شناسهٔ خبر: 78154 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

مشهدالرضا محشر جانسوز خورشید هشتم/ ورود بیش از ۳ میلیون زائر به مشهد/ مرز زائران پیاده از ۲۰۰ هزار نفر گذشت

حرم امام رضا(ع)431 قرن‌ها می‌گذرد و سال‌ها از پی هم می‌آیند اما هیچ‌گاه شعله پرطنین مرثیه‌های پرسوز و گذار و ناتمامی که در رثای ضامن آهو سرداده شده، خاموش نمی‌شود و هر بار در سالروز رحلت امام مهربانی‌ها، داغ دلباختگان و بی‌قراران با زمزمه این مرثیه‌ها تازه‌تر می‌گردد.

به گزارش نماینده قامت پایتخت معنوی ایران در روز رحلت غریبانه شهید توس شکست، قرن‌هاست که همزمان با سالروز غروب هشتمین خورشید؛ زمزمه نیایش‌ها و مرثیه‌های شورانگیز در حریم آرامگاه این امام همام، شانه‌های خسته را می‌لرزاند و باران اشک‌ها را حتی از چشمه خشکیده چشم‌های کویری سرازیر می‌سازد.

امروز در سالگرد رحلت جانگداز ثامن‌الحجج (ع) دسته‌ها و هیئت‌ها و زائران و مجاوران به صحن و سرای حرم مطهر و خیابان‌های اطراف این حریم نورانی پناه آورده‌اند و رضا رضا کنان تمام دردهایشان را در حنجره می‌ریزند و یک نفس می‌گریند.

بوی غم و غربت از در و دیوار توس می‌بارد

اینجا و در این روز بیش از همیشه بوی غم و غربت از در و دیوار توس می‌بارد،‌ غمی که با نوای محزون نوحه‌ها و سوز و گداز عزاداران صدچندان می‌شود، نوحه‌ها و مداحی‌ها داغ دل زائر و مجاور را تازه‌تر ساخته و آتش درون قلب‌هایشان را شعله‌ور کرده است.

مداحان زائر با یک دنیا عشق و دلدادگی در جوار هشتمین خورشید آسمان امامت و ولایت می‌خوانند:

اگه تو راهم ندی عیب نداره      عکس گنبد رو تماشا می‌کنم

میرم و از راه دوری می‌شینم      همونجا عقده دل وا می‌کنم شعرها و مرثیه‌هایی که در رثای ضامن آهو سروده شده با همراهی عزاداران و سوگواران در هر گوشه‌ای از مشهد شنیده می‌شود.

چشم‌ها امروز بی‌اختیار می‌بارد، جوانان و نوجوانان، پیران و کهنسالان برای غربت و غریبی ضامن آهو به سوگ نشسته‌اند و با نواختن سنج و طبل بر وسعت دردهای دلشان مرهم می‌گذارند تا زخمی که بعد از قرن‌ها باری دیگر سرباز کرده را التیام بخشند.

هم اکنون جمعیت زیادی از زائران و دسته‌ها و هیئت‌های عزا به گوشه‌ای در حرم مطهر پناه برده و در سایه‌سار مرقد متبرک امام رضا (ع)، مویه‌کنان می‌گریند، بخشی نیز در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر بر سر و سینه می‌زنند و آرام آرام با زمزمه مرثیه‌های سوزناک، بغض‌هایشان ترک برداشته و عقده دل می‌گشایند.

مشهد امروز آرام و قرار ندارد

مشهد امروز آرام و قرار ندارد و زائرانی که در حریم رضوی گردهم آمدند با حلقه به گرد ضریح نورانی علی‌بن موسی‌الرضا (ع) همچون پروانه برگرد شمع طواف کردند، سراسر خطه آفتاب یکپارچه در سوگ هشتمین خورشید امامت و ولایت(ع) مغموم و دل شکسته است.

چهار ورودی حرم مقدس؛ امام رضا(ع)، نواب ‏صفوی، شیرازی و ورودی خیابان طبرسی امام رضا(ع) مملو از جمعیت شیفتگان است، صدای سنج و طبل پیرغلامان و محبان هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت هم در خیابان‏‌های منتهی به بهشت طنین‌انداز شده و عزاداری این موی سپیدان با شوری وصف‌ناپذیر در صحن‏ و سرای رضوی به اوج رسیده است.

