شناسهٔ خبر: 48394 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ

با مدعیان اعتدال / 7

مجید انصاری : اصلاح طلبِ دگر اندیش هم داریم

مجید انصاری مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز و معاون پارلمانی رئیس جمهور این روزها وظیفه دارد تا حافظ منافع دولت در مجلس باشد مجلسی که با رویکرد اصولگرایانه مخالف مواضع غیراصولی برخی وزرا و دولتی ها بوده و به گفته برخی دولت تدبیر و امید را به ستوه آورده است !

نماینده - مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز و معاون پارلمانی رئیس جمهور این روزها وظیفه دارد تا حافظ منافع دولت در مجلس باشد مجلسی که با رویکرد اصولگرایانه مخالف مواضع غیراصولی برخی وزرا و دولتی ها بوده و به گفته برخی دولت تدبیر و امید را به ستوه آورده است !

از این نکته که بگذریم نگاهی به عضویت مجید انصاری در مجمع روحانیون مبارز به عنوان یکی از احزاب و تشکل های ضد انقلاب که در فتنه آمریکایی سال ۸۸ نقشی بسزا داشت نشان از عمق دوری این فرد از ادعای اعتدال دارد ولی در این نوشتار خواهیم کوشید برخی مواضع دهه ۶۰ انصاری را مرور کنیم تا مشخص شود حامیان رابطه با آمریکا و ...دیروز چگونه می اندیشیدند.

تضعیف جمهوری اسلامی زشت ترین منکرات

به عنوان یک نمونه کوچک می توان به نظر انصاری در زمینه عزل آیت الله منتظری از قائم مقامی رهبری اشاره کرد .

گردش روزگار بیشتر از آنکه چهره ی ظاهری سیاسیون را تغییر دهد موجب تغییرات شگرف در مواضع سیاسی اجتماعی و حتی اعتقادی برخی این افراد می شود.

وی آن روزها نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و رئیس مجمع حزب الله مجلس بوده است.

انصاری در گفت و گویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی دیدگاه‌های خود در رابطه با سخنان و تحریکات آیت الله منتظری در ارتباط با موضوع ولایت فقیه در سال ۷۶ را این گونه تشریح کرده بود .

«این مسئله جدی و از جهات عدیده‌ای قابل تامل است. اولاً ایشان برخلاف اصول صریح و متعدد قانون اساسی که میثاق ملی و مظهر اراده و رای قاطع ملت ایران است به تفسیر غلط و نادرست از ولی فقیه و شرایط و اختیارات ولی فقیه پرداخته و به گونه‌ای تحریک آمیز مخاطبان خود را علیه این جایگاه رفیع و ولی فقیه منتخب خبرگان ملت مورد خطاب قرار داده است و معلوم نیست که چه نتیجه‌ای از این گونه برخورد با مسئله ولایت فقیه مدنظر داشته است.»

وی ادامه داد : «ثانیاً ایشان برخلاف مبانی روشن و آشکار فقهی حضرت امام و برخلاف نظریات فقهی و نوشتارها و گفته‌ها وسابقه عملکرد خود در دوران قائم مقامی رهبری، ولایت فقیه را در حد ناظر فاقد اختیار معرفی کرده است و سوم این که اظهارات غیرمسئولانه و توصیه‌های غیرعملی و اختلاف برانگیز ایشان موجب تضعیف دولت کریمه حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای خاتمی که منتخب اکثریت قاطع ملت ایران است، می شود و عملاً به سنگ اندازی و مشکل تراشی در مسیر راه دولت جدید همت گماشته است.»

وی در ادامه گفته بود : از همه مهمتر اینکه برخلاف نصیحت و وصیت امام راحل (س) در نامه ششم فروردین ۶۸، ایشان همچنان با تاثیرپذیری از اطرافیان ناصالح خود به مشکل تراشی علیه نظام پرداخته و در قالب نصیحت و امر به معروف و نهی از منکر به زشت ترین منکرات که تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی است، پرداخته است.

