شناسهٔ خبر: 82968 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

زریبافان در گفتگو با «نماینده»: (۲)

اصولگرایان باید از «من» عبور کنند تا به وحدت برسند/ نحوه شکل‌گیری شورای همگرایی اصولگرایان

مسعود زریبافان/2 عضو شورای همگرایی اصولگرایان با بیان اینکه ما می‌خواهیم در جهت وحدت کار کنیم، خطاب به اصولگرایان، گفت: اگر هر کس بخواهد احساس تکلیف کند دیگر وحدت حاصل نمی‌شود. صبر و تحمل داشته باشیم و اجازه دهیم اجماع حاصل شود، باید از «من» بگذریم تا به وحدت برسیم.

مسعود زریبافان رئیس سابق بنیاد شهید پس از تشکیل نشست همگرایی اصولگرایان با محوریت حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی به این جمع پیوست و معتقد است اصولگرایان باید از برگزاری چنین جلساتی که در راستای همدلی و همگرایی برگزار می‌شود استقبال کنند.

وی در خصوص نحوه شکل‌گیری نشست همگرایی اصولگرایان، می‌گوید: ما قبل از این نشست‌ها، جلسه‌ای با آقای تقوی داشتیم و نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود را در خصوص تفرقه بین نیروهای ارزشی به ایشان منتقل و بر لزوم وحدت تأكید كردیم و گفتیم اگر شما بیایید و این كار را انجام دهید ما كمك خواهیم كرد و ایشان را تشویق كردیم و مشوق این كار شدیم.

زریبافان در این گفتگو توصیه‌ای هم به فعالان سیاسی اصولگرا کرد و خطاب به آنها گفت: اجازه دهیم دیگران در مورد ما تصمیم‌گیری کنند، ما می‌خواهیم در جهت وحدت کار کنیم اما اگر هر کس بخواهد احساس تکلیف کند دیگر وحدت حاصل نمی‌شود. صبر و تحمل داشته باشیم و اجازه دهیم اجماع حاصل شود، باید از «من» بگذریم تا به وحدت برسیم.

معاون سابق احمدی‌نژاد، با اشاره به اینکه اکثر وزرای دولت سابق در جلسات همگرایی اصولگرایان شرکت می‌کنند، به انتقاد از مواضعی که پیرامون وزرای سابق دولت نهم و دهم مطرح می‌شود پرداخت و اظهار داشت: من می‌خواهم به شخصیت‌ها، دستگاه‌های نظارتی و آن‌هایی که اهل قضاوت هستند بگویم این‌گونه، نگاه و قضاوت نکنید. بالاخره توصیه و تدبیر این بود که دولت دهم با انسجام، عزت و اقتدار کارش را انجام دهد. خدا شاهد است بعضی مواقع دوستان در دولت بحث‌های چالشی می‌کردند بااین‌حال عده‌ای می‌گویند دولتمردان سابق همه مثل هم هستند، درصورتی‌که قضاوت عجولانه‌ای انجام می‌دهند. من خودم غیرازآن چند نفر محدود بقیه كابینه دهم را ولایتمدار می‌دانم.

وی همچنین با اشاره به اینکه در اواخر دولت دهم، یک فرد نزدیک به احمدی‌نژاد فعالیت انتخاباتی انجام می‌داد و او (رئیس دولت) هم حمایت می‌کرد، به ناگفته‌هایی در این زمینه اشاره کرد که خواندنی است.

زریبافان از نزدیکان احمدی‌نژاد خواست فضا را به‌گونه‌ای فراهم کنند تا او بتواند به‌دوراز فشارها خود را بازیابی کند.

بخش نخست گفتگوی زریبافان را اینجا ببینید

بخش دوم گفتگوی «نماینده» با زریبافان بدین شرح است:

نماینده: در دهه مبارك فجر قرار داریم، حضور مردم در صحنه‌های انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

معتقدم یكی از پایه‌های اصلی نظام، مردم هستند چرا كه آنها می‌توانند نظام را تقویت كنند و نظام را سر پا نگهدارند. اگر ما نظامی ایده‌آل داشته باشیم اما مردم با آن همراه نباشند این نظام نمی‌تواند پیاده شود یعنی نظام ایده آل بدون حضور مردم راه به‌جایی نمی‌برد، پس ما چه كنیم كه مردم همراه نظام باشند و نظام هم در خدمت مردم باشد؟

