شناسهٔ خبر: 86236 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی کرد؛

رونمایی از طراحی جدید اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس/ پنبه شورای مشورتی زده شد

اصلاح طلبان شورای مشورتی اصلاح طلبان علیرغم امیدورای اعضای آن، چشم انداز بلند مدتی نداشت و این بار استراتژی جدیدی ترسیم شده است، استراتژی که دیگر در آن خبری از چهره های شاخص اصلاح طلب نیست.

گروه سیاسی نماینده - اصلاح طلبان بعد از مدت‌ها تک خوانی در فضای انتخابات تصمیم گرفته بودند در انتخابات سال ۹۲ سمفونی وحدت خود را کوک کنند تا با معرفی نامزد واحد پیروز انتخابات شوند به همین جهت شورایی تحت عنوان "شورای مشورتی" تشکیل شد تا سریال وحدت دوم خردادی ها را کارگردانی کند.

این شورا در آن مقطع از بین محمد رضا عارف و حسن روحانی رای به شیخ دیپلمات داد و معاون اول دولت اصلاحات به خاطر تصمیم این شورا از انتخابات کنار کشید تا حسن روحانی زیر چتر اصلاح طلبان قرار گیرد البته لحن نامه انصراف محمدرضا عارف از انتخابات، نشان می‌داد که او از این تصمیم دلخور است و این دلخوری و واکنش خود نسبت به تصمیم شورای مشورتی را دوسال پس از به روی کارآمدن دولت تدبیر و امید اعلام کرد و در حاشیه همایش سراسری اصلاح طلبان، درباره اینکه "آیا در شورای مشورتی اصلاح‌طلبان با محوریت  خاتمی شرکت می‌کنید؟" گفت: خیر، من شرکت نمی‌کنم، ما خودمان شورای مشورتی داریم.

اين شورا متشكل از ۴۶ نفر بود كه عناصري از جريان فتنه، حزب كارگزاران سازندگی، مجمع روحانيون و برخي وزراي دولت اصلاحات بودند و تاكنون اعضاي آن به ۶۰ نفر رسيده است، حتی پیش از این خبر پیوستن محمد سلامتی، بهزاد نبوی، محسن آرمین، محمدجواد امام نيز به اين جمع رسانه ای شد از این رو اصلاح طلبان عزم خود را جزم کرده بودند که همچون انتخابات ریاست جمهوری با تابلو و محوریت شورای مشورتی وارد عرصه انتخابات مجلس شوند.

در همین راستا سید عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات و عضو شورای مشورتی در مورد نقش این شورا در انتخابات آینده گفته بود: در این شورا از چهره‌ها و شخصیت‌هایی دعوت شده که در عین حال که به صفت شخصی شناخته می‌شوند٬ معرف گرایش‌های مختلف درون جبهه اصلاحات هستند. یعنی آقای خاتمی حدود ۶۰ نفر نیرو را دعوت می‌کند و با آنها مشورت می‌کند. چینش این افراد به گونه‌ای شده که تقریبا همه سلایق و دیدگاه‌های جریان اصلاح‌طلب در این جمع وجود داشته باشند. برآیند نهایی این شورا٬ اجماع نظر اصلاح‌طلبان است.

سخنان موسوی لاری نشان می داد که شورای مشورتی اصلاحات، بعد از انتخابات ریاست جمهوری همچنان می خواهد، چتر خود بر سر اصلاح طلبان را باز نگه دارد.

احمد پورنجاتی، عضو حزب منحله مشارکت هم دیگر عضوی بود که به دفاع از ساختار شورای مشورتی پرداخت و با بیان اینکه «شوراي مشورتي متشكل از افرادي است كه طيف‌هاي مختلف اصلاح‌طلب و حتي شخصيت‌هاي مستقل در آن حضور مي‌يابند تاکید دارد «جلسات این شورا همچنان  تشكيل مي‌شود. در حال حاضر بحث انتخابات هم همچون ساير مسائل روز مثل سياست خارجي يا مسائل منطقه‌يي در جلسات بررسي مي‌شود.»

اما برخلاف مواضع چهره های اصلاح طلب، این روزها دود سفیدی از اتاق جلسات شورای مشوری بلند نمی شود، و به نظر می رسد استراتژی دوم خردادی ها در انتخابات مجلس دهم از شورای مشورتی به مجمع اصلاح طلبان استان تغییر کرده و پنبه شورای مشورتی زده شد.

