شناسهٔ خبر: 86931 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

غفوری فرد مطرح کرد؛

باشگاه یا کانون احزاب تشکیل شود

غفوری فرد رئیس اسبق خانه احزاب، با اشاره به تغییر نام خانه احزاب میگوید: چه اشکالی دارد اسم خانه احزاب را “کانون احزاب” یا “باشگاه احزاب” بگذارند.

گروه سیاسی نماینده-  حسن غفوری فرد “عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و نایبرئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری” سابقه ریاست در خانه احزاب را در فعالیت تشکیلاتیش ثبت کرده است به همین جهت وقتی پرونده احیای خانه احزاب مجدداً گشوده شد او رایزنیهایی با برخی چهرههای حزبی و معاون سیاسی وزیر کشور انجام داد.

وی در این گفتگو به تشریح مخالفت اصولگرایان با عملکرد و چینش گذشته خانه احزاب پرداخت و درعینحال از تشکیل باشگاه یا کانون احزاب دفاع کرد.

رئیس اسبق خانه احزاب، با اشاره به تغییر نام خانه احزاب میگوید: چه اشکالی دارد اسم خانه احزاب را “کانون احزاب” یا “باشگاه احزاب” بگذارند. یک سال دیگر تشکل جدید هم “برند” میشود و قویتر از خانه احزاب فعالیت میکند. اغلب احزاب اصولگرا ازجمله جبهه پیروان خط امام و رهبری به دلیل ذهنیت منفی که از این تشکل دارند، مخالفت میکنند. اصولگرایان مخالف جمع شدن احزاب زیر یک سقف نیستند، اما میگویند ما به خاطر اتفاقاتی که در کنگره چهارم افتاد ذهنیت منفی داریم و به همین خاطر باید این تشکل را با عنوان دیگری مثل “باشگاه احزاب” یا “خانه احزاب” با شرح وظایف و اساسنامه شفاف و قانونی داشته باشیم.  

این گفتگو قبل از دیدار دبیران کل احزاب و تشکل های سیاسی با معاون سیاسی وزیر کشور انجام شد.

قرار بود امسال مجمع عمومی خانه احزاب برگزار شود، حتی خبری منتشر شد که شما و آقای موسوی تبریزی دعوتنامهای برای احزاب ارسال خواهید کرد، این اقدام به کجا انجامید؟

طبق اساسنامه “خانه احزاب” اگر اکثریت احزاب درخواست کنند، مجمع عمومی تشکیل میشود. ما هم نامه را نوشتیم و امضا کردیم ولی چون عمده احزاب اصولگرا شرکت نکردند، متوقف شد. البته قرار نبود من برای احزاب اصولگرا و جناب آقای موسوی تبریزی برای احزاب اصلاحطلب نامه بنویسیم، بلکه قرار بود یک نامه با دو امضا برای کلیه احزاب ارسال شود.

آیا خانه احزاب احیا میشود؟ اصلاحطلبان میگویند اصولگرایان به دنبال تشکل جدیدی همچون باشگاه و یا کانون احزاب هستند

باید اجماع شود. حرکت حزبی یا اجتماعی نیازمند نرمش و هماهنگی است. در خانه احزاب اول و دوم همکاری خوبی با آقای موسوی تبریزی داشتیم. مثلاً وقتی بنده رئیس بودم به سوریه سفر کردیم و آقای موسوی تبریزی مترجم بود. شأن ایشان خیلی بالاتر از اینها بود، ولی فضا، فضای همکاری بود. بعد ایشان رئیس بودند و در سفر به چین بنده مترجم شدم. اگر اصلاحطلبان به داشتن این تشکل اصرار دارند همکاری کرده و قدم اول را بردارند.

