شناسهٔ خبر: 63533 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی کرد؛

آشفتگی در جریان اصلاحات/ محور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس کیست؟

عارف "موضع گیری کنشگران حزبی اصلاح طلب حکایت از آن دارد که خواب محمد رضا عارف مبنی بر محوریت وی در ایستگاه یازدهم بهارستان تعببیر نخواهد شد".

به گزارش نماینده، پس از اینکه ناطق‌نوری دعوت اصلاح طلبان برای کاندیداتوری در ایستگاه یازدهم بهارستان را رد و تاکید کرد که برای حضور در انتخابات مجلس تکلیف ندارد و با گفتن این جمله که «من بنا ندارم در انتخابات مجلس شرکت کنم، شرکت هم نمی‌کنم؛ تشخیص هم می‌دهم تکلیف ندارم و مکلف نیستم» خودش را راحت کرد،باردیگر نام محمد رضا عارف به عنوان چهره اصلی این جریان در انتخابات از سوی رسانه های دوم خردادی مطرح شد اما موضع گیری کنشگران حزبی اصلاح طلب نشان از آشفتگی و ارائه دیدگاه های مختلف مبنی بر محوریت و نقش آفرینی معاون اول دولت اصلاحات در انتخابات آتی بهارستان دارد.

از سویی شخص عارف برای فعالیت در انتخابات تلاش می کند و در راستای وحدت در بین همفکران خود دیدارهایی با برخی از چهره های اصلاح طلب همچون جبهه اصلاح طلبان به ریاست محمد جواد حق شناس برگزار کرد اما از سوی دیگر مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری و رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پیرامون محوریت عارف و تشکیل حزب فراگیر از سوی وی می گوید: «من صحبتی با ایشان داشتم. تصورم این است که آقای عارف در قالب همان بنیاد امید ایرانیان بیشتر فعال خواهد بود تا در قالب یک حزب، چون بالاخره تشکیل حزب در کشور خیلی سخت است و لذا خیلی از مشاوران وی پیشنهاد داده‌اند که حزب تشکیل ندهد و بیشتر در قالب همان بنیاد فعال باشد».

محمد رضا راه چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی از احزاب همسو و نزدیک به جریان اصلاح طلبان نیز درخصوص نقش عارف در انتخابات تلویحا محوریت وی را رد و پیشنهاد تشکیل شورای راهبردی اصلاح طلبان را داد و گفته بود شورای راهبردی باید برآیندی از همه احزاب اصلاح‌طلب باشد، بنابراین به‌اعتقاد بنده تمامی احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، جبهه اصلاح‌طلبان و حتی احزاب و تشکل‌هایی که عضو هیچ‌کدام از این دو جبهه نیستند اما به‌عنوان احزاب اصلاح‌طلب شناخته می‌شوند در سازوکار شورای راهبردی قرار گیرند.

راه‌چمنی اضافه کرد: کنار احزاب، چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب همچون سید محمد خاتمی و محمدرضا عارف هم باید در این شورای راهبردی حضور داشته باشند و در درون این شورا، شورای حکمیت را راه‌اندازی کنند تا بدین وسیله سازماندهی قابل قبولی در درون جریان اصلاحات اعمال شود.

با این حال نجفقلی حبیبی عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از کاندیداتوری عارف در انتخابات استقبال کرد و گفت: در صورت حضور وی در انتخابات مجلس اصلاح طلبان استقبال خواهند کرد، چرا که یک شخصیت علمی بزرگ است و سابقه سیاسی خوبی دارد.اصلاح طلبان برای عارف احترام خاصی قائل هستند، اما در مورد سرلیست بودن عارف و یا ائتلاف اصلاح طلبان با محوریت وی نمی توان در حال حاضر قضاوت کرد.

اما حسین امیری خامکانی نماینده مردم کرمان در مجلس برخلاف نظر نجفقلی حبیبی گفت «قطعا حضور وی در عرصه انتخابات مجلس می تواند به فضای سیاسی کشور کمک کند.رفتارهای یکسال گذشته عارف و همچنین موضع گیری ها و سوابق گذشته ایشان نشان می دهد که آینده سیاسی روشنی در انتظار وی است و ما به افرادی مانند دکتر عارف با این تجربه خوب سیاسی و اجرایی نیاز داریم».

با توجه به مواضع اصلاح طلبان در خصوص محوریت معاون اول دولت اصلاحات در انتخابات مجلس که نشان از عدم استقبال آنها از نقش آفرینی عارف در سپهر انتخابات را می دهد جمعی از جوانان اصلاح طلب از هم اکنون کمپین حمایت از کاندیداتوری عارف را تشکیل داده اند. از این رو باید این پرسش را مطرح کرد که این سیاست مدار یزدی می تواند اعتماد اصلاح طلبان را برای محوریت و لیدری انتخابات برعهده گیرد؟ آن طور که کواکبیان گفته است عارف می خواهد فقط در قالب بنیاد امید ایرانیان در فضای سیاسی، انتخاباتی ظاهر شود از این رو اصلاح طلبان می پذیرند زیر چتر و تابلوی بنیاد عارف قرار گیرند؟

اگر موضع گیری همین چهره های حزبی که در گزارش مذکور به آن پرداخته شده است را کنار هم قرار دهیم به این جمع بندی خواهیم رسید که یاران خاتمی در فضای سیاسی کشور تمایلی بر محوریت شخص عارف در انتخابات ندارند البته یاران و همفکران عارف که امروز تحت عنوان بنیاد امید ایرانیان فعالیت می کنند و اعضای اصلی آن را جوانان تشکیل داده اند تمایلی زیادی برای حضور و نقش آفرینی عارف در انتخابات آینده مجلس دارند و شاید همین تاکید و تمایل آنها منجر به این شد تا او از حضور جوانان در انتخابات آتی سخن بگوید و به این نکته اشاره کند "می‌خواهم پلی برای ورود جوانان به مجلس باشم".

معاون اول دولت اصلاحات همچنین به فعالیت "پویش امید" در ستاد انتخاباتی خود اشاره کرد و گفت که «تجربه موفق "پویش امید" در انتخابات خرداد 92 که با حضور جوانان نخبه دانشگاهی شکل گرفت می‌تواند در آینده در قالب تشکل‌هایی همچون یک سازمان سیاسی جوانان یا یک حزب سیاسی متعلق به جوانان ایفای نقش کند».

آیا می توان مواضع عارف را برگرفته از ناامیدی وی از احزاب اصلاح طلب و روی آوردنش به جوانان و مهره های سفید و نه افراطی و تاریک در انتخابات مجلس تلقی کرد؟

سخنان عارف و کدهایی که او در جغرافیای سیاسی وارد می کند حکایت از فعالیت "امید آفرین" در انتخابات مجلس است، فعالیتی که فقط یاران و همفکران او در بنیاد امید حضور دارند از این رو این سیاستمدار اصلاح طلب باز همچون انتخابات ریاست جمهوری نمی تواند لبیک اصلاح طلبان را از آن خود کند چرا که از هم اکنون آشفتگی و چند دستگی در این جریان دیده می شود، جریانی که از یک طرف بر نقش آفرینی شورای مشورتی خاتمی در انتخابات مجلس تاکید می کند و عده ای در همین جریان از تشکیل شورای مشورتی توسط برخی از چهره های اصلاح سخن می گویند و برخی دیگر تحت عنوان و نام "امید" فعالیت می کنند به همین جهت به نظر می رسد خواب عارف در جهت محوریت او در انتخابات مجلس تعبیر نخواهد شد.

نظر شما