در این میان رهبری نقش بسیار اساسی و مهمی را بر عهده دارند، اگر اتصال مردم و رهبری و یا اتصال مردم و نظام به شكل مطلوب شكل نگیرد نظام آسیب‌پذیر می‌شود. تجربه در این ۳۵، ۳۶ سال انقلاب نشان داده هر موقع بحرانی در كشور ایجاد شده ابتدا تدابیر، رهنمودها و مدیریت رهبری بود كه توانست این كشتی طوفان‌زده را به آرامش برساند و بعد در كنار آن، حضور مردم بود. هر موقع فتنه و اتفاقی رخ داد و یا ناهنجاری و بحرانی در كشور ایجاد شد در كنار تدابیر و مدیریت ولایت این مردم بودند كه با حضور در صحنه توانستند كار را تمام كنند یعنی به نظر من این دو عامل مكمل همدیگر بوده و هستند. اگر تدبیر رهبری باشد ولی حضور مردم نباشد، حضور مردم باشد اما تدبیر رهبری نباشد با اشكال روبرو می‌شویم.

الحمدلله در این ۳۵ سال، تدبیر رهبری (هم در زمان امام و هم در زمان حضرت آقا) هیچ نقص، ضعفی و ایرادی نداشت و همیشه بهترین تدابیر و بهترین مهندسی‌ها برای كشور اتخاذ شد و تا الآن هم همه مردم به‌عنوان كسانی كه نظام و ولایت‌فقیه را قبول داشته و دارند در عرصه مختلف حضور پیدا کرده‌اند و كار فتنه، بحران و هر چه پیش‌آمده را یكسره کرده‌اند. البته مردم چه زمانی در صحنه می‌آیند؟

موقعی كه به نظام اعتقاد داشته باشند و تدابیر، رهنمودها و ارشادات رهبری برای مردم نیز تبیین شده باشد، یعنی مردم به‌طور شفاف ایده‌ها و تدابیر رهبری را گرفته باشند. همیشه بهترین فرهنگ‌سازی، تدابیر و آرمان‌ها و شعارها توسط رهبری مطرح شده اما پیگیری و تبیین تدابیر و شعارها كه بر عهده نخبگان و مدیران كشور است، بعد از یك مدت همه روی زمین مانده و آن آرمان‌های بلند و تدابیری كه حضرت آقا مطرح کرده‌اند و مدنظر ایشان بوده است عملیاتی نشد و بعداً متوجه شده‌ایم كه اشتباه کرده‌ایم و اینجاست كه همه پشت دستشان می‌زنند و اظهار پشیمانی می‌کنند و می‌گویند چه غفلتی كردیم، آن موقع كه حضرت آقا گفتند، پای‌کار نیامدیم.

امروز نیز بحث و برنامه اقتصاد مقاومتی است، البته حضرت آقا اقتصاد مقاومتی را هم قبلاً گفته بودند و همواره بر آن تأكید دارند لذا این وظیفه قشر میانی است كه بیاید نظرات رهبری (ولایت) را در مرحله اول برای خود تبیین كنند تا برای خودش جا بیفتد و در مرحله دوم با ادبیات مختلف برای مردم و اقشار مختلف بازگو كند، چرا؟ چون‌که اقشار مختلف ولایی را چون یكی از اركان نظام هستند باید در صحنه حفظ كرد، بنابراین باید مردم و اقشار مختلف من‌جمله (متدینین، بچه حزب‌اللهی‌ها و انقلابیون) را در صحنه نگهداشت.

این وظیفه ماهاست كه سعی كنیم با مردم، اقشار مختلف و جوانان، گروه‌های فكری، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ارتباط برقرار كنیم تا آنها نسبت به شرایط توجیه شوند؛ بنابراین ما نباید یك لحظه غافل شویم و باید با تمام وجود، وقت و انرژی خود را صرف این كار كنیم كه اقشار مختلف را به‌عناوین‌مختلف به عرصه بیاوریم تا هر لحظه آماده سربازی برای نظام باشند. به عبارتی شیپور آماده باش را در جامعه متدینین كشور بنوازیم تا بدانند باید در عرصه باشند و به‌نظام كمك كنند. در كنار این قضیه آنچه كه مردم ما را ناامید می‌کند اختلاف‌سلیقه، تفرقه‌ها و جدایی‌هایی است كه در بین بزرگان سیاسی كشور و جناح‌های ارزشی رخ می‌دهد. ما دیدیم هر وقت در هر جناحی دودستگی خیلی قوی بود مردم به طرف مقابل آن جناح اقبال كردند یعنی در شورای اول و در زمان اصلاحات، مردم متوجه شدند بین اصلاح‌طلبان اختلاف شدید و عمیق پیداشده، بنابراین همین مردم در شورای دوم به افراد جدید رأی دادند و بعد احساس كردند اصولگرایان وحدت بیشتری دارند و می‌توانند خدمت بیشتری انجام دهند، ازاین‌رو مجلس هفتم و هشتم هم اصولگرا شد اما در انتخابات سال ۹۲ مردم وقتی دیدند اصولگرایان چند شقه شدند و كاندیداهای مختلف دارند به نفری كه تك بود رأی دادند.

