شناسهٔ خبر: 86929 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی کرد؛

احیای خانه احزاب و تیترهای تکراری!

نشست احزاب سال ۹۳ هم به پایان رسید و خانه احزاب احیا نشد، سال جاری برای احزاب از دو منظر مهم است. انتخابات مجلس فصل اول و احیای خانه احزاب فصل دوم احزاب در سال جاری است.

گروه سیاسی نماینده، با روی کار آمدن دولت یازدهم بار دیگر احیای خانه احزاب از سوی جریانات سیاسی مطرح شد و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، ۱۴ دیماه ۱۳۹۲ کنشگران سیاسی و دبیران کل احزاب را به میدان فاطمی دعوت کرد و سپس در جمع خبرنگاران حاضر و با اشاره به اینکه وزارت کشور در خصوص فعالیت خانه احزاب مخالفتی ندارد، گفته بود: بههرحال مجوز خانه احزاب از سال ۸۳ تمدید نشده است و وزارت کشور در این خصوص تقصیری نداشته واقعیت این است که خود دوستان پیگیری جدی نکردند. ”

رحمانی فضلی همچنین راهاندازی دوباره خانه احزاب را در شعاع مربوط به احزاب دانست و گفت: “خود احزاب دورهم جمع شوند و در خصوص مواردی همچون احیای خانه احزاب صحبت و تلاش کنند که این اتفاق بیفتد. ”

بر همین اساس خبر تشکیل کمیتهای تحت عنوان “کمیته اجرایی احیای خانه احزاب” در ۳ اسفندماه ۹۲ منتشر شد. این کمیته با عضویت ۸ نفر از احزاب مختلف مسئولیت برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب را بر عهده گرفت اما در نهایت پس از ۵ ماه از اعلام موجودیت این کمیته، اعضای آن نتوانستند زمان دقیقی برای برگزاری مجمع عمومی در دوره جدید تعیین کنند ضمن اینکه تشکیل کمیته ۸ نفر بارها و بارها به تعویق میافتاد.

حجتالاسلام موسوی تبریزی؛ دبیر کل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم (اصلاحطلب)، حسن غفوری فرد عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی (اصولگرا)، یدالله طاهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران (اصلاحطلب)، فاطمه راکعی عضو مجمع زنان اصلاحطلب (اصلاحطلب)، سید محمد میرمحمدی دبیرکل حزب تمدن اسلامی (اعتدالگرا)، امرالله شیخیانی دبیرکل حزب مردم و نایبرئیس سابق خانه احزاب (اصلاحطلب)، پور نامدار (اعتدالگرا) و اسلامی تبار (اعتدالگرا) اعضای کمیته اجرایی احیای خانه احزاب بودند.

حسن غفوریفرد از اعضا کمیته اجرایی احیای خانه احزاب در آن مقطع در خصوص لغو دوباره جلسه این کمیته، گفته بود: اگر قرار باشد جلسهای داشته باشیم، برای پنجشنبه ۱۹ تیرماه خواهد بود. همچنین فاطمه راکعی دیگر عضو کمیته اجرایی احیای خانه احزاب از جلسه اخیر کمیته اجرایی احیای خانه احزاب اظهار بیاطلاعی کرد و گفت: “من حضور نداشتم و به من اطلاع ندادند. ” این در حالی است که طاهرنژاد عضو دیگر کمیته اجرایی احیای خانه احزاب از لغو جلسه ۱۹ تیر خبر داد و بار دیگر نیز جلسه این کمیته برگزار نشد و به تعویق افتاد.

سال ۹۲ به پایان رسید و خانه احزاب احیا نشد اما در بهار سال ۹۳ بار دیگر موضوع احیای خانه احزاب از سوی فعالان سیاسی مطرح شد.

موافقان و مخالفان در حالی پیرامون خانه احزاب اظهارنظر میکردند که معاون سیاسی وزیر کشور هنوز انتخاب نشده بود به همین جهت برخی از اعضای کمیته اجرایی خانه احزاب همچون یدالله طاهر نژاد معتقد بود: هر اقدامی که بخواهد از سوی کمیته اعمال شود نیاز به هماهنگی با وزارت کشور و معاون سیاسی دارد، منتظریم تا تکلیف این معاونت مشخص شود.

