مجبور شویم به صورت یک جانبه از انرژی هسته‌ای استفاده می‌کنیم اما امام(ره) نشان داد قدرت اینها پوشالی است و از اینها نترسید. نترسید و نگران نباشید. امروز در این ۳۶ سال ملت ما بسیاری از باورهایش را تجربه کرد. تجربه کرد که می‌توان به یاری خدا اعتماد کرد و آنها در همین موضوع مانده‌اند.

وی گفت: امروز ملت ما می‌دانند کسانی را که سلاح تحریم در دست گرفتند همانهایی هستند که سلاح شیمیایی به صدام دادند و امروز پشت میز مذاکره با ما هستند.

جلیلی تاکید کرد: مردم باوری و خداباوری دو رکن پیام امام بود، امام ما اعتقاد داشت قدرت کشوری به قدرت الهی متصل شود این قدرت شکست ناپذیر است.

وی افزود: به آقای سولانا گفتم اگر شما می‌بینید ملتی امروز این موفقیت را داردبخاطر این است که از جنس دموکراسی شما نیست، مردمسالاری دینی در کشور ما حاکم است و فقط دموکراسی رأی دادن نیست بلکه ملت ما باور و عقاید و ارزش‌های خود را باور دارد، مردم ما فقط رای نمی‌دهند و این همان قدرتی است که ایجاد شده است.

جلیلی بیان کرد: امروز شما دانشمند فیزیکدان نماز شب خوانی دارید که نمی‌ترسد، شهید شهریاری می‌دانست که در فهرست ترور دشمن است اما نترسید و بدون اینکه حتی یک ریال مطالبه کند آن کار بزرگ را انجام داد و این است که آنها می‌بینند در این مصاف موفق نمی‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در مکتب امام هر مبارزه‌ای برای به هم زدن این نظم پوشالی است، در این نظم یک ملت مظلوم بیش از دو ماه هدف حمله قرار می‌گیرد اما شورای امنیت به دفاع از ظالمان قطعنامه می‌دهد و این نظم جهانی امروز ما است و مال گذشته و دیروز نیست، امروز در جهان مناسباتی شکل گرفته است که برای مثال رژیم صهیونیستی ۵۰ روز غزه را بمباران می‌کند و هیچ کس توبیخش نمی‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: امام بزرگوار ما این را شکست داد و توانست برای ایران پیروزی‌های بزرگ را رقم بزند، بی اعتمادی ما به غرب به گفته مقام معظم رهبری یک توهم نیست و یک منطق روشن دارد.

جلیلی افزود: منطق امام است که می‌گوید اینها شیطان هستند و نمی‌توان به اینها اعتماد کرد؛ خیلی از قدرتها اشتباه کردند و فکر کردند می‌توانند به اینها اعتماد کنند، اتحاد جماهیر شوروری را به یاد بیاورید که در مسیر اعتماد به اینها اندیشه خود را به موزه فرستاد و کشورش را تکه تکه کرد و حمایتش از اقمار را برداشت اما نتیجش این شد که گفتند روسیه به سه تکه تقسیم کرد و سپر دفاع موشکی را به روسیه بردند و این کشور را از جی ۸ اخراج کردند و تحریمش کردند.

وی گفت: در همین بیداری اسلامی هم این منطق را دیدید، نه تنها به برخی کمک نکردند بلکه همانهایی که به آنها اتکا کرده بودند مخالفش شدند، معاون مرسی به ایران آمد و به او گفتم استقلال و آزادی دو روی یک سکه برای ما بوده است، ما فقط شاه را هدف قرار ندادیم بلکه آن کسی را که شاه عروسکش بود را هدف قرار دادیم اما آنها این نگاه را نداشتند و دیدید چه سرنوشتی داشتند.

جلیلی افزود: در موضوع هسته‌ای اینها به صراحت بیان می‌کنند که باید تاسیسات فردو تعطیل شود، ما دو تاسیسات داریم نطنز و فردو فرق این دو چیست؟ هر دو فعالند چرا فقط باید فردو تعطیل شود؟ در مواضع رسمی می‌گویند فردو زیر کوه است و اگر بمباران کنیم خراب نمی‌شود؛ این منطق دشمن است یعنی می‌گویند فردو آسیب پذیری کمی دارد و این منطق زور و قدرت است.