پروژه تغییر استراتژی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس توسط رسانه های خودی آنها(اصلاح طلبان) مطرح شد. سید محمود میرلوحی معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات درباره نقش آفرینی شورای مشورتی یا شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در انتخابات اسفند ۹۴، به «اعتماد» گفت:  تلاش اصلاح طلبان اين است كه اساسا ديگر عناويني مثل شوراي مشورتي و شوراي هماهنگي نداشته باشيم و تصميم گيري ها به نحوي ديگر عملي شود. ما مجمع اصلاح طلبان استان را خواهيم داشت كه هم اكنون در بعضي استان ها شكل گرفته است.همچنين مجمع اصلاح طلبان حوزه انتخابيه را هم خواهيم داشت كه همه اصلاح طلبان را با هر ديدگاهي درصورتي كه اصلاح طلب بوده باشند، در ۱۸-۱۷ سال اخير در اردوگاه اصلاح طلبي فعاليت كرده باشند و تحت پرچم اصلاح طلبي در استان ها فعاليت كرده باشند پوشش مي دهد. همه اين اصلاح طلبان در حوزه انتخابيه جمع مي شوند و مجمع اصلاح طلبان در استان و همين طور مجمع اصلاح طلبان در حوزه انتخابيه را تشكيل مي دهند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در تبیین کارکرد و ساختار مجمع اصلاح طلبان در انتخابات مجلس، توضیح داد: اصلاح طلبان در حوزه انتخابيه جمع مي شوند و مجمع اصلاح طلبان در استان و همين طور مجمع اصلاح طلبان در حوزه انتخابيه را تشكيل مي دهند. اين مجمع از چهار دسته از اصلاح طلبان تشكيل شده است.

دسته اول احزاب و نيروهاي حزبي در استان هستند. دسته دوم مديران سابق اصلاح طلب در سال هاي اخيرند يعني كساني كه در دولت هاي گذشته مدير بوده اند. دسته سوم نمايندگان ادوار هستند. به هر حال ما ۹ دوره انتخابات مجلس را از سر گذرانده ايم كه در اين چندين دوره چهره هاي مطرحي از اصلاح طلبان در مجلس حضور داشته اند كه همچنان در هر منطقه و حوزه انتخابيه فعاليت مي كنند. علاوه بر اين سه گروه شخصيت هاي محوري منطقه هم كه ممكن است در اين سه گروه نباشند اما چهره هاي تاثيرگذاري هستند و البته تفكر اصلاح طلبانه دارند گروه چهارم را تشكيل مي دهند.

علاوه بر میرلوحی، احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم و عضو حزب منحله مشارکت هم تلویحا ساختار جدید اصلاح طلبان در انتخابات را تائید کرد و به روزنامه اصلاح طلب «اعتماد» گفت: در انتخابات پیش رو، استان ها و چهره های شهرستانی تاثیر گذاری بسیاری دارند که کلیدی ترین مسئله است بنابراین اصل تصمیم نه در شورای هماهنگی و نه در شورای مشورتی گرفته نمی شود بلکه این تصمیمات در حوزه های انتخابیه اتخاذ می شود.

آنچه مسلم است شورای مشورتی در حاشیه قرار گرفت و این بار شورای استانی به متن آمد تا از تهران تمرکز زدایی شود و اصلاح طلبان با محوریت و تابلوی جدید به رقابت با اصولگرایان بپردازند. در این میان هم شورای هماهنگی اصلاحات مذاکرات انتخاباتی خود را انجام می دهد تا در زمان معیین با شورا(مجمع) استانی اصلاح طلبان هماهنگ شوند بنابراین اصلاح طلبان شورای هماهنگی از تهران به قم رفتند و در عین حال دیدارهایی نیز با ناطق نوری انجام دادند، دیداری که به گفته ناطق نوری بیشتر نشست های طلبگی است.

شورای مشورتی علیرغم امیدورای اعضای آن چشم انداز بلند مدتی نداشت و این بار استراتژی جدیدی ترسیم شده است، استراتژی که دیگر در آن خبری از چهره های شاخص اصلاح طلب نیست.

نظر شما