شناسهٔ خبر: 62369 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دهقان :

قوه قضائیه بدون اعتنا به فشارها به همه اتهامات مهدی هاشمی رسیدگی کند

محمد دهقان عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه قاضی مربوط به پرونده مهدی هاشمی باید بدون توجه به سفارشات و فشارها به پرونده رسیدگی کند، گفت:‌ قوه قضاییه نباید هیچ ملاحظه‌ای نسبت به آقای مهدی هاشمی و وابستگان او داشته باشد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی  با اشاره به برگزاری اولین جلسه دادگاه مهدی هاشمی، اظهار داشت: پرونده مهدی هاشمی سال‌های طولانی است که در محافل آگاه سیاسی و اقتصادی سر زبان‌هاست، از پرونده «استات اویل» گرفته یا پرونده «کرسنت» و «پرونده‌های نفتی» دیگر تا «پرونده فتنه ۸۸» و حتی برخی مسائل راجع به «دانشگاه آزاد» و اتفاقاتی که در این دانشگاه افتاده و «اتهامات احتمالی که متوجه مهدی هاشمی در انتخابات سال ۸۸ در استفاه از دانشگاه آزاد» بوده است.

وی افزود: تاکنون بارها این موضوعات در رسانه‌ها مطرح شده و قوه قضاییه نیز به عنوان مسئول عدلیه و تحقق عدالت در جامعه تاکنون نسبت به تعیین‌تکلیف این موضوع اقدام نکرده است با وجود آنکه این اتهامات نسبت به آقای مهدی هاشمی مطرح بوده و قوه قضاییه نیز بر وجود این اتهامات اذعان داشته است، ولی تاکنون این موضوع نه در درون قوه قضاییه حل شده و نه پاسخ مناسبی به افکار عمومی در این زمینه داده شده است.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: هم‌اکنون بعد از گذشت سال‌های طولانی، به پرونده آقای مهدی هاشمی رسیدگی می‌شود که اولاً باید این موضوع را به فال نیک گرفت و امیدوار بود که قوه قضاییه این بار موضوع پرونده مهدی هاشمی را مورد رسیدگی قرار می‌دهد، ثانیاً به نظر می‌رسد این اقدام به یک اراده محکم و جدی در قوه قضاییه نیاز دارد.

وی همچنین تصریح کرد:‌ در پرونده‌هایی که وابسته به جریان قدرت هستند و از طرفی نیز بالاخره جریان‌های ثروتمند از جریان قدرتمند حمایت می‌کنند، در این شرایط قوه قضاییه باید چنین پرونده‌هایی را به قضات شجاع و مقاوم بسپارد، بایستی این پرونده‌ها به قضات ویژه‌ای سپرده شوند که آنان بتوانند موضوع را کاملاً عادلانه و بدون توجه به جوسازی‌ها، فشارها و توصیه‌ها مورد رسیدگی قرار دهند.

دهقان تأکید کرد: به نظرم قوه قضاییه یک وظیفه کلیدی در این زمینه بر عهده دارد تا یک بار دیگر جایگاه مستقل خودش را در افکار عمومی نشان دهد.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه باید در جریان رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی، خدا و قانون را مقابل چشمان خود ببیند و کاملاً عادلانه به این موضوع رسیدگی کند، خاطرنشان کرد: قاضی مربوط به پرونده مهدی هاشمی باید بدون توجه به توصیه‌ها، سفارشات، فشارها و امثالهم به این پرونده رسیدگی کند، البته قاضی نباید به نظرات افرادی که تمایل دارند حتماً مهدی هاشمی محکوم شود نیز توجه کند، این افراد حتی ممکن است جوسازی‌های سیاسی را علیه مهدی هاشمی به وجود آورند، قاضی واقعاً باید خدا و قانون و پرونده را در جریان رسیدگی مدنظر قرار دهد تا حکم دقیق صادر کند.

دهقان تأکید کرد: هر چند قاضی نباید به افکار عمومی کاری داشته باشد و باید قانون مورد توجه قرار گیرد، اما در هر صورت با توجه به طولانی شدن پرونده‌های مربوط به مهدی هاشمی، خود به خود افکار عمومی تردید دارند که قوه قضاییه بتواند به پرونده او با درایت، اراده و جدیت و نیز با توجه به عدالت رسیدگی کند.

این عضو هیأت رئیسه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مقداری در زمینه پرونده مهدی هاشمی، جایگاه قوه قضاییه ضربه خورده است، لذا به نظر می‌رسد این قوه نباید هیچ ملاحظه‌ای نسبت به آقای مهدی هاشمی و وابستگان او داشته باشد، البته از وابستگان مهدی هاشمی و افراد برجسته‌ای که درون نظام هستند، نیز انتظار می‌رود خود آنان پیش‌قدم شوند و از قوه قضاییه بخواهند طبق قانون پرونده مهدی هاشمی را مورد رسیدگی قرار دهد، البته کسی نباید به خاطر مصالح سیاسی در این پرونده اعمال نفوذ کند تا خدایی ناکرده به جایگاه نظام و قوه قضاییه بیش از این ضربه وارد نشود.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۵-۱۳ ۱۳:۲۴پور حبیب 0 1

    بنام خدا  سلام     قانون برای همه یکسان است ومحاکمه و مجازات وکیفر وتبرئه باید برای مردم عادلانه باشد.و همه باید در برابر قانون ورای صادره بنفع ویا ضرر سر تعظیم فرود اورند . چشم پوشی از اموال بیت المال بصلاح هیچکس نمیباشد.باتشکر
                                

نظر شما