شناسهٔ خبر: 83547 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

نیم نگاهی به ابتکاراتِ ابتکار؛

اهواز می‌مرد ز درد بی‌هوایی، ابتکار می‌گفت...

ابتکار با اینکه ریزگرد و بنزین های وارداتی با کیفیت پایین این روزها و حتی در شرف انقراض بودن گربه سانان تقصیر دولت نهم و دهم است و در خور شأن تدبیرو امید نیست! ابتکار که چندی پیش در مورد آلودگی هوای تهران راهکار فوق ابتکاری خروج از تهران را مطرح کرد، برای بحران خوزستان نیز راهکار ابتکاری پیش بینی هواشناسی و نیامدن مردم در فضای آزاد را مطرح کرد!

نماینده/ این روزها که غلظت ریزگردها بالا رفت، تب و تاب ها برای رسیدگی به نفَس مردم و هوای استانهای جنوبی به ویژه خوزستان نیز بالا رفته است. البته مسئول این امر یعنی خانم معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست به واقع نشان دادند که به هیچ وجه اسیر این تب و تاب ها نخواهند شد و همچنان در بر روی همان پاشنه سابق می چرخد!

توقع برای راهکار آنهم در مدت حدود دو سال از خانم ابتکار با توجه به کوله بار تجربه هشت ساله قبلی و وعده های پرطمطراقشان بعد از انتصاب در کابینه تدبیر و امید، بدیهی بود و یا اگر به قول نماینده خوزستان سرگرمی و رسیدگی به امور گربه سانان وقتی برای رسیدگی به بحران ریزگردها در طول این مدت نگذاشته بود، توقع بود که این روزها خانم رییس سازمان محیط زیست سری به کوله بار تجربه شان که دیگر در شرف ده سالگی است، می زدند و از میان کوله بارشان، ابتکاری هرچند موقتی برای نفس کشیدن خوزستان می یافتند.

این توقع نیز مانند تیری به سنگ خورد و پاسخ های معمول و سیاست زده خانم معاون، نمکی به زخم جنوب زد. البته ۲۱ بهمن ماه قرار بود که خانم رییس به خوزستان بروند ولی گرد و غبارِ بحرانی شده دست به دست هم دادند و پرواز رئیس سازمان محیط زیست به خوزستان لغو شد. ابتکار که برای رفتن به خوزستان نیز ابتکاری جز پرواز در چنته نداشت از سفر باز ماند و جالب اینکه وزیر بی حاشیه کابینه که گویی تمام بار تدبیر و امیدها بر دوشش قرار گرفته همان شب به خوزستان رسید. علاوه بر وزیر بهداشت دکتر سعید جلیلی هم ترجیح داد جشن انقلاب را با مردم خوزستان هم نفس شود، محسن رضایی نیز اگرچه راهپیمایِ خیابان آزادی تهران بود ولی خود را برای عیادت از بیماران تنفسی به خوزستان رساند.

انتقادات بسیار زیاد و ندای درخواست استعفا و طرح تبدیل به وزارتخانه شدنِ سازمان محیط زیست این روزها انقدر زیاد شده که دیگر هرچه گوش ها را ببندند بازهم به سازمان محیط زیست می رسد. در این میان شاید نگاهی به صفحه شخصی ابتکار در اینستاگرام، ابتکاراتش را بیش از پیش نمایان سازد؛ «فقط با رویکرد علمی و سیاست دانش پایه می توانیم با این مشکلات مواجه شویم و راه حل های مفیدی پیدا کنیم و این امر نشان دهنده اهمیت پژوهش و بسط آن در حوزه محیط زیست است» و این رویکرد علمی منحصر به عکس یادگاری و سلفی گیری ها از اولین همایش فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه محیط زیست شد!

ابتکار


 

     اهواز

البته سرکار خانم معاون در ابتکاری دیگر نیز عنوان داشت در جلسه برای رسیدگی به گرد و غبار که در دفتر معاون اول رییس جمهور تشکیل شد گزارشی از صفحات شبکه های اجتماعی مانند کاربران عزیز این صفحه تهیه کرده وعکس هایی که از کامنت ها گرفته بود را ارایه و درباره مطالبات اجتماعی، اعتراضات و شرایط سختی که بر مردم اهواز و سایر شهرهای خوزستان مانند آبادان، اندیمشک، دزفول، شوش، بهبهان و حتی برخی استان های دیگر وارد شده صحبت شد.

و البته تر در گفتگویی با روزنامه اعتماد اعلام کرد که سه بار گفتگوی مستقیم تلفنی و تصویری با سیمای خوزستان داشته است!

ابتکار از بسته ی آماده شده که حاصل ۱۵ ماه پشتوانه کارشناسی است نیز سخن گفت که البته تازه در شرف طرح و تصویب است. ایشان که ظاهرا دیگر محلی برای پشت گوش اندازی ندارد اعلام هم کرد که بالاخره دوشنبه به خوزستان می رود. ابتکار که چندی پیش در مورد آلودگی هوای تهران راهکار فوق ابتکاری خروج از تهران را مطرح کرد، برای بحران خوزستان نیز راهکار ابتکاری پیش بینی هواشناسی و نیامدن مردم در فضای آزاد را مطرح کرد!

با اینکه ریزگرد و بنزین های وارداتی با کیفیت پایین این روزها و حتی در شرف انقراض بودن گربه سانان تقصیر دولت نهم و دهم است و در خور شأن تدبیرو امید نیست! در مورد این روزهای معصومه ابتکار، عجیب این مثالِ شاعر علیه رحمه مصداق دارد که اهواز میمرد ز درد بی هوایی، ابتکار می گفت خانم پسته  میخواهی...

نظر شما