انصاری نزدیک ۱۶ سال پیش درباره چرایی عزل منتظری از قائم مقامی رهبری گفته بود : مردم وفادار و شریف ایران که همواره پیروی از آرمان‌های امام برایشان به معنای اطاعت از امام زمان (عج الله) مطرح است، فراموش نخواهند کرد که عملکرد غیرقابل توجیه منتظری در یکی دو سال آخر عمر امام آن چنان فشار روحی بر امام وارد ساخت که امام با چشمی خونبار و کمری شکسته آرزوی مرگ کردند و اقدامات وی را در راستای خدمت به لیبرال ها و منافقین ارزیابی فرمودند. رک همشهری ۲/۹/۷۶ و روزنامه کارگر،۰۲/۰۹/۱۳۷۶

این اظهارات شاید امروز و با گذشت نزدیک به ۴ سال از وفات آیت الله منتظری محلی از اعراب نداشته باشد ولی این سخن که انصاری تضعیف جمهوری اسلامی را از زشت ترین منکرات می شمارد با عضویت او در یک تشکل ضد انقلاب که در سابقه آن دعوت مردم به قیام علیه جمهوری اسلامی وجود دارد محل سوال و شبهه است .

اصلاح طلب ضد انقلاب هم داریم !

مجید انصاری زمانی که کاندیدای دور هشتم مجلس شورای اسلامی بود در ادعایی عجیب گفته بود : چنان چه اصولگرایان یک دست نیستند اصلاح طلبان نیز همین گونه اند !              

انصاري مدعی شده بود :  امروز هر كس مي‌تواند ادعاي اصولگرايي كند، اما همانطور كه در جريان اصلاح‌طلبي از طرفدار خط امام و انديشه ولايت فقيه تا افراد دگرانديش وجود دارند در جريان اصولگرايي نيز نيروهاي معتقد به نظام انقلاب در كنار نيروهاي معتقد به انديشه طالباني وانجمن حجتيه كنار يكديگر قرار گرفتند!!!

کسانی که با اندیشه ها و جریانات سیاسی موجود در ایران اسلامی آشنا هستند می توانند این تز مجید انصاری را به بررسی بنشینند و اندکی فکر کنند که چگونه فردی که معتقد به جدایی دین از سیاست است می تواند در زمره تشکلی قرار گیرد که زیر بنایی ترین اصل آن ارتباط دیانت با سیاست و تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت به رهبری ولایت فقیه است .

از سوی دیگر کسانی باید از اندیشه طالبانی توبه کنند که سابقه انتشار بیانیه در حمایت از طالبان را در پرونده خود دارند .

بگذاریم و بگذریم ...!

مجید انصاری همچنین در این مصاحبه گفته بود : ‌اصلاح طلبان معتقد به خط امام و نظام مقدس جمهوري اسلامي مصلحت انديشي رهبري را قبول دارند و اگر رهبري نظام فرمان دهند اجرا خواهيم كرد.

وي با تاكيد بر اينكه بايد مسيرهاي قانوني طي شود و نبايد به سياست‌هاي جاري از طريق مجاري غيرقانوني همچون تحصن و تجمع اعتراض كرد می گوید : اظهارنظر و عملكرد يك فرد و يا تعداد معدودي را نمي‌توان به حساب يك جريان گذاشت. رک مناظره علیرضا زاکانی با مجید انصاری ، خبرگزاری فارس ، ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷

این ادعا در حالی است که مجید انصاری و تشکلی که وی عضو آن است یعنی مجمع روحانیون مبارز در حوادث بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری با انتشار چندین بیانیه و تحریک مردم برای اغتشاشات خیابانی به صورتی علنی در مقابل دستورات صریح رهبر معظم انقلاب موضع گیری کردند .

مردم ولایتمدار ایران اسلامی چگونه این اظهارات را با توجه به سابقه سیاه موجود می توانند باور کنند زمانی که می بینند درست یک روز بعد از بیانات رهبر عزیز انقلاب مجمع روحانیون در دعوتی علنی مردم را به شورش های خیابانی دعوت می کند ؟!

و اما آشتی با شیطان بزرگ !

