شناسهٔ خبر: 171512 - سرویس سیاست
منبع: خانه ملت

میرتاج الدینی:

تنقیح قوانین پایان یافتنی نیست

میرتاج الدینی نایب رئیس فراکسیون نیروهای مردمی انقلاب مجلس معتقد است تنقیح قوانین باید به عنوان یک ضرورت در کنار دو وظیفه اصلی مجلس یعنی قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین به صورت مداوم استمرار داشته باشد.

به گزارش «نماینده» سید محمد رضا میر تاج الدینی با اشاره به اهمیت تنقیح قوانین گفت: علیرغم اهمیتی که تنقیح قوانین دارد، نباید نسبت به قانونگذاری اولویت داشته باشد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین را دو وظیفه اصلی مجلس نام برد و اظهار داشت: تنقیح قوانین باید در کنار این دو مؤلفه به صورت مداوم در جریان باشد و در این خصوص معاونت حقوقی ریاست جمهوری و معاونت قوانین مجلس باید همکاری لازم را داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه تنقیح قوانین به قدری سنگین است که ۴ سال هم برای اتمام آن کم است، عنوان کرد: تجربه کشورهای دیگر حاکی از آن است که تنقیح قوانین ممکن است چند دهه به طول بیانجامد و همچنان به پایان نرسد از این رو باید تداوم در آن را همواره در دستور کار داشت.

میرتاج الدینی همچنین با بیان اینکه قوانین باید برای سهولت در اجرا شسته و رفته شوند، یادآور شد: اگر بخشی از تنقیح نیاز به مصوبه مجلس داشته باشد، نمایندگان این آمادگی را دارند اما برخی قوانین را می توان صرفا به آخرین قانون استناد کرد و قوانین پیشین را خود به خود حذف کرد که این نیاز به عزم دستگاه اجرایی جهت شناسایی این دست قوانین دارد.

نایب رئیس فراکسیون نیروهای مردمی انقلاب مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر ضرورت پیگیری مستمر تنقیح قوانین از سوی هیأت رئیسه مجلس و ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: انباشت قوانین علت عمده بسیاری از ناکارآمدی‌ها در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همکاری این دو نهاد باعث می شود توسعه کشور تسریع شود.