شناسهٔ خبر: 135004 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ترامپ: آمریکا به‌تنهایی علیه کره‌شمالی اقدام می‌کند

ترامپ43 رئیس‌جمهوری آمریکا می‎گوید کشورش معضل تهدید هسته‎ای کره شمالی را با کمک چین و یا بدون آن حل خواهد کرد.

به گزارش «نماینده» «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا چند روز پیش از دیدار برنامه‌ریزی‌شده با همتای چینی خود، در مصاحبه‌ای با «فایننشال‌تایمز» اعلام کرد، در صورتی‌که چین در مورد کره‌شمالی همکاری نکند، آمریکا، خود، قادر است به‌تنهایی به وضعیت موجود، «به‌طور کامل» رسیدگی کند.

قرار است رئیس‌جمهوری آمریکا و «شی جینگ‌پینگ» رئیس‌جمهوری چین، روز پنجشنبه در تفرجگاه فلوریدایی ترامپ، دیدار کنند.

ترامپ گفت: «چین نفوذ عمیقی بر کره شمالی دارد… و تصمیم خواهد گرفت در مورد کره شمالی به ما کمک کند، و یا این کار را نخواهند کرد.»

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود، اگر همکاری از سوی پکن حاصل شود «برای چین خیلی خوب خواهد شد» ولی اگر پکن حاضر به همکاری در این مورد نشود «برای هیچ‌کس خوب نخواهد شد».

وی اظهار داشت، آمریکا قادر است به‌تنهایی و بدون کمک جمهوری خلق چین، رسیدگی به اوضاع را «کاملا» در دست گیرد.

چین مهم‌ترین متحد کره‌شمالی است. نگرانی‌ها این است که کره‌شمالی نهایتا به توانایی پرتاب کلاهک‌های هسته‌ای با موشک‌های دوربرد خود دست پیدا کند.

دونالد ترامپ در پاسخ به نوع ماهیت اقدامات آتی علیه کره شمالی، گفت: «من به شما نخواهم گفت. می‌دانید! من مانند آمریکا در گذشته (دولت آمریکا در گذشته) نیستم که می‌گفتیم به کجا در خاورمیانه قرار است ضربه بزنیم.»

بنا بر پیش‌بینی‌ها، دیدار برنامه‌ریزی شده ترامپ و شی تحت تاثیر مذاکرات و گفت‌وگوهای سختی قرار خواهد گرفت که یکی از آن‌ها موضوع کره‌شمالی و بحران در شبه‌جزیره کره است. در جریان انتخابات آمریکا، دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه، بارها از سیاست‌های اقتصادی و مالی پکن در قبال آمریکا نیز انتقاد کرده بود. رئیس‌جمهوری آمریکا، چین را در عین حال متهم به «کنترل نرخ ارز» و ارزش یوان در برابر دلار کرده‌ است.

ا

نظر شما