شناسهٔ خبر: 41021 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

+ صوت

اخبار لحظه ای از جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی

رای اعتماد اخبار کامل جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی بهمراه صوت نطق ها در این گزارش قابل دریافت است.

رای اعتمادبه گزارش «نماینده» جلسه علنی یکشنبه ۵ آبان ماه مجلس شورای اسلامی به بررسی و رای اعتماد به سه وزیر باقیمانده کابینه یازدهم اختصاص دارد. در این جلسه بررسی و رای اعتماد به رضا فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم، رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان و علی اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستور کار است. اخبار لحظه ای و همراه با جزئیات کامل این جلسه را در ادامه بخوانید.

 

 

 

*****

نتایج شمارش آرای سه وزیر پیشنهادی

 

علی اصغر فانی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با ۱۸۵ رای موافق نمایندگان، به عنوان وزیر آموزش و پرورش منصوب شد.

رضا فرجی دانا وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ۱۵۹ رای موافق نمایندگان، به عنوان وزیر علوم منصوب شد.

رضا صالحی امیری با ۱۴۱ رای مخالف نمایندگان از تصدی وزارت ورزش و جوانان بازماند.

 

نام

مجموع

موافق

مخالف

ممتنع

نتیجه

علی اصغر فانی

۲۶۲

۱۸۵

۵۳

۲۴

+

رضا فرجی دانا

۲۶۱

۱۵۹

۷۰

۳۲

+

رضا صالحی امیری

۲۶۱

۱۰۷

۱۴۱

۱۳

-

 

 

*****

مشروح اخبار جلسه علنی بعد از ظهر

 

احمد توکلی 6۱۶:۳۵ احمد توکلی در تذکری با اشاره به نطق دفاعیه صالحی امیری گفت: ایشان اهانتی به من و چند نماینده روا داشته اند و گفته اند جریانی می خواهد من را بزند. با واکنش نمایندگان به تذکر توکلی لاریجانی با اشاره به فرا رسیدن زمان رای گیری فضا را برای تذکر مناسب ندانست.

 

 

۱۶:۳۰ با پایان نطق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، روند رای گیری برای سه وزیر پیشنهادی آغاز شد.

 

رضا صالحی امیری 6۱۶:۰۷ رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان برای دفاع از خود پشت تریبون قرار گرفت. وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به شبهه مطرح شده در مورد فعالیت‌هایش در زمان مدیرکلی اطلاعات خوزستان تصریح کرد: درباره خوزستان نمی‌توانم مسائلی را بگویم و مطرح کنم که چه اتفاقاتی افتاد اما به خدا من سبب جاری شدن نفت بعد از انفجارها بودم و حالا باید برای خدماتم پاسخگو باشم.

برای مطالعه مشروح صحبت های صالحی امیری و دریافت فایل صوتی نطق وی به اینجا مراجعه کنید.

 

۱۶:۰۵ نادران در تذکری با اشاره به نطق آشوری گفت: من نامه ای را خواندم که همه در جریان هستند و در آن آمده آقای صالحی امیری توبیخ شود. متهم نبودن که در استعلامی که ذکر شد آمده به دلیل این است که در جریان بررسی در دادگاه نیستند و ربطی به اصل موضوع ندارد.

 

قاضی پور 6۱۶:۰۰ قاضی پور نماینده ارومیه با توجه به مسائل مطرح شده درباره وزیر پیشنهادی ورزش از رئیس مجلس خواست جلسه را غیرعلنی کند تا شبهات مطرح شده پاسخ داده شود. وی گفت: در غیر این صورت رای دادن به وزیر پیشنهادی امری دشوار خواهد بود و در آینده باعث بروز مشکلات می شود.

مشروح صحبت های قاضی پور را در اینجا بخوانید.

 

محمد آشوری 6۱۵:۴۵ محمد آشوری نماینده مردم بندرعباس برای دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان پشت تریبون قرار گرفت. نماینده مردم بندرعباس در مجلس با بیان اینکه مدیریت صالحی‌امیری استراتژیک است، در خصوص شبهات مطرح شده در مورد صالحی امیری گفت: باید به موارد مشخص و ثابت‌شده، استناد کرد.