لذا كار دیگری كه ما باید در شرایط فعلی انجام دهیم نزدیكی شخصیت‌ها با یكدیگر است. بعضی وقت‌ها یك فرد كوچك می‌تواند باعث نزدیك شدن دو شخصیت بزرگ به هم شود مثلاً بیاید دو بزرگوار را همزمان در یك جا دعوت كند و از آنها خواهش كند بیایید با هم یك چای بخورند و با هم صحبت و وفاق كنند و بدین‌وسیله آنها را به هم نزدیك كند. ما می‌توانیم این‌گونه نقش‌ها را بازی كنیم.

البته انسان‌ها دارای سلایق مختلف هستند، با هم اختلاف دارند و بحث می‌کنند ما نمی‌گوییم اصلاً با هم بحث نكنند ولی می‌توان روی نقاط مشترك به یكدیگر نزدیك شد و از این نقاط اشتراك برای وحدت و نزدیك شدن استفاده كرد.

ما باید سه كار را همزمان با همدیگر پیش ببریم ۱- به‌عنوان سربازان ولایت سعی كنیم فرمایشات رهبری را بفهمیم و برای خود تبیین و سپس آن را به قشر میانی و بدنه جامعه منتقل كنیم. ۲- با این كار و با كارهای تشكیلاتی، متدینین، نیروهای حزب‌اللهی و مردم را دعوت به حضور در صحنه كنیم و آنها را در حال آماده‌باش نگهداریم. ۳- نزدیك كردن شخصیت‌های سیاسی و بزرگان كشور است.

متأسفانه بداخلاقی‌هایی در گذشته رخ داد كه نباید اتفاق می‌افتاد، البته به نظر من در هیچ دعوایی یك نفر به‌تنهایی مقصر نیست، وقتی دعوا می‌شود دو طرف مقصرند ممكن است یكی كمتر و دیگری نقش بیشتری داشته باشد. بالاخره باید افراد را به هم نزدیك كرد، چراکه با این نزدیك شدن وفاق حاصل می‌شود تا ان‌شاءالله بتوانیم به آن اهدافی كه مورد رضایت خدا، خشنودی امام زمان و خشنودی رهبر معظم انقلاب كه امام كنونی ما هستند، دست‌یابیم. من معتقدم كارهای صادقانه و خالصانه به دل مردم می‌نشیند مردم دنبال خلوص و صداقت مسئولان هستند. به نظر من اگر كسی در این عرصه (مسئولیت) آمد باید برای مردم و نظام خدمت خالصانه و مخلصانه انجام بدهد تا ان‌شاءالله موجب خشنودی خداوند شود.

** از نشست همگرایی اصولگرایان استقبال می‌کنیم

نماینده: آقای زریبافان، بخش دوم گفتگو در مورد وحدت و همگرایی اصولگرایان است. همان‌طور كه در جریان هستید پس از انتخابات ریاست جمهوری و با موافقت مرحوم آیت‌الله مهدوی‌كنی نشست همگرایی اصولگرایان با محوریت حجت‌الاسلام تقوی برگزار شد در پنجمین نشست اصولگرایان نیز آیت‌الله علم‌الهدی سخنرانی كرد، ارزیابی جنابعالی از این جلسات چیست؟ و آیا در این نشست‌ها كه به‌صورت دو هفتگی تشكیل می‌شود شركت می‌کنید؟

من معتقدم به هر كسی كه در جهت وحدت نظر، وفاق، یكدستی و نزدیك شدن نیروهای ارزشی فعالیت می‌کند باید كمك كرد، حتی معتقدم این نشست‌ها هم می‌تواند از سوی اصلاح‌طلبان ارزشی كه از افكار انحرافی برخی از اصلاح‌طلبان جدا، ولایت مدار، دلسوز نظام و انقلابی هستند نیز شكل بگیرد، چه برسد به اصولگرایان. ما باید وفاق، همگرایی و نزدیك شدن اصولگرایان را به فال نیك بگیریم و در این زمینه هم كمك كنیم. امروز آقای تقوی با تمام وجود این كار را انجام می‌دهد، تاكنون عده زیادی همراه شده و عده كمی همراه نشدند، لذا من معتقدم باید به این وفاق و همگرایی كمك كرد؛ و تلاش كرد تا وفاق مشمول هم جریانات اصولگرایی و ارزش‌گرایی بشود.

