شناسهٔ خبر: 71640 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ایفلا انتخاب کرد:

کدام کتابخانه ایران را باید قبل از مرگ دید؟

کتابخانه بازار واقع در خانه فرهنگ بازار به انتخاب فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسه‌های کتابداری IFLA در فهرست ۱۰۰۱ کتابخانه جهان که پیش از مرگ باید دید قرار گرفت

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری مهر، بخش کتابخانه‌های عمومی ایفلا اوایل تابستان امسال از همکاران کتابدار در سراسر جهان برای تعیین کتابخانه‌های دیدنی در کشور محل اقامت خود فراخوان داد و معیارهایی چون معماری ساختمان کتابخانه، موقعیت مکانی، برنامه‌های خلاقانه یا نحوه تعامل با جامعه را برای گزینش کتابخانه‌های برتر اعلام کرد.

حدود ۲۵ کشور در این فهرست نماینده دارند و از ایران دو کتابخانه در آن به چشم می‌خورد؛ اول کتابخانه آستان قدس رضوی و دوم کتابخانه بازار واقع در خانه فرهنگ بازار. علت انتخاب کتابخانه از سوی فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسه‌های کتابداری واقع شدن آن در خانه تاریخی و زیبای سلطان بیگم از نزدیکان ناصرالدین شاه است که یک تالار آینه زیبا در آن وجود دارد.

این کتابخانه با داشتن حدود ۶۰۰۰ جلد کتاب با موضوع‌های متنوع با تأکید بر کتب موزه و بازار در خانه فرهنگ بازار واقع شده است. کتابخانه بازار با نام قدیم ناصر خسرو در میدان امام خمینی(ره)، خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم‌الاطبا جنوبی، کوچه حشمتی، کوچه شهید کمالی، پلاک ۲۰ قرار دارد.

خانه متعلق به خانم سلطان بیگم شجاعی با قدمت ۱۵۰ سال به مساحت ۸۰۰ متر مربع سال‌ها در اختیار خانواده شهید نیرنما بود و در حال حاضر به عنوان خانه فرهنگ بازار و زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فعالیت می‌کند.  

نظر شما