شناسهٔ خبر: 92947 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

اعتماد ملی هم پس از ندا به مکانیزم انتخاباتی اصلاح طلبان پشت کرد!

سه چهره اصلاح طلب در انتخابات مجلس هشتم مسیر حزب اعتماد ملی با اصلاح طلبان جدا شد، در آن دوره از انتخابات نیز اصلاح طلبان به وحدت دست نیافتند و امروز باز از وحدت سخن می گویند اما به جای وحدت دود اختلاف بلنده شده است.

گروه سیاسی نماینده - انتخابات مجلس شورای اسلامی آوردگاه مهمی برای احزاب و تشکل های سیاسی به حساب می آید و اصلاح طلبان که از هم اکنون عزم خود را بر حضور فعال در انتخابات جزم کرده اند می گویند "اختلاف و انشعابی در این جریان دیده نمی شود و چهره های حزبی زیر چتر شورای راهبردی انتخابات به ریاست عبدالواحد موسوی قرار گرفته اند و می خواهند با این سازوکار فهرست انتخاباتی خود را ارائه دهند".

شورایی که از دو ضلع تشکیل شده، شورای مشورتی و شورای هماهنگی دو ضلع این شورا را تشکیل می دهند البته قبل از اینکه موسوی لاری ریاست این شورا را برعهده گیرد به دفاع از ساختار شورای مشورتی پرداخت و گفته بود: در این شورا از چهره‌ها و شخصیت‌هایی دعوت شده که در عین حال که به صفت شخصی شناخته می‌شوند٬ معرف گرایش‌های مختلف درون جبهه اصلاحات هستند. چینش این افراد به گونه‌ای شده که تقریبا همه سلایق و دیدگاه‌های جریان اصلاح‌طلب در این جمع وجود داشته باشند. برآیند نهایی این شورا٬ اجماع نظر اصلاح‌طلبان است.

شورای مشورتی در حالی در ساختار انتخاباتی اصلاح طلبان تعریف شد که در خیمه دوم خردادی ها دود اختلاف و انشعاب بلند شده و برخی از فعالان اصلاح طلب به انتقاد از ساختار شورای مشورتی موضع گیری کرده اند.

هفته جاری رسول منتجب نیا "قائم مقام حزب اعتماد ملی" در جمع نمایندگان رسانه های همسو با حزب متبوعش ضمن تشریح فعالیت و برنامه های آتی این حزب، از شورای مشورتی عبور کرد و گفت: شورای مشورتی اصلاح طلبان را مسیر انحرافی می دانم، مسیری که پیش از این رئیس شورای راهبردی انتخابات بر آن تاکید کرده بود.

انتقاد از ترکیب شورای اصلاح طلبان فقط به رسول منتجب نیا ختم نشد بلکه محمد جواد حق شناس عضو دیگر حزب اعتماد ملی هم به صف منتقدان ساختار انتخاباتی جریان متبوعش اضافه شد و ضمن تائید مواضع قائم مقام اعتماد ملی می گوید: شورای راهبردی اصلاح‌طلبان مرجع تصمیم‌گیر برای اصلاح‌طلبان نیست بنابراین منتجب‌نیا به شورای راهبردی اصلاح‌طلبان که به ریاست حجت‌الاسلام موسوی لاری تشکیل شده است، گلایه و اعتراض داشت.

مواضع دو چهره شاخص اعتماد ملی در حالی بیان شد که موسوی لاری در مقام رئیس شورای راهبردی انتخابات، مواضعی علیه وحدت اصولگرایان گرفته بود در صورتی که هم اکنون عدم وحدت و اختلاف در اردوگاه اصلاح طلبان کلید خورده است.

اختلاف اصلاح طلبان درمقطعی ظهور و بروز کرد که حزب اعتماد ملی در انتخابات گذشته مجلس هم راهی برخلاف وحدت اصلاح طلبان اتخاذ کرده بود و در این دوره از انتخابات هم طبل انشعاب را به صدا در آورد.

در انتخابات مجلس هشتم مسیر حزب اعتماد ملی با اصلاح طلبان جدا و این حزب فهرست انتخاباتی خود را منتشر کرد، در آن دوره از انتخابات نیز اصلاح طلبان به وحدت دست نیافتند و امروز باز از وحدت سخن می گویند اما به جای "وحدت" دود اختلاف بلنده شده است.

قبل از موضع گیری رسول منتجب نیا و محمد جواد حق شناس علیه شورای اصلاح طلبان، سید صادق خرازی رئیس شورای مرکزی حزب اصلاح طلب ندای ایرانیان به حلقه انتخاباتی اصلاح طلبان پیام داد، پیامی که هنوز از سوی شورای راهبردی پاسخی داده نشد چرا که تاکنون حزب ندا در شاکله انتخاباتی همفکرانش اعلام موجودیت نکرده است.

با این حال صادق خرازی گفته بود:  اگر آنها(گروه‌های اصلاح‌طلب) نخواهند با ما ائتلاف کنند ما در انتخابات کار خودمان را خواهیم کرد.

حزب اعتماد ملی و ندای ایرانیان به عنوان دو تشکل اصلاح طلب ساز انتقاد از آرایش اصلاح طلبان در انتخابات را کوک کرده اند، سازی که برگرفته از اختلاف در بین اصلاح طلبان است، اختلاف اصلاح طلبان از هم اکنون رسانه های همسو را نگران کرده. روزنامه "آرمان امروز"، امروز در گزارشی از این مواضع "اعتماد ملی" ابراز نکرانی کرد و برای گزارش خود تیتر"عبور از روحانی" را انتخاب کرد.

نگرانی این رسانه و مواضع کنشگران اصلاح طلب که در احزاب "اعتماد ملی و ندای ایرانیان" ایفای نقش می کنند نشان دهنده اختلاف جدی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم است.

نظر شما