نماینده: شما در جلسات آقای تقوی شركت می‌کنید؟

بله شركت می‌کنم.

** از تقوی خواستیم همگرایی اصولگرایان را بر عهده گیرد

نماینده: چه كسی شما را برای شركت در این جلسات دعوت كرد؟

خود آقای تقوی، ما قبل از این نشست‌ها، جلسه‌ای با آقای تقوی داشتیم و نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود را در خصوص تفرقه بین نیروهای ارزشی به ایشان منتقل و بر لزوم وحدت تأكید كردیم و گفتیم اگر شما بیایید و این كار را انجام دهید ما كمك خواهیم كرد و ایشان را تشویق كردیم و مشوق این كار شدیم. ایشان هم با تمام وجود آمد و ما را از همان جلسه اول دعوت كرد و ما نیز در این جلسات به‌صورت فعال شركت كردیم.

به‌طورکلی هر كسی اصولگرایان و نیروهای ارزشی را جمع كند ما می‌رویم و به او كمك می‌کنیم و از او تشكر می‌کنیم و هر حزبی به دنبال این كار (وحدت و همگرایی) باشد ما هم حمایت می‌کنیم. شاید ما در چند زمینه با همدیگر اختلاف داشته باشیم اما چه دلیلی دارد سر این اختلافات با هم بحث و دعوا كنیم. بلكه باید روی مشتركات تأكید و گام‌های مشترك برداریم. لذا هر كسی در جهت همگرایی گامی بردارد ما به‌عنوان یك سرباز کوچک‌تر مشاركت می‌کنیم.

** احمدی‌نژاد باید در فضای آسوده و خلوت خود را بازیابی کند/ مخالف فعالیت‌های تبلیغاتی دولت بودم

این فرد برای خود تبلیغات می‌کرد و احمدی‌نژاد هم به او كمك می‌کرد. قضیه را پرسیدم، گفتم چه كنیم؟ گفتند: اشكال ندارد شما كار خودتان را انجام دهید؛ این گفته برای من بسیار مهم بود. كسیكه دنیا و آخرت ما دست اوست می‌گوید اشكال ندارد.نماینده: چه تعداد از وزرای آقای احمدی‌نژاد در جلسات همگرایی شركت می‌کنند؟

قاطبه اعضای كابینه دولت نهم و دهم شركت می‌کنند. به نظر من در دولت دهم غیر از چند نفری كه مسئله‌دار بودند بقیه ولایتمدار هستند و من در این زمینه هیچ تردیدی ندارم. خواص توجه كنند و این‌گونه سخن نگویند كه چون شما در دولت دهم حضور داشتید و در كنار فلان آقا بودید آنها را قبول دارید! توصیه و دستور بود كه بمانیم و خدمت كنیم. حتی خود بنده سؤال كردم كه «امكان دارد در سفری و یا در جلسه‌ای شركت كنیم كه آن شخص بخواهد بهره‌برداری تبلیغاتی كند» كه البته این اتفاق در سفرهای آخر دولت رخ داد و این فرد برای خود تبلیغاتی می‌کرد و آقای احمدی‌نژاد به او كمك می‌کرد بنده این قضیه را پرسیدم و گفتم چه كنیم؟ این فرد دارد تبلیغات می‌کند، گفتند: اشكال ندارد شما كار خودتان را انجام دهید و این گفته برای من بسیار مهم بود چون كسی كه تمام دنیا و آخرت ما دست او است می‌گوید اشكال ندارد، شما بروید و كار خودتان را انجام دهید.

من می‌خواهم به شخصیت‌ها، دستگاه‌های نظارتی و آن‌هایی كه اهل قضاوت هست بگویم: این‌گونه نگاه و قضاوت نكنید، بالاخره توصیه و تدبیر بود كه دولت دهم باید با انسجام، عزت و اقتدار كارش را انجام داده و به پایان برساند. خدا شاهد است بعضی مواقع دوستان در دولت بحث‌های چالشی می‌کردند بااین‌حال عده‌ای می‌گویند دولتمردان سابق همه مثل هم هستند، درصورتی‌که قضاوت عجولانه‌ای انجام می‌دهند. من خودم غیراز آن چند نفر محدود بقیه كابینه دهم را ولایتمدار می‌دانم.

