شناسهٔ خبر: 84049 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

وقتی ریزگردهای امسال به پای کاهش بودجه سال آینده نوشته شد...!

گرد و غبار خوزستان/۲ گویی اگر از تنور سازمان محیط‌زیست برای مقابله با آلودگی هوا و گردوغبار، آبی برای مردم گرم نشده، نان‌هایی دو آتیشه برای جریان سیاسی خاص گرم شده است که به‌هیچ‌وجه خواستار تغییر ذائقه نیستند...

نماینده/ این روزهای بودجه‌ای، زنجیره‌ای‌ها در تلاش‌اند تا اگر حداقل در بررسی‌های بودجه‌ای برای دولت آبی گرم نشود، برای رسانه‌هایشان نانی به دست آید.

صحن روز پنجشنبه مجلس و بحث بر سر بودن یا نبودن بندی که توسط کمیسیون تلفیق حذف شده بود آب گل‌آلودی شد که رسانه‌های جریان خاص را، به طمع ماهیگیری انداخت. در همین راستا تیتر اکثر روزنامه‌های زنجیره‌ای با عناوینی چون؛ «مجلس به گردوغبار بودجه نداد»، «مخالفت مجلس با بودجه برای مبارزه با ریز گرد»، «محیط‌زیست زیر تیغ بودجه» در مضامین مشترکی خلاصه شد.

رسانه‌های زنجیره‌ای که این روزها اگرچه به لاپوشانی عملکرد ابتکار سعی داشتند ولی آن‌قدر کارنامه ابتکارات محیط‌زیست را خالی می‌دیدند که زبان مغالطه‌شان قاصر از لاپوشانی بود؛ این بار مخالفت اکثریت قاطع نمایندگان با پیشنهاد محمدرضا تابش مبنی بر بازگشت به لایحه دولت در بند (ل) تبصره ۹ ماده‌واحده بودجه سال آینده دست‌آویزی برای سیاسی جلوه دادن و تقابل خواندن رفتار نمایندگان مردم شد. رأی و نظری که به نظر رسانه‌های زنجیره‌ای بزرگنمایی‌اش راهکاری برای تطهیر بی‌ابتکاری این روزهای دولت و محیط‌زیست محسوب شد.

بند (ل) مربوط به ۶۰ میلیارد بودجه سازمان‌های مردم‌نهاد سازمان محیط‌زیست بود که به توصیف مؤید حسینی صدر در گفتگو با نماینده، بودجه‌ای برای مباحث متفرقه سازمان محیط‌زیست محسوب می‌شد که به دلیل ابهام در محل مصرف، نمایندگان با آن مخالفت کرده و این بودجه را حذف کردند.

الیاس نادران نیز در مخالفت با تصویب این طرح ضمن اشاره به مغایرت با برنامه پنجم تأکید کرد: آقای تابش در صحبت‌های خود گفت که مجلس نباید طوری عمل کند که مردم تصور کنند مجلس در مورد ریزگرد‌ها سیاسی برخورد کرد، در سال ۹۳ استان‌های غربی و جنوبی کشور بر اثر بی‌مبالاتی مسئولان زیست‌محیطی و نیز مسئولان اجرایی کشور، دچار عوارض ریزگردها شدند و سپس خانم ابتکار می‌گوید وقتی بودجه محیط‌زیست را در سال ۹۳ حذف می‌کنند، نتیجه‌اش همین می‌شود!

نادران بر همین اساس ادامه داد: ما نفهمیدیم نتیجه حذف یک درخواست دولت در بودجه ۹۴ چه اثری در سال ۹۳ روی ریزگردهای مناطق جنوبی و غربی کشور داشته است؟! معلوم نیست خانم ابتکار چرا این‌گونه سیاسی با موضوع برخورد می‌کند؟!

نادران همچنین در پاسخ به مدعیان قلع‌وقمع شدن محیط‌زیست با این رأی نمایندگان مردم تأکید کرد: مجلس در سال ۹۳ بودجه‌ای بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای سازمان محیط‌زیست در نظر گرفت که هیچ نگاه سیاسی‌ هم نداشت، اما حتی یک ریال آن هم محقق نشد و حتی یک ریال از این بودجه توسط دولت هزینه نشد و مردم تبعات این امر را در نقاط مختلف کشور شاهد بودند.

با این وصف روشن است آنچه در مجلس اتفاق افتاد و آنچه با مغالطه از طریق رسانه‌های زنجیره‌ای القا شد مغایرت بسیار دارد و فاصله‌ای از زمین تا آسمان است. تا آنجا که سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس را نیز به واکنش وا‌داشت و تأکید کرد: نمی‌توان گفت که محیط‌زیست اقدام قابل‌توجه و قابل‌ملاحظه‌ای را برای رفع معضل ریزگردها صورت داده است و همچنین در گفتگو با نماینده اذعان داشت: بالاخره باید جایگاه مجلس حفظ شود. آقای روحانی خود چند دوره نماینده مجلس بوده‌اند انتظار داریم همه تلاش‌ها در راستای به رسمیت شناختن جایگاه قانونی مجلس باشد.

اینکه یک روز جنجال‌آفرینی بر سر پتروبنزین‌ها می‌شود و یک روز ناتوانی در امر مقابله با ریز گردها به حذف بخش ناچیزی از بودجه ۹۴ منتسب می‌گردد جای سؤال بسیاری دارد. گویی اگر از تنور سازمان محیط‌زیست برای مقابله با آلودگی هوا و گردوغبار، آبی برای مردم گرم نشده، نان‌هایی دو آتیشه برای جریان سیاسی خاص گرم شده است که به‌هیچ‌وجه خواستار تغییر ذائقه نیستند...

نظر شما