شناسهٔ خبر: 44213 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

اعتدالیون فصلی از دیروز تا امروز

مرجع تقلید سبز ها : ما باید بمب اتمی داشته باشیم !

مرجع تقلید سبز در چند ماه گذشته استفاده از واژه اعتدال و دشمنی با افراط رو به فزونی گذاشته ولی کسی از خود نمی پرسد مدعیان اعتدال که امروز از آن سخن می گویند و مخالفان خود را افراطی می نامند زمانی خود چگونه می اندیشیده اند .

نماینده - در چند ماه گذشته استفاده از واژه اعتدال و دشمنی با افراط رو به فزونی گذاشته ولی کسی از خود نمی پرسد مدعیان اعتدال که امروز از آن سخن می گویند و مخالفان خود را افراطی می نامند زمانی خود چگونه می اندیشیده اند .مرجع تقلید سبز

یکی از مواردی که این روزها از سوی "اعتدالیون فصلی" مطرح می شود موضوع انرژی هسته ای است ، این افراد می گویند باید همزمان با سانتریفیوژها چرخ اقتصاد کشور نیز بچرخد و با این کلام عقب نشینی در برنامه های هسته ای کشور را تجویز می کنند.

فارغ از این که این کلام تا چه اندازه صحت دارد یا نه، نقبی به تاریخ می زنیم تا بدانیم افراد شاخصی که همواره از اعتدال سخن می گویند خود در این زمینه چگونه می اندیشیده اند!

به عنوان نمونه اواخر دهه ۹۰ میلادی و به دنبال آزمایشات هسته ای پاکستان، دولت هاشمي با ارسال تبريك براي دولت این کشور از بمب اتمي پاکستان به نام بمب اتمي اسلامي ياد كرد!

نمونه دوم را از سخنان آیت الله منتظری مرجع تقلید سبزها ذکر می کنیم که خود گویای بسیاری از مسائل است .

توجه کنید :

آیت الله منتظری دوم آبان ماه سال ۵۸در مصاحبه مفصل با روزنامه کیهان می گوید :  اگر ما بخواهیم مطابق آیه‌ی شریفه عمل کنیم بایستی که با بالاترین وسیله مثل فانتوم در اختیار مسلمانان باشد نه‌اینکه بر روی پیاده نظام تکیه شود پیاده نظام امروز چه کار می‌تواند بکند اما آنچه که مسلم است این است که باید مسلمانان مجهز باشند و به مدرن‌ترین وسایل جنگی در مقابل دشمنان نه‌اینکه گردنمان را کج کنیم در مقابل آمریکا. راست بایستیم سعی کنیم خود ارتش ایران و جوانهایی که فکر و ذوق دارند آنها را تشویقشان کنیم.

آیت‌الله منتظری ادامه می دهد :  این خیلی حرف غلطی است که نه خیر ما نباید بمب اتمی‌اختراع کنیم و فقط باید در اختیار آمریکا و شوروی باشد آنوقت پاکستان که الان صحبتش است که اختراع کند می‌گویند چرا؟ چرا شوروی و آمریکا داشته باشند و پاکستان نداشته باشد؟ بله بمب بد چیزی است اما وقتی که دشمن دارد ما مسلمانان باید بهترش را داشته باشیم تا آنها به ما ضربه نزنند.

وی در این مصاحبه می گوید : بر جوانان ایرانی که قطعاً در هوش از آمریکا و شوروی باهوش‌ترند، اگر دولت تشویقشان کند اگر دست استعمار بگذارد اختراعات می‌تواند داشته باشند می‌توانند بمب اتمی ‌بسازند و تا مادامی‌که آنها بمب اتمی ‌می‌سازند ما باید بمب اتمی ‌بسازیم البته هر وقت جهان صلح‌آمیز شد و آنها دست از اختراعات شیطانیشان برداشتند آنوقت ما البته باید پولمان را صرف آن جور اختراعات نکنیم.

آیت الله منتظری تاکید می کند : اما این خود یک امر شیطانی است که آنها می‌گویند: که آنها بهترین بمب را بسازند اما ما نه. سراغ بمب اتمی ‌نرویم و از تفنگ پوسیده‌هایی که اساساً قابل استفاده نیست ما فقط همان را داشته باشیم این یک شیطنت است و آنها می‌خواهند که ما همیشه عقب باشیم تا آنها بتوانند تو سرمان بزنند.

از تاریخ عبور می کنیم و به اواسط دهه ۸۰ شمسی می رسیم !

ایت الله منتظری چند ماه پیش از وفات در پاسخ به محسن کدیور یکی از شاگردانش در مورد انرژی هسته ای فتوا می دهد که هزینه گذاری برای تولید سلاح هسته ای حرام است .

کدیور یکی از شاگردان آیت الله منتظری در نامه ای از او در بارۀ سلاح های هسته ای نظر خواسته و آیت الله منتظری صریحاً پاسخ می دهد که تولید و به کارگیری سلاح هسته ای باید ممنوع باشد، زیرا موجب اسراف و در عین حال تهدید کشورهای دیگر است.آیت الله منتظری در ادامه پاسخ خود با اشاره به خطر «تیرگی روابط» می نویسد :«اگر‏ ‏کشورى خاص در جهت سرمایه گذارى، تولید، نگهدارى و به کارگیرى انرژى‏ ‏هسته اى در فناورى تسلیحاتى و ساخت سلاح هاى کشتار جمعى گام‏ ‏بردارد، نه تنها مرتکب اسراف در ذخائر ملى خود شده بلکه موجب تهدید‏ ‏براى کشورهاى دیگر و در نتیجه بى اعتمادى آنها گردیده و بسا موجب‏ ‏تیرگى روابط شود.»( رک فتوای آیت الله منتظری درباره سرمایه گزاری و بکارگیری انرژی هسته ای درفناوری تسلیحاتی  ، جرس ، ۲۳مهر ۸۸ )

از سال ۵۸ تا سال ۸۸ ، ۳۰ سال فاصله است و در این ۳۰ سال بسیاری از افراط به اعتدال رسیده اند و شاید فردا روزی در بر روی پاشنه ای دیگر بچرخد ولی تدریس اعتدال از سوی کسانی که یک روز نماد افراط بوده اند اندکی ذائقه ها را آزار می دهد ...

برچسب‌ها:

نظر شما