الآن هم توصیه می‌کنم خواص فضا را به‌گونه‌ای مدیریت كنند تا آقای احمدی‌نژاد بتواند در فضای آسوده خود را بازیابی كند. وقتی سر آقای احمدی‌نژاد شلوغ می‌شود فرصت بازیابی پیدا نمی‌کند، باید مقداری دور وی خلوت شود تا فرصت تفكر، بازیابی و بازسازی را پیدا كند و من به‌عنوان فردی كه بیشترین شناخت را از آقای احمدی‌نژاد و این آقایان دارم، چرا كه ۳۵ سال با هم كار، معاشرت و زندگی كردیم، می‌گویم باید دور آقای احمدی‌نژاد را خلوت كنیم تا فرصت فكر كردن پیدا كند و در افكاری كه در ایشان رسوخ كرده تجدیدنظر كند و نگوییم ما اثرگذاری بیشتر داریم و پس باید بمانیم، این نظر اشتباه و غلط است.

** در انتخابات مجلس باید دیگران برای ما تصمیم بگیرند، از «من» بگذریم تا به وحدت برسیم

نماینده: آیا برنامه‌ای برای انتخابات مجلس دارید؟

من معتقدم، بحث انتخابات مجلس زود است و هر كس زود وارد این عرصه شود تخریب می‌شود و خودش باعث تخریب خودش می‌شود همچنین معتقدم هر كس گفت: من هستم ما باید بگوییم نیستی، هر كس آمد گفت من هستم احساس تكلیف كذایی كرده است و این «من» همان گفته حضرت امام (ره) است كه فرمودند: «این من شیطان است.» به همین جهت ما باید اجازه دهیم شرایط عادی جلو برود و فضا دوقطبی و یا انتخاباتی نشود.

و اجازه دهیم دیگران در مورد ما تصمیم‌گیری كنند، ما می‌خواهیم در جهت وحدت کار کنیم اما اگر هر كس بخواهد احساس تكلیف كند دیگر وحدت حاصل نمی‌شود. صبر و تحمل داشته باشیم و اجازه دهیم اجماع حاصل شود. من معتقدم هر كسی آمد و خود را مطرح كرد باید به او نمره منفی داد و به هر كس خود را مطرح نكرد نمره مثبت داد. خدا شاهد است ما در شورای دوم بسیاری از افراد را با خواهش و تمنا وارد فهرست كردیم، نمی‌خواستند بیایند می‌گفتند از ما بهتر هم هست، اما ما آنها را با خواهش در لیست قرار دادیم و دیدید چه نتایج شگرف و اثرات ارزشمندی داشت. در انتخابات مجلس هم باید اینگونه عمل كرد، باید دوستان اجازه دهند اصولگرایان به اجماع برسند، البته از آن طرف هم هر كسی حق دارد برای خود تصمیم بگیرد، ما نمی‌توانیم كسی را وادار به كاری كنیم اما توصیه من این است كه هیچ‌کس فضا را انتخاباتی نكند، فرصت زیاد است فضا باید آرام باشد تا بعد ببینیم اصولگرایان در مركز (تهران) و جاهای دیگر (شهرستان‌ها) به چه تفاهمی می‌رسند و بر اساس آن جلو برویم تا ان‌شاءالله بتوانیم در آینده، مجلس اصولگرا و ولایتمدار داشته باشیم.

نماینده: آقای زریبافان شما در سال ۹۱ به‌عنوان مسئول ستاد و با سازوکار آبادگران وارد شورای شهر تهران شدید و پس از پیروزی شما، مجلس هفتم و دولت نهم شكل گرفت، مجلس و دولتی كه كاندیداهای آن با همان سازوکار وارد عرصه رقابت شده بودند، آیا همان سازوکار می‌تواند در انتخابات آینده مجلس تأثیرگذار باشد؟

به نظر من اسم مهم نیست. بلكه سازوکار مهم است سازوکار آبادگران كه هم نیروهای ارزشی و اصولگرا تحت عنوان آن جمع شوند، مهم است و اگر كار مخلصانه، صادقانه و در جهت خدمت و رضای خدا كار باشد، اثرگذاری پیدا می‌کند. به نظر من امتیاز آبادگران ناشی از همان ویژگی‌های ارزشی و اعتقادی و هم‌گرائی بود. نام آبادگران كه یك اسم ساده و جدید بود، دیدید همین اسم به علت سازوکاری كه با خود در هم‌گرائی اصولگرایان داشت چقدر اثر كرد، چرا؟ به دلیل اینكه در آن دوره عده‌ای خالصانه و مخلصانه پای‌کار خدمت به نظام و مردم آمدند و این علت موفقیت ما بود. پس اسم خیلی مهم نیست بلكه سازوکار صحیح و عمل خالصانه و مخلصانه برای نظام و مردم، فكركردن و دور هم جمع شدن و کار کردن مهم است و رمز موفقیت آبادگران در آن بود.

نظر شما