برای مطالعه مشروح صحبت های آشوری و دریافت فایل صوتی نطق وی به اینجا مراجعه کنید.

 

 

الیاس نادران 6

۱۵:۳۵ الیاس نادران در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان پشت تریبون قرار گرفت. نادران در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به پرونده ها و جرایمی که درباره وی مطرح است اشاره کرد.

مشروح صحبت های نادران و فایل صوتی نطق وی در اینجا قابل دریافت است.

 

 

میرگلو بیات 6۱۵:۲۷ میرگلوی بیات نماینده مردم ساوه و زرندیه به عنوان مخالف بعدی وزیر پیشنهادی ورزش پشت تریبون قرار گرفت. نماینده مردم ساوه در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: ما نمی‌توانیم براساس کلی‌گویی‌ها به برنامه آقای صالحی استناد کنیم و رای اعتماد بدهیم.

برای مطالعه مشروح صحبت های بیات و دریافت فایل صوتی نطق وی به اینجا مراجعه کنید.

 

۱۵:۲۵  طبیب زاده در تذکری آیین نامه ای گفت: درباره نظر کمیسیون در خصوص فرجی دانا اشتباهی از سوی معاون پارلمانی وزیر پیشنهادی مطرح شده است. کمیسیون هیچ رای گیری درباره ایشان نداشته و برخی موافق بوده اند و برخی مخالف.

 

حمید رسایی 6۱۵:۱۷ رسایی در تذکر آیین نامه ای با استناد به ماده ۲۴ بند ۱۱ آیین نامه درباره عدم پخش مستقیم جلسه علنی گفت: خبرگزاری دولت اعلام کرده نظری دراین باره نداشته، صداو سیما هم اعلام کرد که به ما گفته اند پخش مستقیم نشود. باید مشخص شود که رسانه رسمی دولت راستگویان آیا دروغ می گوید یا مسئله دیگری است. رسایی افزود: رسانه ای اعلام کرده مجلس درباره جمع آوری بیلبوردهای عجیب از سطح شهر ورود کرده است. مجلس به رابطه با آمریکا خوشبین نیست. امروز اتحادیه اروپا هم به نتیجه ما رسیده و سفارتخانه های آمریکا در اروپا لانه جاسوسی خطاب می شود. چرا جمع آوری بیلبوردها را به اسم مجلس مطرح کرده اند؟ لاریجانی در پاسخ رسایی گفت: ارزیابی ما از پخش مستقیم جلسات در دفعه قبل مثبت بود. اما خود صداو سیما دستور جمع آوری تجهیزات را داد. هیئت رئیسه هم هیچ دخالتی در این زمینه نداشته است. درباره دخالت مجلس در جمع آوری بیلبوردها هم مجلس دخالتی نداشته است.

 

محمدقسیم عثمانی 6۱۵:۱۰ محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان به عنوان موافق بعدی برای دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش پشت تریبون قرار گرفت. نماینده مردم بوکان با بیان اینکه بیشتر مخالفان آقای صالحی دغدغه اختلاف سرانه ورزشی را ندارند، گفت: مافیا دست به دست هم داده اند تا نگذارند صالحی امیری وزیر ورزش شود.

برای مطالعه مشروح صحبت های عثمانی و دریافت فایل صوتی نطق وی به اینجا مراجعه کنید.

 

 

علی محمد احمدی 6۱۵:۰۰ علی محمد احمدی نماینده مردم دهلران به عنوان اولین موافق وزیر پیشنهادی ورزش برای نطق پشت تریبون قرار گرفت. نماینده مردم دهلران در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش گفت: مقوله‌های بسیاری در ورزش روز وجود دارد که باید رسیدگی شود و نباید توقع داشته باشیم وزیر ورزش دکترای ورزشی داشته باشد.

برای مطالعه مشروح صحبت های احمدی و دریافت فایل صوتی نطق وی به اینجا مراجعه کنید.

 

 

سیدباقر حسینی 6

۱۴:۴۵ سیدباقر حسینی نماینده مردم زابل و زهک به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان برای نطق پشت تریبون قرار گرفت. نماینده زابل و زهک در مجلس با انتقاد از حذف توجه به جوانان در وزارتخانه ورزش و جوانان، ‌گفت: صالحی‌امیری هیچ گونه سابقه مدیریت ورزشی ندارد و در برنامه‌های وی کلی‌گویی شده است. گفتنی است بسیاری از وقت نطق حسینی به مسائل کلی اختصاص یافت که این موجب اعتراض نمایندگان شد. 

