شناسهٔ خبر: 84293 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

«نماینده» بررسی کرد؛

وحدت اصولگرایان، آرزوی اصلاح‌طلبان!/ تکذیب خبر روزنامه اعتماد از سوی واعظ‌آشتیانی

واعظ آشتیانی/2 آیا تشکیل احزاب و ائتلاف‌های جدید در اردوگاه اصولگرایان، آروزی اصلاح‌طلبان است؟!

گروه سیاسی نماینده - با پیشنهاد وزارت کشور و تائید شورای نگهبان انتخابات مجلس دهم ۷ اسفند سال ۹۴ برگزار می‌شود، انتخاباتی که برای بازیگران و کارگردانان سپهر سیاست بسیار مهم است به همین جهت نقش تأثیرگذاری را در آن ایفاء می‌کنند.

این روزها، برای فعالان حزبی روزهای پشت‌صحنه انتخابات تلقی می‌شود، اصولگرایان، اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان هرکدام در راستای اهداف و برنامه‌هایشان عمل می‌کنند همچنین بحث تشکیل احزاب جدید هم به‌صورت جدی مطرح می‌شود، کمیسیون ماده ده احزاب با فعالیت حزب «ندای ایرانیان» موافقت کرد اما هنوز تکلیف پرونده حزب اتحاد ملت مشخص نشده است. احزاب دوم خردادی می‌خواهند حضوری فعال در عرصه انتخابات داشته باشند اما آیا احزاب اصلاح‌طلب با هماهنگی و اتحاد وارد عرصه انتخابات می‌شوند؟

صادق خرازی رئیس موقت شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان پیش‌ازاین گفته بود: «ندا به‌صورت مستقل وارد عرصه انتخابات می‌شود و اگر جایی هم برای هماهنگی باشد این کار را انجام خواهد داد».

اما اصولگرایان برخلاف اصلاح‌طلبان که این روزها تشکیل احزاب جدید را در اولویت قرار داده‌اند پروژه وحدت و همگرایی احزاب و شخصیت‌ها را پیگیری می‌کنند و معتقدند اصولگرایان با آسیب‌شناسی گذشته باید با سازوکار وحدت (در عمل و اجرا) وارد صحنه رقابت شوند بنابراین علاوه بر حضور در نشست همگرایی، به دنبال دیدارهایی تشکیلاتی در جهت تحقق وحدت هستند.

اسدالله بادامچیان نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و عضو شاخص حزب موتلفه اسلامی می‌گوید: حزب موتلفه درباره وحدت اصولگرایان تاکنون ۸ جلسه با جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی برگزارشده است.

وی در خصوص دیدار حزب مؤتلفه با جبهه پایداری انقلاب اسلامی، گفته بود: مؤتلفه تاکنون ۲ جلسه با جبهه پایداری پیرامون وحدت اصولگرایان برگزار کرده است و ان‌شاءالله جلسات ما با دوستان پایداری ادامه خواهد داشت.

این اخبار، برگرفته از پیام وحدت و همگرایی است اما بااین‌حال رسانه‌های جریان رقیب (دوم خردادی‌ها) اخباری مبنی بر تشکیل ائتلاف‌های جداگانه به‌ویژه آبادگران ایران اسلامی که در انتخابات شوراها و مجلس هفتم فعال بود و یا اعلام موجودیت احزاب جدید در اردوگاه اصولگرایان، منتشر می‌کنند. اخباری که پیام «انشعاب و اختلاف در بین اصولگرایان» را منتقل می‌کند.

یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب پیش‌ازاین، خبر از فعالیت مجدد ائتلاف آبادگران داده بود و واعظ آشتیانی عضو اسبق شورای شهر که در انتخابات دور دوم شورا در فهرست ائتلاف آبادگران قرار گرفته بود، فرد مؤثر در راه‌اندازی این ائتلاف در دوره جدید معرفی کرد و امروز هم در خبری آورده بود: وی به همراه تعدادی از فعالان اقتصادی و سیاسی اصولگرا اقدام به تشکیل حزب سیاسی اصولگرا کرده‌اند.

