شناسهٔ خبر: 91217 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

حواشی یک سخنرانی در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان؛

هسته ای پیشکش، امنیت کشور را حفظ کنید!

نبویان 2 نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: 5+1 امروز پا را فراتر گذاشته و انتظارات بیشتری نسبت به توافق ژنو مطرح می کند.

به گزارش نماینده محمود نبویان عضو جبهه پایداری و نماینده مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ضمن واکاوی بیانیه لوزان و مذاکرات هسته ای اظهار داشت: بیانیه لوزان یک بیانیه سرنوشت ساز بوده و چارچوب کلی جزئیات پیش رو را تعیین می کند. البته رهبری براساس صحبت های مسئولین می فرمایند که این بیانیه غیرالزام آور است.

وی افزود: طرف مقابل در توافق ژنو ادعا داشت که ایران بدلیل مرکز غنی سازی نطنز، احتیاج به مرکز دیگری با عنوان غنی سازی ندارد.  5+1 امروز پا را فراتر گذاشته و انتظارات بیشتری نسبت به ژنو مطرح می کند. در توافق ژنو می گفتند که حق نصب سانتریفیوژ اضافی را ندارید اما امروز می گویند تمامی سانتریفیوژها به غیر از 5060 عدد باید برچیده شود.

نبویان گفت: توافق ژنو تصریح می کند که فردو می تواند غنی سازی کند اما نباید خروجی داشته باشد. ولی بیانیه لوزان می گوید که سایت فردو از کاربری غنی سازی به مرکز فیزیک هسته ای تغییر می کند. کدام دلیل منطقی می گوید که از دانشگاهها به زیر کوه برویم و مشغول تحقیقات فیزیک باشیم؟!

وی گفت: قبلا دسترسی آژانس روزانه نبود. اما در ژنو یازده مورد نظارتی را پذیرفتیم!. نظارتها در پروتکل الحاقی منحصر به بحث هسته ای نیست. هرمکان و هر زمان که خواستند می توانند نظارت کنند. بند 58 می گوید که دسترسی بدون تاخیر به همه ی سایت ها، اسناد و مراکز می توانند داشته باشند.

نبویان افزود: بر این اساس ما باید تمام سایتهای نظامی و متخصصین هسته ای و نظامی را در اختیار آنها قرار داهیم. این مسئله خطرناک است. با این وضعیت ما خواستار هسته ای نیستیم، امنیت کشور را به باد ندهید. 

عضو جبهه پایداری اظهار داشت: در بحث تحریم ها، آنها مدعی هستند که به چهار دلیل هسته ای،حقوق بشر،موشکی و حمایت از تروریسم منطقه ای ما را تحریم کردند. اگر به توافق برسیم فقط بخشی از تحریم های مربوط به هسته ای آنهم مشروط به انجام تعهدات و راستی آزمایی آژانس، تعلیق خواهد شد.

وی افزود: براساس توافق ژنو قرار بود که تحریم های مربوط به پتروشیمی تعلیق شود. اما براساس اذعان وزیر صنعت، هیچیک از شرکت های خارجی نمی توانند با ایران قرار داد امضا کنند.

یکی از دانشجویان در انتقاد از سخنان نبویان به وی خطاب کرد: یاایها الذین امنوا،آمنوا.. نبویان هم خطاب به دانشجو گفت: آمنوا به چی؟ آمنوا به اسرائیل و آمریکا یا آمنوا به قدرت خداوند؟!

نبویان با طرح سوالی گفت: دانشجویان دغدغه مند دقت کنند که چرا هروقت دولت دست اصلاح طلبان می افتد، رابطه با آمریکا خوب شده و نفت ارزان می شود؟ اما در دولت اصولگرا نفت گران می شود؟

منبع: دانا

نظر شما