برای مطالعه مشروح صحبت های حسینی و دریافت فایل صوتی نطق وی به اینجا مراجعه کنید.

 

رضا فرجی دانا 6۱۴:۲۰ جلسه علنی نوبت عصر مجلس، با نطق رضا فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم در دفاع از برنامه اش آغاز شد. فرجی دانا در دفاعیات خود گفت: دانشگاه برای آنکه بتواند حرکت علمی مستمر خود را ادامه دهد نیازمند فضایی امن، مساعد، اخلاق‌مدار و قانون‌مدار است.

برای مطالعه مشروح صحبت های وزیر پیشنهادی علوم و دریافت فایل صوتی نطق وی به اینجا مراجعه کنید.

 

 

*****

مشروح اخبار جلسه علنی صبح

 

۱۱:۵۴ با رای موافق نمایندگان مجلس، ادامه بررسی وزرای پیشنهادی به جلسه بعد از ظهر موکول شد. جلسه عصر مجلس راس ساعت ۱۴ آغاز می شود.

 

مهرداد لاهوتی 6۱۱:۴۵ مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم پشت تریبون قرار گرفت. لاهوتی در پاسخ به سخنان هروی گفت: آقای هروی از مشکلات و مسائل جاری وزارت علوم گفتند ولی آقای فرجی دانا تازه قرار است در صورت تأیید مجلس به این وزارتخانه بروند و قرار نیست مشکلات قبل را وی پاسخ دهد.

مشروح صحبت های لاهوتی و فایل صوتی نطق وی را در اینجا ببینید.

 

علی اکبر آقایی 6۱۱:۳۵ علی اکبر آقایی نماینده مردم سلماس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم پشت تریبون قرار گرفت. آقایی گفت: توجه ویژه به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها و اهداف اجرایی کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها، همگرایی و هدف‌مندی پژوهش‌ها در کشور تمرکززدایی در مدیریت آموزش عالی و افزایش سهم دانش و فناوری کشور به عنوان مهمترین اهداف آقای فرجی‌دانا است.

برای مطالعه مشروح صحبت های آقایی و دریافت فایل صوتی نطق وی به اینجا مراجعه کنید.

 

زهره طبیب زاده 6۱۱:۱۷ زهره طبیب زاده نماینده مردم تهران به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی علوم پشت تریبون قرار گرفت. طبیب زاده در نطق خود برنامه‌های فرجی دانا را ایده‌آلیستی خواند و اظهار داشت: این برنامه‌ها عملی و کاربردی نیست، ارائه این برنامه‌ها از سوی فرجی دانا نمایانگر عدم اشراف به امکانات و منابع کشور و منابع وزارت علوم است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس یادآور شد: با توجه به سوابق و گرایشات سیاسی فرجی دانا چه تضمینی وجود دارد که وقایع سال ۷۸ و ۸۸ بار دیگر در دانشگاه‌های تحت مسئولیت شما تکرار نشود و تحصن دانشجویی و اعتصاب‌ها برای برداشتن حصر از سران فتنه شکل نگیرد؟ اردوهای مختلط اعزامی به خارج از کشور با پول بیت‌المال برای مشاهده معماری کشورهای اروپایی که به سفرهای سیاحتی بیشتر شباهت داشت تا اردوهای علمی، چه تضمینی وجود دارد که بار دیگر از سر گرفته نشود و دل مقام معظم رهبری به درد نیاید که زبان به اعتراض نگشایند.

برای مطالعه مشروح صحبت های طبیب زاده و دریافت فایل صوتی نطق وی به اینجا مراجعه کنید.

 

محسن علیمردانی 6۱۱:۱۰ محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان به عنوان موافق وزارت فرجی دانا پشت تریبون قرار گرفت. نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تمجید از تجارب علمی و مدیریتی فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری متذکر شد: وی می‌تواند دغدغه‌های رهبری، دولت، ملت و مجلس را در زمینه مدیریت آموزش عالی تأمین نماید.

