شناسهٔ خبر: 86932 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

دیدگاه فعالان حزبی درباره «خانه احزاب»

نشست احزاب تعدادی از فعالان حزبی(اصلاح طلبان و اصولگرایان) به تشریح دیدگاه های خود پیرامون احیای خانه احزاب پرداختند.

گروه سیاسی نماینده- پرویز سروری"قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی"، حمید رضا ترقی"عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی"، محمد رضا راه چمنی" دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی" و سید علی حسینی"سخنگوی حزب اسلامی کار" مواضع خود را پیرامون احیای خانه احزاب اعلام کردند.

 احیا، کمکی به احزاب و وزارت کشور نمیکند

پرویز سروری (اصولگرا) (قائممقام جمعیت رهپویان)

فکر میکنم ما در مورد خانه احزاب باید یک نگاه فراجناحی داشته باشیم. سابقه نشان داده خانه احزاب و جریانات اینچنینی از فرآیند منطقی تبعیت نکردند و در چنبره نگاههای جناحی اسیرشده و به آفتی برای تشکلها و احزاب تبدیل شدهاند.

اگر یک آئیننامه مناسب برای خانه احزاب در نظر گرفته شود که همه تشکلهای سیاسی در آن نقشآفرینی کنند و به نوعی تعیین سهم داشته باشند میتوان در آینده امیدوار بود مجموعهای تحت عنوان خانه احزاب، تشکلهای سیاسی را نمایندگی میکند و برای احزاب نیز مؤثر است، اما به نظرم فعلاً احیای چنین فرآیندی که در گذشته جواب نداده است نمیتواند کمکی به وزارت کشور و یا احزاب کند.

اصولگرایان و اصلاحطلبان باشگاه احزاب تشکیل دهند

حمیدرضا ترقی (اصولگرا) (عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی)

۱. به غیر از یکی، دو حزب جدید و قدیم در بین ا صلاحطلبان مابقی آنان فقط نام حزب دارند ولی هیچ فعالیت و تحرکی انجام نمیدهند لذا اصلاحطلبان بر این شدند با تشکیل احیای خانه احزاب به خلأ و فقدان تشکیلات خود رسمیت دهند و به نمایندگی از طرف احزاب همان رویه گذشته را تکرار کنند. طبعاً فعالیت آخرین شورای مرکزی غیرقانونی است چون منحل و تاریخ اعتبار آن تمام شده است بنابراین برای برگزاری مجمع عمومی باید فقط از احزاب مجوز دار قانونی دعوت شود.

۲. مسئولان وزارت کشور دیدارهای با فعالان حزبی داشتند اما فکر نکنم وزارت کشور هم بتواند به جمعبندی خوبی برسد، این وزارتخانه حرف و نقطه نظرات را میشوند، باید منتظر ماند تا تکلیف قانون احزاب مشخص شود به اعتقاد بنده سال آینده همخانه احیا نخواهد شد. ما چیزی بهعنوان خانه احزاب در سایر کشورها نداریم که در ایران بهعنوان قانون به آن توجه شده باشد، درنتیجه اقدام قبلی در دولت اصلاحات بر اساس تفاهم بین احزاب شکل گرفته است و این تفاهم بعد از چند سال به علت بروز سوءاستفاده سیاسی این تفاهم منتفی شد.

۳. در حال حاضر باشگاه احزاب تنها راه حل است، البته بدان معنی که اصلاحطلبان باشگاه جداگانه و اصولگرایان نیز باشگاه جداگانه تشکیل دهند و دلیلی ندارد باشگاه واحد برای همه احزاب شکل گیرد. برای شکلگیری مجدد خانه احزاب باید مشکل خود احزاب حل شود، اگر احزاب به همین شیوه سوری بخواهند بمانند روال مانند قبل خواهد بود.

خانه احزاب نباید سیاسی عمل کند

محمدرضا راه چمنی (اصلاحطلب) (عضو اسبق شورای مرکزی خانه احزاب)

بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید وزارت کشور دو جلسه با طیفهای مختلف خانه احزاب برگزار کرد اما بااینحال به جمعبندی خواصی نرسیدند، البته وزارت کشور آمادگی خود را برای فعال شدن خانه احزاب اعلام کرد اما یک طیف سیاسی مخالف فعال شدن خانه احزاب بود. در سال ۹۳ خانه احزاب فعال نشد حال باید دید در سال ۹۴ وزارت کشور و فعالان سیاسی چه سیاست و دیدگاههایی اتخاذ خواهند کرد. بالاخره شکلگیری خانه، اتحادیه احزاب و یا هراسمی که برای آن میتوان گذاشت ضروری است چرا که این نهاد باید در جهت گسترش فرهنگ تحزب در کشور، حل مشکلات احزاب و اختلافاتی که بین احزاب بوجود میآید حرکت کند همچون انجمن صنفی مدیران مطبوعات که غیردولتی تأسیس شده است به همین جهت باید نهادی برای احزاب شکل بگیرد و فقط فعالیت سیاسی و نه سیاسی انجام دهد، خانه احزاب حزب نیست و نباید موضعگیری حزبی و یا کار سیاسی انجام دهد ضمن اینکه سلایق مختلف سیاسی باید در آن حضور داشته باشند بنابراین یک سلیقه حاکم نیست و همه سلایق حضور دارند. حال اگر برخی از احزاب تمایلی برای احیای خانه احزاب ندارند باید به دنبال تأسیس یک نهاد دیگری مشابه خانه احزاب باشند، نهادی که باید به دنبال فعالیت صنفی و نه سیاسی باشد.

پیشنهاد اصولگرایان باید به تصویب مجمع خانه احزاب برسد

علی حسینی (اصلاحطلب) (سخنگوی حزب اصلاحطلب کار)

۱. وزارت کشور در حال تلاش است که احزاب بر روی خانه احزاب تفاهم کنند تا مجمع عمومی با حضور احزاب و تشکلهای سیاسی برگزار شود البته بعضی از احزاب اصولگرا پیشنهاد تغییر نام خانه احزاب به باشگاه احزاب را مطرح کردهاند و مقرر شده مجمع عمومی دراینباره تصمیمگیری کند نه اینکه افراد و یا تشکلها بخواهند اسم آن را تغییر دهند بنابراین در مرحله اول باید مجمع عمومی تشکیل شود و مجمع در قبال تغییر نام تصمیم بگیرد، اگر به جمعبندی رسیدند نام تغییر میکند در غیر این صورت همان نام خانه احزاب باقی خواهد ماند.

۲. امیدوار هستیم در سال ۹۴ خانه احزاب احیا شود، هماکنون صنوف و سایر اقشار جامعه تشکیلات متبوعشان را دارند، این تشکیلات محلی برای آشنایی بیشتر و همکاری با یکدیگر است به همین جهت خانه احزاب هم میتواند همینگونه عمل کند یعنی همه احزاب با عقاید و تفکرات مختلف حضور داشته باشند همچون خانه سینما و یا نهادهای صنفی دیگر.

۳. حزب اسلامی کار فعالیت خانه احزاب را مفید و مؤثر میداند اما همانطور که گفته شد باید در ابتدا مجمع عمومی تشکیل و در مجمع پیرامون نحوه ادامه کار تصمیمگیری شود.

نظر شما