چه اشکالی دارد اسم خانه احزاب را “کانون احزاب” یا “باشگاه احزاب” بگذارند. یک سال دیگر تشکل جدید هم “برند” میشود و قویتر از خانه احزاب فعالیت میکند. اگر نخواهیم همکاری کنیم برای هر مسأله کوچک علم مخالفت برمیداریم. دلیلی ندارد با کانون یا باشگاه احزاب مخالفت کنیم.

پس قبول دارید اصولگرایان منجمله موتلفه با احیای خانه احزاب مخالف است؟

فقط مؤتلفه مخالف بازگشایی خانه احزاب نیست. گروههای دیگری از اصولگرایان هم مخالفاند برای جواب دادن به این سؤال باید اندکی به عقب برگردیم. در دولت آقای خاتمی و دوران وزارت کشور آقای موسوی لاری مشکلاتی بین احزاب وجود داشت که تنشهای زیادی را در جامعه به وجود آورد. حوادث سال ۷۸ از این جمله بود که خسارت فراوانی هم وارد کرد. دولت وقت برای کاهش تنش بین احزاب از افرادی با گرایشهای مختلف سیاسی و حزبی که بنده هم جزو آنها بودم، دعوت کرد و برای رسیدن به راه حل چندین جلسه در دفتر آقای موسوی لاری برگزار شد. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگر محلی باشد تا احزاب در آن با یکدیگر صحبت کنند، اختلافات کمتر شده و به جامعه کشیده نمیشود. در آن دوران گاهی حزبی از حزب دیگر شکایت میکرد و پرونده به قوه قضائیه میکشید که باعث بدبینی مردم به احزاب میشد؛ بنابراین مقرر شد چند نفر ازجمله بنده، اساسنامه خانه احزاب را بنویسند. این اساسنامه به رأی گذاشته و به اتفاق آرا تأیید شد و بر اساس آن شورای مرکزی ۱۵ نفره با ۵ نفر علیالبدل انتخاب شدند. در نخستین شورا آقای موسوی تبریزی رئیس بودند و بنده نایبرئیس. در انتخابات بعدی بنده رئیس بودم و آقای موسوی تبریزی نایبرئیس. در این دو دوره کارهای خوبی انجام شد ازجمله تدوین منشور وفاق که ۱۰۰ حزب پای آن را امضا کردند و نشان میداد اختلافات بین احزاب بنیادی نیست.

غفوری فرد

در دور سوم که آقای موسوی تبریزی رئیس بود و بنده نایبرئیس با احزاب خارج از کشور هم ارتباطات خوبی برقرار شد. از انتخابات دور چهارم به بعد بعضیها دنبال تمامیتخواهی رفته و فلسفه وجودی خانه احزاب را زیر سؤال بردند و عملاً خانه احزاب دست یک گروه افتاد. چندین جلسه برگزار شد اما به خاطر تمامیتخواهی گروهی بحثها به نتیجه نرسید.

یعنی اصولگرایان با ساختار گذشته خانه احزاب مخالفت میکنند و معتقدند ساختار گذشته نباید تکرار شود

الآن فقط مؤتلفه نیست که مخالف احیای خانه احزاب است بلکه اغلب احزاب اصولگرا ازجمله جبهه پیروان خط امام و رهبری به دلیل ذهنیت منفی که از این تشکل دارند، مخالفت میکنند. اصولگرایان مخالف جمع شدن احزاب زیر یک سقف نیستند، اما میگویند ما به خاطر اتفاقاتی که در کنگره چهارم افتاد ذهنیت منفی داریم و به همین خاطر باید این تشکل را با عنوان دیگری مثل “باشگاه احزاب” یا “خانه احزاب” با شرح وظایف و اساسنامه شفاف و قانونی داشته باشیم و بخصوص باید کاملاً توجه شود که خانه احزاب یک حزب سیاسی نیست و نباید کار حزبی بکند، بلکه یک تشکل سیاسی برای کمک به ایده تحزب است و نه کمک به یک حزب یا تشکل سیاسی. از طرف دیگر برخی معتقدند خانه احزاب برند و در دنیا شناخته شده است.

نظر شما