مشروح نطق علیمردانی و فایل صوتی آن را در اینجا ببینید.

 

محسن خانمحمدی 6۱۱:۰۰ محسن خانمحمدی نماینده مردم ابهر و خرمدره به عنوان اولین موافق وزیر پیشنهادی علوم پشت تریبون قرار گرفت. نماینده مردم ابهر و خرمدره در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: هدفمند‌کردن توسعه ملی کشور، کاربردی کردن علم، بازنگری متون درسی، توجه به آمایش منطقه‌ای و استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله برنامه‌های کاربردی و بسیار مهم فرجی‌دانا است.

برای مطالعه مشروح صحبت های خانمحمدی و دریافت فایل صوتی نطق وی به اینجا مراجعه کنید.

 

جواد هروی 6۱۰:۴۴ جواد هروی نماینده مردم قائنات به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی علوم پشت تریبون قرار گرفت. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: آیا رضا فرجی دانا توانایی به دست گرفتن سکان وزارت علوم را دارد؟ آیا آشنایی وی با آموزش عالی به نحوی است که بتواند از پس این مسئولیت بر بیاید؟ آیا وزیر پیشنهادی علوم از ترکیب هیئت امنای دانشگاه‌های غیرانتفاعی یا دانشگاه آزاد اطلاعی دارد؟ آیا وی با چند سال ریاست در یک دانشگاه اطلاع دقیقی از دانشگاه‌های کشور دارد؟ آیا آقای فرجی دانا توانایی دنبال کردن تحول در علوم انسانی را دارد؟

برای مطالعه مشروح صحبت های هروی و دریافت فایل صوتی نطق وی به اینجا مراجعه کنید.

 

علی اصغر فانی 6

۱۰:۲۷ علی اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای دفاع از برنامه های خود پشت تریبون قرار گرفت. فانی گفت: آموزش و پرورش باید به سمت یادگیری خلاق، ایجاد عادات اجتماعی مناسب و آموزش مهارت حرکت کند.

برای مطالعه مشروح صحبت های فانی و دریافت فایل صوتی نطق وی به اینجا مراجعه کنید.

 

باقری بناب 6۱۰:۲۰ رضا باقری بناب نماینده مردم بناب به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پشت تریبون قرار گرفت. نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: فانی از بدنه آموزش و پرورش است و در طرح‌های زیادی در این وزارت‌خانه طی سال‌های گذشته نقش اساسی داشته است.

مشروح صحبت های باقری را در اینجا بخوانید.

 

غلامرضا اسداللهی 6۱۰:۱۰ غلامرضا اسداللهی نماینده مردم تربت جام به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پشت تریبون قرار گرفت. نماینده مردم تربت جام در مجلس گفت: در وصف برنامه‌های آقای فانی همین بس که معاونت نظارت مجلس اکثر برنامه‌های ارائه شده وی را منطبق با اسناد بالادستی و برنامه پنجم توسعه دانسته است.

برای مطالعه مشروح صحبت های اسداللهی و دریافت فایل صوتی سخنان وی به اینجا مراجعه کنید.

 

 

حسین طلا 6۰۹:۵۷ حسین طلا به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پشت تریبون قرار گرفت. وی با بیان اینکه صحبت های من سوالاتی است که در حوزه آموزش و پرورش نیاز به پاسخ دارد، تصریح کرد قصد مخالفت با شخص آقای فانی را ندارم. طلا از وزیر پیشنهادی خواست نظر خود را درباره سند تحول آموزش و رورش به صورت شفاف بیان کند. طلا با اشاره به هزینه های فته ۸۸ برای نظام گفت: انتظار این است که فتنه گران در این وزارتخانه حضور پیدا نکنند.

مشروح صحبت های طلا و فایل صوتی نطق وی را از اینجا دریافت کنید.

 

امیرعباس سلطانی 6۰۹:۵۲ امیرعباس سلطانی نماینده بروجن به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پشت تریبون قرار گرفت. نماینده مردم بروجن در خانه ملت گفت: افزایش کارآیی و اثربخشی سازمان آموزش و پرورش با بهره‌گیری از مدیران مجرب در فرآیند‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از ویژگی‌های قابل ذکر وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است.

