شناسهٔ خبر: 84147 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

جهانگیری:

دولت با برنامه ریزی اساسی مشکلات زیست محیطی را حل می کند

جهانگیری معاون اول رییس جمهوری با بیان این که دولت به دنبال شعار و برنامه های نمایشی نیست، گفت: دولت تلاش دارد با برنامه ریزی اساسی مشکلات زیست محیطی را حل کند.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا، «اسحاق جهانگیری» صبح شنبه در چهاردهمین نماشگاه بین المللی محیط زیست افزود: همه دلسوزان مردم باید کمک کنند تا روش های اساسی و ریشه ای حل مشکلات زیست محیطی عملیاتی شود.

وی با انتقاد از سوءاستفاده سیاسی و جناحی از مشکلات زیست محیطی خاطرنشان کرد: استفاده جناحی و سیاسی از فشارهای روحی مردم شایسته نیست و کسانی که این کارها را انجام می دهند، بدانند که این روش ها نزد مردم دارای تاثیری ماندگار نیست.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که همه دولت ها و ملت به دنبال استقرار نظام مورد نظر خود هستند، ادامه داد: یکی از مولفه های اقتدار، اقتصاد است و دستیابی به رفاه مردم به عنوان مهم ترین شاخص قدرت اقتصادی محسوب می شود.

جهانگیری تصریح کرد: اقتصاد ایران علاوه بر دو چالش اصلی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند یعنی وابستگی به نفت و دولتی بودن اقتصاد با مشکلاتی همچون تورم، رکود، بیکاری، پایین بودن بهره وری عوامل تولید و تحریم های ظالمانه روبرو است.

وی با تاکید بر این که برای برون رفت از این چالش ها باید در دوره زمانی مشخص برنامه ریزی شود، اظهار داشت: فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری و افزایش تولید باید فراهم شود.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه سخنان خود به چالش های جدی در زمینه اجتماعی و زیست محیطی اشاره کرد و افزود: خشکسالی وکم آبی یکی از این چالش های جدی کشور است و سرتاسر ایران از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب با کم آبی و خشکسالی روبرو است.

جهانگیری، تهدید زیست محیطی را بسیار جدی دانست و تصریج کرد: تالاب ها، دشت ها و زمین های حاصلخیز کشاورزی با مشکلات فراوانی روبرو هستند که البته در این دولت بلافاصله شورای عالی آب تشکیل شد و تاکنون بیش از ۱۰ جلسه برگزار شده است که به صورت جدی به دنبال راه حل برای این مشکل کشور هستیم.

وی یادآور شد: بخش کشاورزی مهم ترین مصرف کننده منابع آب است و طرح های مهمی در مدیریت این منابع در شورای عالی آب ارایه شده است که مهم ترین آن صرفه جویی و را ه های افزایش بهره وری در استفاده از منابع آبی است.

معاون اول رییس جمهوری، دومین مشکل زیست محیطی کشور را پدیده ریزگردها دانست و گفت: تعدادی از شهرها و استان ها به خصوص استان خوزستان با این پدیده روبرو شده اند که زندگی مردم را به صورت جدی مورد تهدید قرار داده است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: ریزگردها پدیده ای نیستند که به صورت اتفاقی و در ایران ایجاد شده باشند بلکه عمده منشا آن کشورهای همسایه است و در سفری که به عراق داشتیم یکی از بحث های مهم ما مساله ریزگردها بود.

وی ادامه داد: البته عراقی ها هم در رنج بودند و آنها هم منشا ریزگردها را علاوه بر عراق، سوریه و عربستان می دانستند که امیدواریم در یک بازه زمانی مناسب بتوانیم این پدیده را از پیش روی مردم برداریم.

معاون اول رییس جمهوری، سومین مشکل زیست محیطی کشور را آلودگی هوای کلان شهرها دانست و افزود: این معضل، زندگی وسلامت بیش از ۳۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است که از شروع به کار دولت، یکی از مهم ترین دغدغه های آن بوده است.

جهانگیری ادامه داد: برای مدیریت بخشی از منابع آلودگی همچون بنزین و خودرو اعمال استانداردهای جدی داشتیم و محیط زیست مسوول پیگیری آن است تا عملکرد دستگاه های زیربط را به هیات دولت گزارش دهد.

وی اضافه کرد: برای بهینه سازی مصرف انرژی، اسقاط خودروهای فرسوده و واردکردن خودروهای هیبریدی، دوگانه سوز تصمیمات خوبی اتخاذ شده است که امیدواریم با اعمال آن بخش دیگری از مشکلات مردم حل شود.

 

نظر شما