وی تاکید کرد: وقتی قرار بود خط لوله گاز از این کشور عبور کند آمریکا ۳۹ بار موضع گیری رسمی کرد؛ این منطق استکبار است؛ در همین سوخت ۲۰ درصد مثالی بگویم؛ زمانی می‌گفتند چرا دنبال این هستید و ما حقوق خود را در آژانس بیان می‌کردیم و می‌گفتیم قرار نیست استثنا باشیم و به عنوان عضو آژانس باید از همه حقوقم برخوردار باشم و اینها می‌گفتند شما مثل کسی هستند که بنزین تولید می‌کند و ماشین ندارد و بنده به سولانا گفتم اگر کسی ماشین گران قیمتی بخرد و بنزین نداشته باشد عاقلانه است؟

وی گفت: راکتور تحقیقاتی تهران ما یکی از کارهای اساسی اش این بود که برای یک میلیون بیمار دارو تولید می‌کند و برای این به سوخت ۲۰ درصد نیاز داشتیم و گفتیم این سوخت را در اختیار ما قرار دهید. گفتند در اختیار قرار نمی‌دهیم. ما گفتیم این سوخت حق ما است و به آن نیاز داریم. به ما بفروشید. آنها احساس کردند اگر ما به این نیاز داریم برای آنها یک اهرم فشار است و شروع کردند به خواسته‌های نامشروع خود را بیان کردند.

وی افزود: ملت ما اما نترسید و امثال همین شهید شهریاری در این زمینه مطالعات خود را آغاز کردند و البته پاداش خود را که همان شهادت بود گرفت و ملت ایران اراده اش را تحمیل کرد. همین‌هایی که می‌خواستند سوخت ۲۰ درصد را اهرم فشار کنند با قدرت ما دیدند مسیر چانه زنی عوض شده و این بود آن قدرتی که شکل گرفت.

جلیلی تاکید کرد: امروز دشمن فهمیده است که هر جا صحنه نبرد باشد اراده ما محقق می‌شود و برای همین دو حرکت اساسی را آغاز کرده است: در برابر اسلام ناب، اسلام آمریکایی را علم کرده است، اسلام آمریکایی یک حرکت گاز انبری از دو مسیر است؛ یکی اسلام لیبرال است که می‌خواهد شما را از اصل مبارزه منصرف کند و این اسلام مقابل اسلام امام است، امامی که تمام حرفش مقابله با نظام سلطه بود.

وی خاطرنشان کرد: اینکه امروز می‌بینید ۱۷۰ شبکه ماهواره توسط استکبار به‌راه انداخته برای چیست؟ می‌داند و می‌خواهد ملت را از اصل مبارزه منصرف کند تا از نگاه پیشرفت دست برداریم.

جلیلی افزود: راه دوم اسلام آمریکایی از جنس داعش است تا انحراف در مبارزه ایجاد کند، گروهک های تروریستی پیاده نظام تروریسم هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: دشمن می‌خواهد این توان و قدرت را منحرف کند اما امروز وحدت ملت ما بزرگترین برگ برنده است. دشمن می‌بیند شجره طیبه‌ای ایجاد شده است که قابل شکست دادن نیست و می‌داند آینده خوبی در انتظار انقلاب اسلامی و ملت ایران است.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۳-۱۵ ۱۵:۰۷مازنی 0 0

    جقدر مطمئن هستی که این حرف را می زنی  ولی این را می دانی که لا تهلکه فی اموالهم و انفسهم  شیطان پتک بدست بالای سر ماست اگر چه تفننی این زشست را می گیرد ولی نمی توان کاملا نادیده گرفت اخه صدام و قذافی هم همین حرف را می زدند لطفا بگو ضریب پیشگویی شما چند است؟
                                

نظر شما