حسن غفوری هم در سال ۹۳ از احیای مجدد خانه احزاب ناامید شده بود بهطوریکه احیای خانه احزاب را منتفی دانست و در حاشیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات به “نماینده” گفت: خانه احزاب اصلاً وجود خارجی ندارد که بخواهد شورای مرکزی داشته باشد و خانه احزاب کلاً منتفی شده و دیگر رسمی و قانونی نیست. شکل گیری خانه احزاب به بن بست رسیده است و احزاب سر آن به تفاهم نرسیده اند، اصلاح طلبان بر همان خانه احزاب تاکید دارند و او را برند معرفی میکنند و اصولگرایان هم میگویند اسم خانه احزاب مرده است. بنابراین وجاهت قانونی ندارد و از سوی وزارت کشور نیز فعالیت خانه احزاب غیرقانونی اعلام شد.

اما اصلاحطلبانی همچون حسین کاشفی به راهاندازی خانه احزاب امیدوار بودند، وی که در واپسین دوره فعالیت خانه احزاب بهعنوان رئیس این مرکز فعالیت کرده است در خصوص زمان برگزاری ششمین مجمع عمومی خانه احزاب قرار بود که تا پایان سال جاری برگزار شود، گفت: ما هنوز پاسخنامه خود را در این زمینه از وزارت کشور نگرفتهایم؛ بنابراین بهاحتمال خیلی زیاد مجمع را در سال آینده (۹۴) برگزار خواهیم کرد.

مواضع این عضو حزب منحله مشارکت درباره خانه احزاب در حالی مطرح شد که نسبت به نحوه فعالیت او در این خانه انتقادات گستردهای صورت گرفت.

محمود عباس زاده مشکینی دبیر وقت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب از عدم پیگیری اعضای خانه احزاب برای تمدید پروانه خانه احزاب، گفته بود: “در پرونده خانه احزاب هیچ مدرکی دال بر تمدید پروانه این تشکل وجود ندارد. ”

همچنین صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور وقت در مورد غیرقانونی بودن فعالیت خانه احزاب گفت: “تا زمانی که اساسنامه اصلاح نشود ما فعالیت خانه احزاب را قانونی نمیدانیم و معتقدیم کسانی که برای این دوره خانه احزاب انتخاب شدهاند، نمیتوانند بهعنوان تشکل خانه احزاب فعالیت کنند”.

اصولگرایانی همانند جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز معتقدند اعضای احزابی که منحل شدهاند و در گذشته عملکرد سیاسی خود را در خانه احزاب به منصه ظهور رساندهاند حق فعالیت در دوره جدید ندارند، احزاب قانونی وارد شوند و ما هم از شکلگیری این خانه بهصورت قانونی استقبال میکنیم.

موضعگیری جبهه پیروان مخرج مشترک احزاب دیگر اصولگرا بود، جمعیت ایثارگران و رهپویان نیز میگویند خانه احزاب نباید بر روی ویرانههای گذشته بنا شود باید فصل جدیدی آغاز شود.

این کنش و واکنشها و موضعگیریها در قبال خانه احزاب تا ۲۸ دی ۹۳ ادامه داشت تا اینکه با حکم رحمانی فضلی قفل دفتر معاون سیاسی ساختمان فاطمی باز شد و محمد حسینی مقیمی از استانداری اراک به میدان فاطمی آمد و از رحمانی فضلی حکم معاونت سیاسی دریافت کرد و در اولین مصاحبه تلویزیونیاش به شبکه سه رفت و در برنامه زنده “متن، حاشیه” از احیای مجدد خانه احزاب سخن گفت و بر این نکته تأکید کرد “تلاش خود را برای احیا این نهاد حزبی به کارخواهیم بست. ”

با این موضعگیری معاون سیاسی وزیر کشور در دولت یازدهم باز تیتر “احتمال گرم شدن خانه احزاب در زمستان” تکرار شد، این بار نشست سه جانبه سیدحسین موسوی تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و حسن غفوریفرد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با محمدحسین مقیمی بهمنظور احیای خانه احزاب و یا راهاندازی باشگاه احزاب در محل وزارت کشور برگزار شد.