مشروح صحبت های سلطانی را در اینجا بخوانید.

 

عزیزی فارسانی 6۰۹:۴۱ عزیزی فارسانی نماینده مردم فارسان به عنوان اولین موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پشت تریبون قرار گرفت. وی با بیان اینکه برنامه‌های آموزش و پرورش در اسناد بالادستی کاملا مشخص شده است، گفت: دلیل اجرایی نشدن این برنامه‌ها نبود نقشه راه است که برنامه فانی دقیقا به صورت قطب‌نما از این نقشه راه برخوردار است.

برای مطالعه مشروح صحبت های عزیزی فارسانی و دریافت فایل صوتی نطق وی به اینجا مراجعه کنید.

 

 

عبدالرضا عزیزی 6۰۹:۳۵ عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان به عنوان دومین مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، با استفاده از قسمتی از وقت ایرانپور به نطق پرداخت. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در نطق خود از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خواست تا برنامه‌های خود برای حل مشکلات معلمان حق‌التدریس را تشریح کند.

مشروح صحبت های عزیزی را در اینجا بخوانید.

 

علی ایرانپور 6۰۹:۲۶ علی ایرانپور نماینده مبارکه به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای نطق پشت تریبون قرار گرفت. وی جزئی‌نگری در برنامه‌های علی اصغر فانی را یکی از دلایل مخالفت خود عنوان کرد.

برای مطالعه مشروح صحبت های ایرانپور و دریافت فایل صوتی نطق وی به اینجا مراجعه کنید.

 

قاسم جعفری 6۰۹:۲۴ قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در تذکری نسبت به قسمتی از سخنان رئیس جمهور در دفاع از سه وزیر پیشنهادی انتقاد کرد و گفت: چرا مدام بر این نکته اصرار می‌شود که گویا شرایط نظام، دولت و ملت شرایط خاصی است و این سخنان به طور طبیعی یاس و ناامیدی را در جامعه تزریق می‌کند.

مشروح تذکر جعفری را در اینجا بخوانید.

 

مهدی کوچک زاده 6۰۹:۲۰ کوچک زاده در تذکری با اشاره به سخنان رئیس جمهور مبنی بر تغییر نظر نمایندگان، آن را توهین به نمایندگان دانست. وی مخالفت نمایندگان با صحبت هایش را نیز دلیلی بر وکیل الدوله بودن آنان دانست. کوچک زاده گفت چرا هیئت رئیسه و رئیس جمهور از پخش زنده جلسه علنی از سیمای جمهوری اسلامی ممانعت کرده است؟ لاریجانی در پاسخ به کوچک زاده گفت: رئیس جمهور درباره پخش زنده جلسه با من صحبتی نکرده و صدا و سیما خودش تصمیم به عدم پخش گرفته و ربطی به ما ندارد. صحبت های رئیس جمهور هم مبنی به ثابت بودن سیاست ها بود و ربطی به مجلس ندارد. مشروح صحبت های کوچک زاده را در اینجا بخوانید.

 

۰۹:۱۸ پیر مؤذن در اخطار اصل قانون اساسی، از رئیس مجلس خواست بر اساس بند ۵ ماده ۲۴ آیین نامه از توزیع شب نامه علیه وزرای پیشنهادی جلوگیری کند.

 

۰۹:۱۵ با پایان صحبت های رئیس جمهور، نوبت به بررسی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رسید.

 

حسن روحانی 6

۰۸:۱۵ دکتر حسن روحانی رئیس جمهور برای دفاع از وزرای پیشنهادی پشت تریبون مجلس قرار گرفت. روحانی در بخشی از صحبت هایش ضمن تشکر ویژه از دکتر توفیقی گفت: ایشان برنامه های دولت را در وزارت علوم اجرا کرد اما شرایط خاص کشور مانع معرفی وی شد. که ایشان هم نجیبانه این مسئله را پذیرفت.

مشروح صحبت های رئیس جمهور در دفاع از سه وزیر پیشنهادی را در اینجا بخوانید.

 

۰۸:۰۰ آغاز جلسه علنی یکشنبه ۵ آبان مجلس شورای اسلامی

نظر شما