عزای غریبانه پیرغلامان حسینی

عزای غریبانه پیرغلامان حسینی بر سینه‌های داغ‌ دیده زخمی تازه نشانده و آنان امسال همچون سالیان گذشته پابرهنه و تشنه لب از میدان شهدای مشهد به سمت حرم رضوی در حرکت هستند و باری دیگر ارادت مخلصانه خود را به ساحت امام رضا (ع) اعلام داشته‌اند.

تعدادی از خادمان حرم رضوی هم در صحن و سرای حرم مطهر و برخی نیز با آمدن به خیابان‌های اطراف حرم رضوی به خیل عزاداران آستان دوست پیوسته‌اند. آنان در کنار زائران و مجاوران با قرائت زیارتنامه، صلوات خاصه و زیارت امین‌الله، در عزای امام هشتم (ع) ماتم گرفته‌اند و چشمانشان فواره‌های اشک و خون شده است.

در این روز عزادارانی هم در حاشیه معابر و خیابان به تماشای دسته‌های عزاداری نشسته و سپس با توزیع نذورات در بین جمعیت عزادار با سوگواران همراهی می‌کنند.

اهالی مشهد همانند سالیان گذشته در میان صفوف عزاداران، در حال توزیع شله مشهدی و دیگچه، خرما و چای میان زائران هستند.

عزاداری هیئت‌های مذهبی زیر یک بیرق و در تجمعی واحد

از میان سینه چاکان و مشتاقان شهید توس، ۲۰۰ هزار زائر پیاده هم که از استان‌های هم‌جوار و اقصی نقاط کشور خود را به مشهد‌الرضا‌(ع) رسانده‌اند، جلوه‌ای از عشق و ارادتشان را به آستان هشتمین خورشید امامت و ولایت به نمایش گذاشته‌اند. هم اکنون جمع کثیری از مردم مشهد نیز از گوشه‌گوشه این شهر‌، خود را به حرم امن رضوی رسانده‌اند و در سوگ این امام همام می‌گریند.

ترک، کرد، فارس و لر، افغانی، پاکستانی و هندوستانی و.... در جغرافیای متبرک مشهدالرضا (ع) یکصدا و همنوا با ضرباهنگ قدم هایشان، از میدان شهدای مشهد رهسپار بارگاه توس هستند و با طنین یا رضا یا رضا؛ هزاران حرف نگفته و غصه تلنبار شده بر سینه‌هایشان را بر زبان جاری می‌سازند و چشم به امید و رضایت امام مهربانی دوخته‌اند.

بسیاری از زائران هم دوشادوش هیئت‌های مذهبی از کشورهای مسلمان پاکستان و بحرین و.... به سوگواری علی بن موسی الرضا (ع) آمده‌اند.

هم اینک عزاداری هیئت‌های مذهبی زیر یک بیرق و در تجمعی واحد، به شور و شعور سوگواری در رثای علی‌بن موسی الرضا (ع) افزوده است.

عزاداری هیئت‌های مذهبی و دسته‌های زنجیر زنی و سینه‌زنی از ساعات ابتدایی صبح امروز از مساجد، حسینیه‌ها و تکایای شهر با حرکت و حضور در عرصه میدان شهدا آغاز شد و میلیون‌ها عزادار با حمل پرچم‌های عزا و علم و کتل، با گویش‌های مختلف و رسوم خاص خود در رثای مظلوم توس به عزاداری پرداختند.

دل‌ها، داغدار کوچ هشتمین خورشید

همه دل‌ها امروز داغدار کوچ هشتمین خورشید است، هیئت‌های مذهبی، زائران پیاده و سواره، مجاوران امیدوار و دلشکسته‌گان چشم به راه، همه و همه در سوگ امام هشتم (ع) مرثیه‌های ناتمام و نوحه‌های سوزناک را با صدای بلند ناله کردند و باری دیگر بر سر و سینه زدند و آتش قلب‌هایشان را با اشک و آه خاموش کردند.