واعظ آشتیانی در گفتگو با «نماینده» ضمن تکذیب خبر این روزنامه اصلاح‌طلب گفت: «من تازه دارم این خبر را می‌شنوم (با خنده)، الآن رسانه‌هایی ازاین‌دست اخبار کار می‌کنند.»

این فعال سیاسی در خصوص اینکه آیا در انتخابات مجلس قصد دارید چراغ ائتلاف آبادگران ایران اسلامی را روشن کنید؟ پاسخ داد: نه، اصلاً. بحث آبادگران منتفی است. اگر هم بخواهم کاری انجام دهم قطعاً می‌گویم، با کسی تعارف ندارم.

عضو اسبق شورای شهر تهران با بیان اینکه دیگر با حزب موتلفه همکاری تشکیلاتی ندارم اما به دنبال وحدت و همگرایی اصولگرایان هستیم و در جلسات شورای همگرایی شرکت می‌کنم، اظهار داشت: فلسفه تشکیل این جلسات وحدت و همدلی است و ان‌شاءالله بتوانیم به نتیجه نیز برسیم.

آشتیانی، وحدت و همگرایی در جریان اصولگرا را ضروری می‌داند و درباره اینکه آیا سازوکار انتخابات از درون این جلسات بیرون می‌آید؟ می‌گوید: فعلاً چیزی نشنیده‌ام.

رسانه‌های اصلاح‌طلب این روزها بر فعالیت مجدد ائتلاف آبادگران ایران اسلامی تأکید می‌کنند، آیا اصولگرایان هم به دنبال فعالیت مجدد این ائتلاف در عرصه سیاسی کشور هستند؟

مسعود زریبافان که سابقه همکاری با ائتلاف آبادگران در انتخابات شورای شهر را در کارنامه تشکیلاتی خود ثبت کرده است به «نماینده» گفته بود: به نظر من امتیاز آبادگران ناشی از همان ویژگی‌های ارزشی و اعتقادی و هم‌گرائی بود. نام آبادگران كه یك اسم ساده و جدید بود، دیدید همین اسم به علت سازوکاری كه با خود در همگرائی اصولگرایان داشت چقدر اثر كرد، چرا؟ به دلیل اینكه در آن دوره عده‌ای خالصانه و مخلصانه پای‌کار خدمت به نظام و مردم آمدند و این علت موفقیت ما بود.

وی از این گفته‌های خود نتیجه گرفت: اسم خیلی مهم نیست بلكه سازوکار صحیح و عمل خالصانه و مخلصانه برای نظام و مردم، فکر کردن و دورهم جمع شدن و کار کردن مهم است و رمز موفقیت آبادگران در آن بود.

آشتیانی هم پرونده آبادگران را منتفی دانسته است، پس چرا فعالیت مجدد این ائتلاف برای رسانه‌های رقیب اصولگرایان مهم شده است؟

آیا تشکیل احزاب و ائتلاف‌های جدید در اردوگاه اصولگرایان، آرزوی اصلاح‌طلبان است؟ آیا اصولگرایان توانسته‌اند تاکنون پیام وحدت و همدلی را به‌خوبی در جغرافیای سیاسی منتقل کنند؟

بدون شک جریان و رسانه‌های رقیب تمامی کنش و واکنش‌های اصولگرایان را رصد می‌کند به همین جهت سرمشق اصولگرایان در بهار ۹۴ باید سرودن آهنگ وحدت و همدلی باشد.

همان وحدتی که دو عضو سابق ائتلاف آبادگران و سایر اصولگرایان از آن سخن می‌گویند. وحدتی که حتی با اعلام موجودیت احزاب و ائتلاف‌های جدید آرزوی رقیب آنان برآورده نخواهد شد.

نظر شما