شناسهٔ خبر: 74703 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

در گفتگو با یک انیماتور/

انیمیشن در ایران یک کودک نوپا است

انیمیشن "مرجان کشانی" گفت: انیمیشن در ایران کودک نوپایی است که در دوران کهن‌سالی بشریت در حال رخ دادن است.

به گزارش نماینده "مرجان کشانی" انیماتور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درخصوص مشخصه یک انیمیشن خوب گفت: در وهله اول باید با جهان هم سو باشد و بتواند مشکلاتی را که جامعه و قشر کودک دارد را به صورت جذای بیان کند؛ به طوریکه رساننده پیام باشد و از فقر انیمیشن به دور باشد.

وی گفت: انیمیشن در ایران یک کودک نوپا است که در دوران کهن‌سالی بشریت در حال رخ دادن است و گسترش آن به زمان نیاز دارد؛ اما به دلیل بالا بودن سطح اطلاعات گروه انیمیشن و داشتن شناخت دقیق از جامعه می توان به آینده آن امیدوار بود.

کشانی همچنین درباره تکراری بودن انیمیشن‌ها عنوان کرد: تکراری بودن آن به دلیل طرح کردن مسائل پیش پا افتاده و محدودیتی است که در جلسات نگارش و ذهن تهیه کننده یا کارگردان وجود دارد. بسیاری از سانسورها از سانسور ذهنی خود تهیه‌کننده نشات می‌گیرد؛ ولی واقعیت این است که بشریت در حال تکرار است و هیچ چیز جدیدی وجود ندارد.

وی ادامه داد: ساختن انیمیشن برای بزرگسالان بیشتر در تبلیغات تلویزیونی و تیزرها دیده می‌شود و چون مقوله انیمیشن سنگین و پرهزینه است، طنزی که برای بزرگسالان ساخته شده باشد کمتر به چشم می‌خورد.

انیماتور "بز و بزغاله" دلیل موفقیت انیمیشن های طنز را وجود فقر طنز در جامعه دانست و گفت: مردم ایران، مردم شادی هستند و در جامعه‌ای پر از احساس زندگی می‌کنند و به دلیل درگیری‌های فکری در عام مردم این مقوله از انیمیشن مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی در پایان در خصوص وضعیت انیمیشن در خارج از کشور بیان کرد: از تکنیک و سطح بالایی برخوردار است و هر کاری که در ذهن ما نمی‌گنجد را آنها می توانند به راحتی انجام دهند.

نظر شما