شناسهٔ خبر: 93231 - سرویس مجلس

آصفری:

اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی را نمی‌دهیم

اصفری43 نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازرسی از سایت‌های نظامی ایران جزو خطوط قرمز کشور ماست، اظهار داشت: عراقچی اختیاری برای تصمیم‌گیری درباره بازدید از سایت‌های نظامی ایران را ندارد.

به گزارش نماینده محمدحسن آصفری نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس،  و در واکنش به اظهارات اخیر عراقچی پیرامون امکان بازدید از مراکز نظامی ایران طبق پروتکل الحاقی گفت: طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی قوای مسلح زیر نظر مقام معظم‌رهبری است و احدی نمی‌تواند در بحث نیروهای مسلح ایران دخالت کند.

وی ادامه داد: نه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و نه دولت اختیاری برای اجازه بازدید از تاسیسات نظامی را ندارند و مجلس نیز نمی‌تواند به کسی چنین اختیاری بدهد که در امور داخلی نیروهای مسلح دخالت کند چراکه طبق قانون اساسی، نیروهای مسلح زیر نظر مقام معظم رهبری است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هیچ اختیاری به آقای عراقچی برای مجوز دادن به گروهی در بازدید از سایت‌های نظامی ایران داده نشده و وی نمی‌تواند در این موضوع چنین موضع‌گیری‌هایی را داشته باشد.

وی ادامه داد: از طرفی آمانو هم سیاست‌های غربی و آمریکایی را دنبال می‌کند و موضع‌گیری‌های وی باعث بی‌اعتمادی مردم به ساختار آژانس شده و جایگاه بیطرفی را که آژانس باید داشته باشد، ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه فعالیت هسته‌ای در سایت‌‌های نظامی ندارد، اظهار داشت: تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس است و به جز این مراکز فعالیت دیگری در زمینه هسته‌ای انجام نمی‌شود.

آصفری ادامه داد:‌مطرح کردن این بحث از سوی آمریکایی‌ها به دلیل آن است که اکنون به زمانی رسیده‌ایم که آمریکایی‌ها باید در مورد لغو تحریم‌ها در مورد ایران تصمیم‌گیری کنند و به دنبال آن هستند که مذاکرات را با چالش مواجه کنند تا حاصل آن نتیجه بخش نباشد و میز مذاکره را بر هم بزنند و بار دیگر نشان می‌دهند که قابل اعتماد نیستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آنان در مقابل اقدامات اعتمادسازی ایران به دنبال فریب‌کاری جدیدی هستند، به دلیل آنکه می‌دانند بازرسی از سایت‌های نظامی جزء خطوط قرمز ایران است، این امر را بهانه می‌کنند که مورد پذیرش هیچ کس نیست و جمهوری اسلامی به احدی اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی را نخواهد داد.

آصفری درباره رویکرد مجلس برای بازرسی از سایت‌های نظامی اظهار داشت: در پروتکل الحاقی نیز اجازه بازدید از مراکز نظامی داده نشده و اینها فراقانونی عمل می‌کنند که مطمئناً این مورد قبول نیست؛ مجلس شورای اسلامی اجازه نخواهد داد هیچ کس در امور داخلی نظامی کشورمان دخالت کند.