شناسهٔ خبر: 78314 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

انیماتورها شغل‌شان را به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در تولید رها کردند

انیمیشن گزینه های روی میز/1 عسگری، کارگردان انیمیشن «گزینه‌های روی میز» گفت: در چند سال گذشته نبود سرمایه و سرمایه گذار و کم شدن سفارش از طرف سازمان‌ها باعث فشار بسیار زیادی به انیماتورها شد تا جایی که بسیاری از افراد متخصص مجبور به رها کردن انیمیشن سازی شدند.

به گزارش نماینده عباس عسگری، کارگردان انیمیشن «گزینه‌های روی می‌ز» در گفت و‎گو با خبرگزاری تسنیم، با تاکید بر ارسال این فیلم و انیمیشن «جایزه ایرانی اوباما» به جشنواره فیلم عمار گفت: با توجه به موضوع و مضمون این انیمیشن‌ها مخاطبشان بزرگسال است اما برای هرگروه سنی جذابیتی دارد.

وی ادامه داد: به طور مثال کودکان نیز به دلیل اتفاقات کمیک که درتصاویر رخ می‌دهد و جاذبه‌های بصری گرافیکی که دارد جذب این انیمیشن می‌شوند، اما مخاطب بزرگسال به خاطر محتوا دنبالش می‌کند.

این کارگردان انیمیشن درباره خلاصه داستان این دو اثر بیان کرد: انیمیشن «گزینه‌های روی می‌ز» نگاهی کاریکاتورگونه به تهدیدهای رییس جمهور آمریکا نسبت به ایران دارد. همچنین انیمیشن «جایزه ایرانی اوباما» درباره جایزه‌ای با عنوان باروت خیس است که از طرف بسیج به افرادی که سیاست‌های استکباری علیه ایران دارند به شکلی نمادین اهدا می‌شود و سیاست‌های پشت پرده آن‌ها را برملا می‌کند.

این انیماتور درباره تکنیک ساخت این انیمیشن‌ها گفت: این انیمیشن‌ها به صورت سه بعدی رایانه‌ای تولید شده‌اند که مهم‌ترین جذابیت آن‌ها به ایده و داستان و اتفاقاتی هست که بیننده را با خود همراه می‌کند و تقریبا نیمی ازوقت گروه از زمان گرفتن سفارش از مرکز هنرهای رقومی بسیج تا تولید، صرف ایده‌پردازی شد.

عسگری در توضیح مدت زمان تولید اثر گفت: تولید انیمیشن ۴ الی ۵ دقیقه‌ای «گزینه‌های روی می‌ز» از لحظه سفارش، ۲۵ روز به طول انجامید که حدود ۱۰ روز آن صرف ایده‌پردازی و پرداختن به شکل داستانی آن شد.

وی درباره پخش این انیمیشن‌ها گفت: شبکه افق برای برای پخش اعلام آمادگی کرده است و بسیج هم موافقیت خود را اعلام نموده است. علاوه براین‌ها همزمان با جشنواره عمار خود بسیج پخش و اکران این انیمیشن‌ها را به عهده دارد.

این انیماتور که سال گذشته با انیمیشن «سربازان بین الملل» از برگزیدگان جشنواره عمار بود درباره وضعیت انیمیشن در کشور گفت: پویانمایی در کشور ما هنوز پدیده نوپایی است. با اینکه پیشرفت و جهش‌های قابل توجهی در تولید و تکنیک اتفاق افتاده و همچنین افراد مستعد بسیاری در سراسر کشور مشغول به تولید در این مدیوم هنری هستند اما هنوز به حمایت سازمان‌ها نیازمندیم.

وی در پایان اظهار کرد: در دو، سه سال گذشته نبود سرمایه و سرمایه گذار و کم شدن سفارش از طرف سازمان‌هایی که سفارش دهنده پویانمایی بودند باعث فشار بسیار زیاد به انیماتور‌ها و شرکت‌های فعال در این حرفه شد تا جایی که بسیاری از افراد متخصص مجبور به‌‌ رها کردن انیمیشن سازی شدند.

عوامل انیمیشن «جایزه ایرانی اوباما به این شرح هستند: مدیر تولید: فرهاد امین‌زاده، مدیر پروژه: محمدحسین صادقی، کارگردان: مجتبی خیری، طراح: محمد مظفری، مدلسازی و تکسچر: سبحان خلیل یزدی، فرزاد شکفته، فرشاد امین‌زاده، استوری برد: محمد مظفری، مجتبی خیری، انیمِیت: مجتبی خیری، مسلم ایرانمنش، سبحان خلیل‌یزدی، تحقیق و توسعه داینامیک: فرزاد شکفته ریگ، نور‌پردازی و رندر: عباس عسکری، لِی اوت: فرشاد امین‌زاده، صداگذاری: فرشید جلیلی.

تندیس باروت خیس هر ساله به کسانی در سرتاسر جهان اعطا می‌شود که بزرگ‌ترین افشاگری استکبار علیه ایران را برخلاف میل باطنی خود انجام می‌دهند.

نظر شما