شناسهٔ خبر: 75974 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

نذر کتاب در محرم و صفر ساماندهی شود

کتاب معاون توسعه کتابخانه و کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر ساماندهی نذر کتاب به کمک انجمن خیرین اهدای کتاب تاکید کرد.

به گزارش نماینده محمد اللهیاری در گفت‌وگو با  ایسنا درباره نذر کتاب گفت: مردم در مناسب‌های مذهبی یا ایام ویژه سال مانند محرم و صفر کتاب‌هایی را در قالب اهدا و نذر در اختیار حسینیه‌ها، مساجد یا تکایا و دسته‌های عزاداری قرار می‌دهند که موضوع بیش‌تر این کتاب‌ها، مذهبی و آیینی است.

او اهدای کتاب توسط برخی ناشران و بخش خصوصی را یادآور شد و گفت: همچنین نشر هزاره ققنوس از تهران قدم‌های خیلی خوبی در این راستا برداشته، به طوری که در نمایشگاه کتاب تهران هم با هزینه شخصی موضوع نذر کتاب و جذب نذورات کتاب را انجام می‌دهد.

اللهیاری با بیان این‌که انجمن خیرین اهدای کتاب در همه استان‌ها می‌تواند سرمایه‌های مردمی برای کمک به مقوله‌های فرهنگی را جذب کند، گفت: این فعالیت‌ها در راستای ساماندهی طرح اهدا و نذر کتاب باعث ایجاد رغبت در مردم می‌شود تا علاقه‌مندان کتاب‌های مازاد خود را به نهاد کتابخانه‌های سراسر کشور اهدا کنند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که در کشور ۱۴ هزار ناشر داریم که از این تعداد نزدیک به چهارهزار ناشر به طور فعال سالانه کتاب منتشر می‌کنند، گفت: حدود ۶۶ هزار عنوان کتاب با تیراژ ۱۵۰ میلیون نسخه چاپ می‌شود که هفت تا هشت‌هزار جلد آن‌ها چاپ اول بوده، بنابراین سرانه نشر کتاب برای هر ایرانی دو جلد است، در حالی که با وجود مشکل ویترین و نمایش کتاب، همه این افراد به کتاب دسترسی و امکان خرید آن را ندارند.

معاون توسعه کتابخانه و کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب و افزایش تعداد کتاب‌فروشی‌ها بخشی از این مشکل را حل می‌کند.

او در پاسخ به این‌که آیا روزی فایل‌های صوتی و کتاب الکترونیک جایگزین کتاب کاغذی می‌شود، به دو دیدگاه موازی در این زمینه اشاره کرد؛ یا جایگاه کتاب‌های کاغذی حفظ خواهد شد و یا این‌که در نهایت کتاب کاغذی توان رقابت با کتاب الکترونیکی را نخواهد داشت.

اللهیاری در ادامه گفت: باید بگویم این دو دیدگاه مکمل هم هستند به طوری که برای اقشار جامعه با سطوح تحصیلی و جایگاه مختلف اجتماعی و حالت‌های مختلفی که می‌خواهند مطالعه کنند هر دو نوع کتاب کاربردی است، چرا که شاید همه نتوانند در کتابخانه یا در منزل خود مطالعه کنند و یا بخواهند در مکان‌های شلوغ یا در حین رفت و آمد کتاب بخوانند، بنابراین هیچ‌یک باعث حذف دیگری نخواهد شد

برچسب‌ها:

نظر شما