گویا گره کور خانه احزاب باید توسط مرد سیاسی ساختمان فاطمی باز میشد، غفوری فرد پسازاین دیدار به خبرگزاری فارس، گفت: در جلسهای که با معاون سیاسی وزیر کشور برگزار شد، مقرر کردیم که از دبیران کل احزاب کشور برای تصمیمگیری در مورد خانه احزاب دعوت و نشستی را تا قبل از پایان سال برگزار کنیم. نشست دبیران کل احزاب قرار است به این منظور برگزار شود که دبیران کل نظرات و پیشنهادها خود را درباره اساسنامه خانه احزاب ارائه کنند تا همه به یک نتیجهگیری مشخص برسیم.

خروجی دیگر این نشست سه جانبه ارائه راهکار عملی به معاون سیاسی وزیر کشور برای احیای خانه احزاب و با باشگاه احزاب بود. هنوز مشخص نیست این راهحل چه زمانی و از سوی کدام جریان (اصولگرا و اصلاحطلب) به دفتر مقیمی فرستاد میشود اما آنچه مسلم است تأکید اصولگرایان بر عدم حضور نیروها و ساختار گذشته خانه احزاب است.

نشست دبیران کل احزاب با مقیمی، ۲۵ اسفند در وزارت کشور برگزار شد و مهمترین مطالبه فعالان حزبی در آن جلسه، احیای خانه احزاب و برخورد یکسان با تمام تشکلهای سیاسی بود. محمدحسین مقیمی نیز بار دیگر به اهتمام جدی وزارت کشور نسبت به آغاز مجدد فعالیت خانه احزاب پرداخت و در پاسخ به مطالبه کنشگران حزبی ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک، فعالیت خانه احزاب با تغییر اساسنامه یا تغییر نام با نظر خود احزاب آغاز شود.

اصولگرایان و اصلاحطلبان هر دو در جغرافیای سیاسی سال ۹۳ بر فعالیت مجدد خانه احزاب تأکید کردند، عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در اول اسفند سال جاری به دعوت احمد حکیمی پور در کنگره حزب اراده ملت (حاما) سخنرانی کرد و خطاب به همفکرانش در جریان اصلاحطلب گفت: خانه احزاب باید تقویت و به باشگاهی برای احزاب تبدیل شود، باشگاهی که پیشازاین اصولگرایان پیشنهاد تشکیل آن را داده بودند و امروز اصلاحطلبان در مقام دفاع و حمایت قرارگرفتهاند.

روند فعلی فعالیتهای خانه احزاب با اساسنامه آن مغایرت دارد و با رصد سایت فعلی “خانه احزاب” مشاهده میشود که این تشکل “صنفی”، معمولاً رویکرد “سیاسی” صرف دارد بهطوریکه اسدالله بادامچیان عضو باسابقه حزب موتلفه اسلامی به “نماینده” گفت: خانه احزاب در آن مقطع “خانه احزاب اصلاحطلب” شده بود، خانه احزاب باید برای همه احزاب باشد و تا زمانی که در اختیار همه احزاب قرار نگیرد، خانه احزاب نمیشود.

سال ۹۳ هم به پایان رسید و خانه احزاب احیا نشد، سال جاری برای احزاب از دو منظر مهم است. انتخابات مجلس فصل اول و احیای خانه احزاب فصل دوم احزاب در سال ۹۴ است باید منتظر ماند و دید آیا اصلاحطلبان افراطی حاضر میشوند از قطار احیای خانه احزاب پیاده شوند، اصولگرایان در صورت خروج آنها با تشکیل خانه احزاب مخالفتی ندارند.

نظر شما