 

 


ورود زائران پیاده محلی از ۴ محور به مشهد ادامه دارد/ ممنوعیت تردد خودروهای سنگین در جاده‌های استان

رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی از ممنوعیت تردد خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در جاده‌های استان خبر داد و گفت: در ورودی‌ محورهای فریمان، کلات، سرخس و چناران به مشهد همچنان شاهد ورود زائران پیاده محلی هستیم.

محمد صفایی از آخرین وضعیت راه‌های استان خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر شاهد ترافیک آرام و عادی در جاده‌های مشهد هستیم، همچنین با توجه به آب و هوای امروز استان، تمامی جاده‌ها خشک و آفتابی هستند.

وی با بیان اینکه همچنان شاهد ورود زائران پیاده محلی از چهار محور به خراسان رضوی هستیم، خاطرنشان کرد: در ورودی‌ محورهای فریمان، کلات، سرخس و چناران به مشهد همچنان شاهد ورود زائران پیاده محلی هستیم.

رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی تاکید کرد: تمام تمهیدات برای بازگشت زائران از عصر امروز در جاده‌های استان صورت گرفته و با تمام نیرو و ظرفیت آمادگی کامل برای ساماندهی بازگشت زائران در جاده‌ها را داریم.

صفایی با تشریح نکات ایمنی در جاده‌ها یادآور شد: توصیه ما به رانندگان برای بازگشت به شهر خود این است که با توجه به حجم بالای ترافیک نسبت به بازگشت عجله‌ای نداشته و با احتیاط هر چه بیشتر رانندگی کرده و تمام جوانب احتیاط  را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: رانندگانی که از محور قدیم عبور می‌کنند به تمام تابلوهای موجود در جاده توجه لازم داشته باشند.

رئیس پلیس‌راه خراسان رضوی گفت: حمل سرنشین در بار کامیون و کامیونت‌ها ممنوع بوده و پلیس‌راه در صورت مشاهده به طور جدی برخورد می‌کند، البته لازم به ذکر بوده که تردد هرگونه خودرو سنگین و نیمه‌سنگین تا فردا صبح در جاده‌های استان ممنوع است.

 

ورود بیش از ۳ میلیون زائر به مشهد / مرز زائران پیاده از ۲۰۰ هزار نفر گذشت

جانشین ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با بیان اینکه تا امروز ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار زائر وارد مشهد شده‌اند، گفت: شمار زائران پیاده تا امروز از مرز ۲۰۰ هزار نفر گذشته و بیش از این رقم زائر پیاده وارد مشهد شده‌اند.

محمد حسن واحدی با اشاره به آخرین وضعیت زائران حرم مطهر رضوی اظهار کرد: بنا بر آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار و اطلاعات تا این لحظه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار زائر وارد مشهد مقدس شده‌اند.

وی افزود: شمار زائران پیاده تا امروز از مرز ۲۰۰ هزار نفر گذشته و بیش از این رقم زائر پیاده وارد مشهد شده‌اند.

جانشین ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با اشاره به حضور ۸ هزار هیئت مذهبی در مشهد و عزاداری به مناسبت ایام سوگواری پایان صفر، خاطرنشان کرد: امسال در قیاس با سال‌های گذشته شاهد حضور بیشتری از عاشقان و دلدادگان علی‌بن موسی الرضا(ع) هستیم و حضور بیش از ۳ میلیون زائر در مشهد خود گواه بر این مطلب است.

واحدی با بیان اینکه تمهیدات برای رفاه حال زائران صورت گرفته است، ادامه داد: ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با تشکیل ۱۲ کارگروه از سه ماه گذشته کار خود را آغاز کرده و امروز نیز شاهد هماهنگی و انسجام این معاونت‌ها در ارائه خدمات به زائران حرم رضوی هستیم.

جانشین ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی یادآور شد: تاکنون مشکل خاصی مشاهده نشده و وضعیت زائران در تمام بخش‌های بهداشتی و درمانی، امنیتی، اسکان و اطعام مطلوب است.

 

 

گزارش و گفتگو: خبرگزاری فارس

نظر شما