شناسهٔ خبر: 170215 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عضو فراکسیون ورزش مجلس به مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای:

مجلس برای ساماندهی به ورزش زورخانه‌ای وارد گود شد

راستینه عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون فرهنگی با برگزاری جلساتی با حضور مسئولان و متولیان ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای درصدد ارائه راهکارهایی را برای ترویج این ورزش آیینی و سنتی هستند.

به گزارش «نماینده» احمد راستینه هفشجانی در مورد ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای گفت: روز ۱۷ شوال سالروز نبرد حماسی و عادلانه امام علی (ع) با عمر بن عدود در جنگ خیبر در گاه شمار رسمی کشور به نام روز «فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای» نامگذاری شده‌است. امروز فرصت مناسبی برای پرداختن به فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای است.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی افزود: ورزش باستانی زورخانه‌ای، تنها یک رشته ورزشی نیست بلکه یک فرهنگ غنی است که با گذشت، جوانمردی و ایثار عجین شده‌ است. این ورزش با تاریخ و فرهنگ کشور ما به طور کامل آمیخته شده و سرشار از مضامین اعتقادی و ترویج روحیه پهلوانی است که باید بیش از گذشته به توسعه آن اهتمام ورزیم.

بی مهری به منش پهلوانی 

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: در طول چند سال اخیر ورزش سنتی پهلوانی و زورخانه‌ای می‌توانست به عنوان یکی از بهترین رشته‌های ورزشی ما محسوب شود اما متاسفانه به دلیل عدم تمرکز و توجه به ظرفیت غنی آن در راس توجه مسئولان ورزشی قرار نگرفته است. اخیرا با برنامه‌هایی که در جهت حمایت از ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در نظر گرفته شده است٬ شاهد تغییراتی در مجموعه ورزش زورخانه‌ای هستیم که بدون شک با حمایت وزارتخانه ورزش و جوانان و همه فعالان دستگاه‌های مختلف این ورزش به جایگاه اصلی خود نزدیک می‌شود.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از وظایف اصلی دستگاه‌های متولی در حوزه ورزش ترویج فرهنگ پهلوانی و جوانمردی در کشور است که این ورزش می‌تواند با مجموعه برنامه‌های خود اهدافی را طراحی کند که در این مسیر نقش پررنگی داشته باشند. مجموعه نظام آموزشی از مدارس گرفته تا دانشگاه‌ها و حتی باشگاه‌های ورزشی باید ترویج ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی را در راس اقدامات خود قرار دهند.

راستیه یادآور شد: اگر در ستاد مرکزی ورزش زورخانه‌ای وظایف و مسئولیت دستگاه‌های مختلف را یادآوری کنیم و همچنین کمیسیون فرهنگی با برگزاری جلساتی با حضور مسئولان و متولیان ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای درصدد ارائه راهکارهایی را برای ترویج این ورزش آیینی و سنتی هستند. تلاش ما بر این است که قهرمانان و پیشکسوتان این رشته ورزشی جدی گرفته شوند و نسبت ترویج این ورزش آیینی و سنتی با نمایندگان مختلف و تمام دستگاه‌هایی که نقشی در ترویج این فرهنگ دارند٬ رایزنی‌هایی صورت بپذیرد و بدون شک کمیسیون فرهنگی مجلس پیگیری‌هایی را انجام می‌دهند.

راستینه یادآور شد: در طول سالیان متمادی سیاست زدگی بر پیکره ورزش حاکم بوده است و متاسفانه ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای از این سیاست زدگی در امان نبوده و تا زمانی که به ورزش و فرهنگ دچار سیاست زدگی باشد٬ گاهی به دست فراموشی سپرده می شود.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های متولی از وزارت ورزش و جوانان گرفته تا امور خارجه باید وظایف خود را به درستی انجام دهند تا ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای را در سفارت تمام کشورهای دنیا معرفی کنند. اگر کوتاهی در این راستا شکل بگیرد٬ ما این فرصت را از دست می‌دهیم و مطمئنا زمینه بهره برداری سایر کشورها را مهیا می‌کنیم.

پایان پیام/

نظر شما