هر چند انصاری امروز و با گذشت زمان در زمره مخالفان «دشمنی با آمریکا» و شعار اصولی «مرگ بر آمریکا» قرار دارد ولی اواسط دهه ۶۰ او نظر دیگری داشت.

نام گذاری سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی را می‌توان از جمله روزهای برجسته در تاریخ جمهوری اسلامی دانست.

روز ۵ آبان سال ۱۳۶۷ روزی بود که مجلس سوم شورای اسلامی سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی تصویب کرد تا از آن به بعد نام آمریکا به عنوان نماد استکبار جهانی در تقویم ایرانیان نقش ببندد.

این جلسه‌ به ریاست آیت الله هاشمی و هشت روز قبل از ۱۳ آبان ۱۳۶۷ تشکیل شد تا به رأی و نظر نمایندگان مجلس برسد.

مجید انصاری که اکنون معاون امور مجلس ریاست جمهوری است و در آن زمان از نمایندگان دوره سوم مجلس شورای اسلامی بود به عنوان موافق این طرح به سخنرانی پرداخت و طرح نام‌گذاری ۱۳ آبان به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی را به صورت مشروح توضیح داد.

وی در این سخنرانی با بیان اینکه روز ۱۳آبان دو مناسبت بزرگ ملی و اسلامی و انقلابی را در خود جای داده است، گفته است: تبعید حضرت امام و تسخیر لانه جاسوسی به عنوان دو اتفاق بزرگ در ۱۳ آبان ماه است، و طرحی که بوسیله ۱۱۵ نفر از نمایندگان مجلس ارائه گردیده است عبارت است از اینکه این روز را به عنوان روز ملی مردم ایران تحت عنوان «روز مبارزه با استکبار جهانی» تصویب بکنیم.

وی در ادامه تاکید می‌کند: نفس اعلان این مطلب از سوی مجلس نشانگر اهمیتی است که مجلس و نمایندگان و عصاره ملت به این موضوع مهم میدهد بالطبع اثراتی وسیع و بزرگی در با شکوه‌تر برگزار کردن مراسم ۱۳ آبان در صحن سیاست جهانی خواهد داشت.

مجید انصاری با بیان اینکه باید قبل از ۱۳ آبان این طرح تصویب بشود، اظهار می‌کند: با توجه به اینکه امروز علیه انقلاب اسلامی به فوریت برنامه های تبلیغاتی وسیعی را استکبار جهانی خصوصاً آمریکا و کنگره آمریکا تدارک دیده و همین هفته گذشته در کنگره آمریکا با کمال وقاحت و بی شرمی ، روز خباثت و جنایت تروریست‌های آدمکش منافق را به عنوان روز حمایت از آنها تصویب کرده‌اند و تعجب آور است که حکومت جلاد و جبار ریگان که داعیه مبارزه با تروریسم را در صحنه جهانی دارد و ادعا می کند بدترین و زشت ترین و خون آشام ترین تروریست‌های جهانی را که دستشان به خون هزارن نفر از امت حزب الله و بی گناه این مردم آلوده است و بمب گذاری هایشان در خیابانها و نمازجمعه ها هنوز در خاطر ملت ایران هست، در کنگره آمریکا آمده‌اند در دفاع از این تروریستها روز ۳۰ خرداد را به عنوان روز حمایت از این ها تصویب کرده اند البته حرکت ما ربطی به اراجیف آمریکائی ها و اعضای کنگره آمریکا ندارد، ما می خواهیم روز ملی کشور خودمان را تعیین کنیم.

بعد از ایراد نطق نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجلس طرح را به رای و نظر نمایندگان گذاشت و نمایندگان این طرح را به تصویب رساندند.

و عجیب این که امروز هم هاشمی و هم مجید انصاری از سخنان و مواضع دیروز خود توبه کرده ! و پرچم دوستی با شیطان بزرگ را بر دست گرفته اند !

به هر حال آشنایی با نظرات مدعیان اعتدال و مرور این نظرات از دیروز تا امروز این حسن را دارد که ما بدانیم با چه کسانی روبرو هستیم ...کسانی که بر یک مدار نمی چرخند و همواره اندیشه ای را مبنای سیاست ورزی های خود قرار می دهند ...

نظر شما