شناسهٔ خبر: 94591 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

آیت‌الله قرهی:

آمریکا قابل اعتماد نیست و باید مقابل آنها ایستاد/ بازدید از مراکز نظامی جاسوسی است

قرهی یک عالم دینی با اشاره به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا گفت: آمریکایی‌ها گرگ‌صفت هستند و نمونه آن را در اعتماد مرسی به آمریکا شاهد بودیم یا وقتی عراق به آمریکایی‌ها اعتماد کردند شهرها و استان‌های خود را از دست دادند.

به گزارش نماینده آیت‌الله روح‌الله قرهی عالم دینی در گفت‌وگو با فارس، به ارزیابی اجمالی مذاکرات هسته‌ای پرداخت و اظهار داشت: ابتدا باید بررسی کنیم که چرا دولت سطح مذاکرات هسته‌ای را به وزارتخانه امور خارجه کشاند. نباید این اتفاق می‌افتاد چرا که مسأله مهمی نبود و نباید همه مسائل خود را با تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای گره بزنیم.

وی ادامه داد: پیش از انتخابات همین افراد عنوان می‌کردند که مسئله هسته‌ای یکی از مسائل این مملکت است و نباید همه مسائل را به این موضوع گره زد اما اکنون شاهد هستیم که بعد از انتخابات همه مسائل را به مسئله هسته‌ای گره زدند و این موضوعی است که باید به آن توجه شود.

آیت‌الله قرهی با انتقاد از قدم زدن وزیر امور خارحه کشور‌مان با وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: این پیام سنگینی را برای جهان اسلام و بیداری داشت مبنی بر اینکه ایران پس از سی و چند سال پس از انقلاب متوجه اشتباه خود شده است و با آمریکا قدم می‌زند که مجلس شورای اسلامی باید به این موضوع توجه کند.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم خوش‌بینی نسبت به مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب با صراحت عدم خوش‌بینی خود را درباره مذاکرات بیان کردند اما آقایان بلافاصله بعد از فرمایش رهبر گفتند که ما خوش‌بین هستیم و باید این موضوع بررسی شود که چرا مسئولان بر خلاف منویات امام المسلمین سخن می‌گویند.

این عالم دینی ادامه داد: از طرفی رهبر معظم انقلاب مذاکره را به میدان کشتی و بوکس تشبیه کردند که در آن دست یک نفر به عنوان برنده بالا می‌رود اما آنان برای مذاکرات هسته‌ای عنوان برد برد به کار می‌برند و ما در مضامین و مفاهیم قرآنی و الهی چنین امری را نداریم.

وی با اشاره به آیه ۱۲۰ سوره بقره که می‌گوید «طبیعی است که یهود و نصاری از شما راضی نمی‌شوند مگر آنکه شما از آنان تبعیت کنید» تصریح کرد متأسفانه آقایان دقت نکردند و تصور کردند که با مسئله هسته‌ای و مذاکرات می‌توانیم آنها را آرام کنیم.

آیت الله قرهی در ادامه سخنان خود به مسئله انقلابی بودن اشاره و خاطرنشان کرد: امام خمینی به صراحت می‌گویند تا زمانی که آمریکایی‌ها آدم نشوند با آنان مذاکره نمی‌کنیم اما این افراد می‌خواهند قبل از اینکه آمریکایی‌ها به اشتباهاتشان اقرار کنند و از طرفی می‌خواهند بگویند که هر کس از آرمان‌های انقلاب می‌گوید تندرو هستند و این از نکاتی است که متأسفانه بررسی نشده و کسی درباره آن صحبت نکرده است که باید این صحبت شود چرا این افراد در این موضوعات آنقدر کوتاه می‌آیند.

آیت الله قرهی به عدم قابل اعتماد بودن آمریکا اشاره و خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها گرگ صفت هستند و نمونه آن را در اعتماد مرسی به آمریکا شاهد بودیم یا وقتی عراق به آمریکایی‌ها اعتماد کردند شهرها و استان‌های خود را از دست دادند بنابراین آمریکایی قابل اعتماد نیستند و باید در مقابل آنها بایستیم.

وی با تاکید بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها خاطرنشان کرد: مسئله این است که به گفته امام مثل آنان مانند سگی است که اگر یک گام عقب‌نشینی کنیم حمله‌ور می‌شوند و اگر در مقابل آنان ایستادیم می‌نشینند.

آیت الله قرهی درخواست طرف برای بازرسی از مراکز نظامی را در خواست بی‌جایی خواند و اظهار داشت: کسی بیجا می‌کند که تبیین کند تا آنان از مراکز نظامی بازدید کند، ما اجازه این را به طور نه چشم بسته و نه چشم باز نمی‌دهیم، و هیچ‌کس اجازه ورود نظامی را ندارد.

این عالم دینی خاطرنشان کرد: ما شاهدیم که رهبر معظم انقلاب نیز واقعاً بر این موضوع تأکید دادند و مردم مواظب باشند که مطالب اقتصادی را به مسائل هسته‌ای گره نزنند در حالی که این آقایان بر خلاف منویات رهبری عمل می‌کنند و از آن طرف می‌گویند که اقدامی بر خلاف فرمایشات رهبر انجام نمی‌دهیم.

وی با بیان اینکه رضایت دشمن منوط به دست برداشتن از آرمان‌هاست، اظهارداشت: آمریکایی‌ها نامردی خود را در طول تاریخ نشان دادند و بی اعتمادی خود را ثابت کردند  و ما اجازه نمی‌دهیم که  از مراکز نظامی کشورمان بازدید کنند و باید به این امر توجه کنیم که  مطرح کردن این موارد درست نیست چرا که آنان در صدد هستند که برای آینده زمینه‌سازی کنند و باید به این امر دقت شود.

آیت‌الله قرهی ادامه داد: تا وقتی از دولتمردان دفاع می‌کنیم که تابع منویات رهبری باشند، چرا که قوه مجریه اجرا کننده است و تصمیم‌گیرنده نیست و در نظام جمهوری اسلامی  تصمیم‌گیرنده تنها‌ ولی فقیه است و دولت نباید نظریه‌پردازی کنند و آنان باید از منویات رهبری اطاعت کنند.

این عالم دینی با اشاره به گفته امام خمینی مبنی بر اینکه امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، خاطرنشان کرد: نباید آمریکایی‌ها را محور اصلی مذاکرات قرار دهیم، چرا که در این صورت پذیرفته‌ایم آنان ارباب هستند و در این صورت انقلابیون احساس ضعف می‌کنند که همه موارد به مذاکره با آمریکا ختم می‌شود در حالی که ما چنین بحثی را نداریم.

آیت‌الله قرهی با انتقاد از صحبت‌های مستقل وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: طبیعتا پیامدهای پذیرفتن این موضوع این است که آنان به خود اجازه می‌دهند بخواهند از مراکز نظامی ما بازدید کرده و یا با دانشمندان هسته‌ای کشورمان مصاحبه کنند که این مسئله برای ما بسیار ضرربخش و دنیا در این صورت می‌گوید که ما انقلابی سابق نیستیم.

وی  در پایان با بیان اینکه اجازه مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای در دولت گذشته دروغی بیش نبوده است، تصریح کرد: با وجودی که به دولت قبل انتقاد داشتیم اما اجازه این موضوع در دولت قبل تکذیب شد و نباید چنین اجازه‌ای به آنان داده شود و بازدید آنان از مراکز نظامی کشورمان نوعی جاسوسی است.

نظر شما